Dtsch Med Wochenschr 1998; 123(16): 481-486
DOI: 10.1055/s-2007-1023998
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Streß-Echokardiographie mit körperlicher Belastung an der Kletterstufe zur Ischämiediagnostik

Stress echocardiography with standardized step-climbing test in the diagnosis of coronary ischaemiaI. Becht, S. Göhring
  • Herzzentrum und Rotes Kreuz Krankenhaus Frankfurt
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Es sollte untersucht werden, wie zuverlässig die Streß-Echokardiographie mit Kletterstufenbelastung bei Patienten mit Verdacht auf koronare Herzkrankheit (KHK) eine signifikante KHK vorhersagt, die anschließend mit einer Linksherzkatheteruntersuchung verifiziert wird.

Patienten und Methodik: Es wurden 174 Patienten (116 Männer, 58 Frauen, durchschnittliches Alter 60 Jahre) mit Verdacht auf KHK oder Verdacht auf Progression einer bekannten KHK konsekutiv untersucht.

Ergebnisse: Der Vergleich der streßechokardiographischen Befunde bei Patienten mit Koronarstenosen ≥ 50 % ergab eine Sensitivität zur Erkennung von Ischämie von 81 %, die Spezifität lag bei 74 %. Der positive prädiktive Wert betrug 81 %, der negative prädiktive Wert 73 %. Koronare Mehrgefäßerkrankungen wurden besser als koronare Eingefäßerkrankungen erkannt. Perfusionsstörungen im Versorgungsgebiet des Ramus interventricularis anterior (RIA) wurden mit höherer Sensitivität erkannt als Perfusionsstörungen im Versorgungsgebiet von Ramus circumflexus (RCX) und rechter Koronararterie (RCA/RCX). Bei Stenosen ≥50 % im RIA-Versorgungsgebiet betrug die Sensitivität 76 % und die Spezifität 79 %, bei Kombination von RCA/RCX und RCX-Versorgungsgebiet 52 % bzw. 84 %. Beim Vergleich der streßechokardiographischen Befunde mit Koronarstenosen ≥ 70 % stieg die Sensitivität des Erkennens einer Ischämie auf 86 %, die Spezifität betrug 70 %. Positiver und negativer prädiktiver Wert lagen bei 83 % bzw. 75 %. Ischämie im RIA-Versorgungsgebiet wurde mit einer Sensitivität von 79 % und einer Spezifität von 72 % erkannt, Ischämie in der Kombination von RCA/RCX und RCX-Versorgungsgebiet mit einer Sensitivität von 56 % und einer Spezifität von 82 %.

Folgerung: Mit der Streß-Echokardiographie mit körperlicher Belastung an der Kletterstufe können klinisch akzeptable Ergebnisse in der Diagnostik der KHK erreicht werden.

Abstract

Objective: To ascertain the reliability of stress echocardiography (SEG) with a standardized step-climbing test in predicting significant coronary heart disease (CHD) in patients suspected of having CHD, subsequently verified by coronary angiography.

Patients and methods: 174 consecutive patients (116 men, 58 women; average age 60 years) suspected of having CHD or with suspected progression of known CHD were included.

Results: Compared with coronary angiography SEG had a sensitivity of 81 % for the recognition of ischaemia in patients with coronary artery stenosis of 50 % or more, with a specificity of 74 %. The positive and negative predictive values were 81 % and 73 %, respectively. Multi-vessel disease was better recognized then single-vessel involvement. Abnormal perfusion in the region supplied by the left anterior descending artery (LAD) was diagnosed with a higher sensitivity than those of the circumflex branch (CXB) and the right coronary artery (RCA/CXB). For 50 % stenoses in the LAD distribution the sensitivity was 76 %, specificity 79 %; for the combined RCA/CXB and CXB areas the sensitivity was 52 %, specificity 84 %. When comparing the SEG findings with coronary stenoses of 50 %, the sensitivity for diagnosing ischaemia rose to 86 %, specificity 70 %. Positive and negative predictive values were 83 % and 75 %, respectively. Ischaemia in the LAD distribution area was recognized with a sensitivity of 79 %, specificity 72 %, ischaemia in the combined RCA/CXB and CXB areas with a sensitivity of 56 %, specificity 82 %.

Conclusion: Stress echocardiography with stair-climbing can achieve acceptable results in the diagnosis of coronary heart disease.