Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2006-941735
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Patientenrelevante Endpunkte - Stand der Diskussion im Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG)
Patient-relevant end points: present state of the discussion at the Institute for Quality and Cost-Effectiveness in Health SystemPublication History
eingereicht: 30.1.2006
akzeptiert: 24.2.2006
Publication Date:
10 May 2006 (online)

Zusammenfassung
Neben einer genauen Definition ist das korrekte Messen des patientenrelevanten Nutzens wichtig. Die Beurteilung des Nutzens medizinischer Interventionen wird vor allem durch eine unsichere Interpretation der Studienendpunkte erschwert: u. a. durch nicht valide Surrogatparameter, eine klinisch nicht sinnvolle Kombination von Endpunkten, die willkürliche Post-hoc-Kombination von Endpunkten oder auch durch den Abbruch von Studien aufgrund eines unsicheren Überlegenheitsnachweises. Da beim Messen patientenrelevanter Endpunkte zahlreiche Fehler gemacht werden können, besteht die Aufgabe des Institutes für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) nicht nur darin, den patientenrelevanten Nutzen allgemein sowie spezifisch für die verschiedenen Erkrankungen zu beschreiben, sondern auch auf die Fehler beim Messen des Nutzens hinzuweisen, damit sie in Zukunft vermieden werden.
Summary
In addition to an exact definition, correct measurement of any patient-relevant value is important. Assessing the value of medical interventions is mainly made difficult by the uncertain interpretation of a study’s end points, among others caused by the use of invalid surrogate parameters, the clinically unreasonable combination of end points or the arbitrary post hoc combination of end points as well as the premature termination of studies because of unclear evidence of superiority. As numerous errors can be made when measuring patient-relevant end points, it is the task of the Institute for Quality and Cost-Effectiveness in Health Care not only to describe patient-relevant value in general (and particular for different cases), but also to point out measurement errors in this regard, so that they can be avoided in future.
Literatur
- 1
Fleming T R, DeMets D L.
Surrogate end points in clinical trials: are we being misled?.
Ann Intern Med.
1996;
125
605-613
MissingFormLabel
- 2
Gøtzsche P C, Liberati A, Torri V, Rossetti L.
Beware of surrogate outcome measures.
Int J Tech Assess Health Care.
1996;
12
238-246
MissingFormLabel
- 3
Grimes D A, Schulz K F.
Surrogate end points in clinical research: hazardous to your health.
Obstet Gynecol.
2005;
105
1114-1118
MissingFormLabel
- 4
Principal Investigators .
W.H.O. cooperative trial on primary prevention of ischaemic heart disease using clofibrate
to lower serum cholesterol: mortality follow-up.
Lancet.
1980;
2
379-385
MissingFormLabel
- 5
Riggs B L, Hodgson S F, O`Fallon W M. et al .
Effect of fluoride treatment on the fracture rate in postmenopausal women with osteoporosis.
N Engl J Med.
1990;
322
802-809
MissingFormLabel
- 6
The Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Study Group .
The effect of vitamin E and beta carotene on the incidence of lung cancer and other
cancers in male smokers.
N Engl J Med.
1994;
330
1029-1035
MissingFormLabel
- 7
Omenn G S, Goodman G E, Thornquist M D. et al .
Effects of a combination of beta carotene and vitamin A on lung cancer and cardiovascular
disease.
N Engl J Med.
1996;
334
1150-1155
MissingFormLabel
- 8
The Cardiac Arrhythmia Supression Trial (CAST) Investigators .
Preliminary report: Effect of encainide and flecainide on mortality in a randomized
trial of arrhythmia suppression after myocardial infarction.
N Engl J Med.
1989;
321
406-412
MissingFormLabel
- 9
Hampton J R, van Veldhuisen D J, Kleber F X. et al .
Randomised study of effect of ibopamine on survival in patients with advanced severe
heart failure. Second Prospective Randomised Study of Ibopamine on Mortality and Efficacy
(PRIME II) Investigators.
Lancet.
1997;
349
971-977
MissingFormLabel
- 10
Manson J E, Hsia J, Johnson K C. et al .
Estrogen plus progestin and the risk of coronary heart disease.
N Engl J Med.
2003;
349
523-534
MissingFormLabel
- 11
Anderson G L, Limacher M, Assaf A R. et al. .
Effects of conjugated equine estrogen in postmenopausal women with hysterectomy: the
Women’s Health Initiative randomized controlled trial.
JAMA.
2004;
291
1701-1712
MissingFormLabel
- 12
Bombardier C, Laine L, Reicin A. et al .
Comparison of upper gastrointestinal toxicity of rofecoxib and naproxen in patients
with rheumatoid arthritis.
N Engl J Med.
2000;
284
1247-1255
MissingFormLabel
- 13
Mamdani M, Juurlink D N, Kopp A, Naglie G, Austin P C, Laupacis A.
Gastrointestinal bleeding after the introduction of COX 2 inhibitors: ecological study.
BMJ.
2004;
328
1415-1416
MissingFormLabel
- 14
Sawicki P T, Bender R, Selke G W, Klauber J, Gutschmidt S.
Schätzung der unter Rofecoxib (Vioxx®) in Deutschland in den Jahren 2001 - 2004 aufgetretenen
kardio- und zerebrovaskulären Ereignisse.
Med Klinik.
2006;
101
191-197
MissingFormLabel
- 15
Dormandy J A, Charbonnel B, Eckland D J. et al .
Secondary prevention of macrovascular events in patients with type 2 diabetes in the
PROactive Study (PROspective pioglitAzone Clinical Trial In macroVascular Events):
a randomised controlled trial.
Lancet.
2005;
366
1279-1289
MissingFormLabel
- 16
Montori V M, Devereaux P J, Adhikari N K. et al .
Randomized trials stopped early for benefit: a systematic review.
JAMA.
2005;
294
2203-2209
MissingFormLabel
Prof. Dr. Peter T. Sawicki
IQWiG - Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen
Dillenburger Straße 27
51105 Köln
Phone: 0221-35685-805