Dtsch Med Wochenschr 1985; 110(25): 983-988
DOI: 10.1055/s-2008-1068944
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ergebnisse des prothetischen Herzklappenersatzes*: Erst-, Zweit- und Notoperationen

Results of prosthetic valve implantationH. H. Storch, W. Saggau, M. Welsch, B. Hasper, A. Tanzeem
  • Abteilung für Spezielle Thoraxchirurgie des Chirurgischen Zentrums der Universität Heidelberg
* Professor Dr. Dr. h. c. W. Schmitz zum 60. Geburtstag
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 1962 bis 1984 erfolgten 2460 Herzklappenoperationen. Neben 2291 Ersteingriffen erfolgten 169 Zweiteingriffe; 153 Notfalloperationen waren notwendig. Mit stetig steigender Operationsfrequenz wurden 52 % der Eingriffe in Aorten- und 37 % in Mitralposition durchgeführt. In 9 % mußten zwei Herzklappen ersetzt und in 2 % drei Herzklappen operativ versorgt werden. Indikationen zum Zweiteingriff waren Prothesenthrombosen, paravalvuläre Lecks und Prothesenendokarditiden. Unterschiedliche Situationen erforderten einen notfallmäßigen Eingriff. Die anfangs hohe Frühletalität konnte in den letzten Jahren aufgrund vermehrter chirurgischer, anästhesiologischer und intensivmedizinischer Erfahrungen und durch eine Verbesserung der Myokardprotektion deutlich gesenkt werden. Der Erfolg der medizinischen und damit auch der beruflichen Rehabilitation wird von Umfang und Qualität der ärztlichen Nachsorge abhängig sein.

Abstract

From 1962 to 1984, 2460 prosthetic valve implantations in the heart were performed at the Department of Surgery of the University of Heidelberg. In addition to 2291 primary surgical interventions, 169 re-interventions were carried out. 153 emergency operations were necessary. The frequency rate of operations increased continuously; 52 % of the operations were performed at the aortic valve and 37 % at the mitral valve. In 9 % of the cases, two valves had to be replaced, and in 2 % even three valve prostheses were implanted. The indications for re-intervention included prosthetic thromboses, paravalvular leakages and prosthetic valve endocarditis. The situations requiring emergency intervention differed from case to case. Early mortality, which had been initially high, could be considerably reduced due to increased experience in surgical technique, anaesthesia, intensive care and improved myocardial protection. The extent and quality of medical postoperative care will determine the success of medical rehabilitation and hence the future professional activity of the patient.

    >