Nervenheilkunde 2015; 34(08): 607-610
DOI: 10.1055/s-0038-1627613
Kopfschmerzen
Schattauer GmbH

Psychologische Behandlung des Kopfschmerzes bei Kindern und Jugendlichen

EvidenzlageBehavioral therapy of headaches in children and adolescents
P. Kropp
1   Institut für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Universitätsmedizin, Universität Rostock
,
B. Meyer
1   Institut für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Universitätsmedizin, Universität Rostock
,
M. N. Landgraf
2   Abteilung für Pädiatrische Neurologie, Entwicklungsneurologie und Sozialpädiatrie, Dr. von Haunersches Kinderspital, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
R. Ruscheweyh
3   Neurologische Klinik, Universität München
,
F. Ebinger
4   Abteilung für Pädiatrie, St Vincenz Krankenhaus Paderborn und Zentrum für Kinder-und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Heidelberg, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
,
A. Straube
3   Neurologische Klinik, Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingegangen am: 04 May 2015

angenommen am: 07 May 2015

Publication Date:
23 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Zur psychologischen Behandlung von Kopfschmerzen bei Kindern und Jugendlichen bieten sich mehrere hocheffektive Therapieverfahren an. Neben Beratung und Entspannung können Biofeedbackverfahren, operante Schmerzbehandlung, Schmerzbewältigung und kognitive Verhaltenstherapie angewendet werden. Dazu kommen multimodale Verfahren, die aus Kombinationen dieser Einzelbehandlungen und physiotherapeutischen Verfahren bestehen. Diese Behandlungsansätze können Verbesserungen von bis zu 50%, in Kombination bis zu 75% bewirken. Damit sind diese Verfahren hocheffektiv, deren Wirkung vergleichbar mit der von Schmerzmedikamenten und sollten bei der Behandlung von kindlichen Kopfschmerzen berücksichtigt werden.

Summary

Biobehavioral pain treatment in children and adolescents consists of relaxation techniques, biofeedback treatment, operant pain treatment, pain coping, cognitive-behavioral treatment, and multimodal treatment. Biobehavioral procedures are highly efficient and may improve headache symptoms up to 50%, in combination up to 75%. These procedures present at least similar effects as pharmaceutical treatments and should be a part of a multimodal therapy concept.

 
  • Literatur

  • 1 Andrasik F. The essence of biofeedback, relaxation and hypnosis. In: Dworkin RH, Breitbard WS. (eds.). Psychosocial Aspects of Pain: A Handbook for Healthcare providers. Progress in Pain Research and Management. Seattle: IASP Press; 2004: 285-305.
  • 2 Albers L, von Kries R, Heinen F, Straube A. Headache in school children: is the prevalence increasing?. Curr Pain Headache Res 2015; 19 (04) 477.
  • 3 Bischoff C, Traue H. Kopfschmerzen. Göttingen: Hogrefe; 2004
  • 4 Bernstein DA, Borkovec TD. Entspannungs-Training. Handbuch der Progressiven Muskelentspannung. München: Pfeiffer; 1975
  • 5 Denecke H, Kröner-Herwig B. Kopfschmerztherapie mit Kindern und Jugendlichen. Ein Trainingsprogramm. Göttingen: Hogrefe; 2000
  • 6 Eccleston C, Morley S, Williams A, Yorke L, Mastroyannopoulou K. Systematic review of randomised controlled trials of psychological therapy for chronic pain in children and adolescents, with a subset meta-analysis of pain relief. Pain 2002; 99 1-2 157-165.
  • 7 Eccleston C, Palermo TM, Williams AC, Lewandowski AHolley, Morley S, Fisher E, Law E. Psychological therapies for the management of chronic and recurrent pain in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev 2014; 05: CD003968.
  • 8 Fisher E, Law E, Palermo TM, Eccleston C. Psychological therapies (remotely delivered) for the management of chronic and recurrent pain in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev 2015; 03: CD011118.
  • 9 Fordyce WE. Pain and suffering: what is the unit?. Qual Life Res 1994; 03: 221-227.
  • 10 Gerber WD, Petermann F, Gerber-von Müller G, Dollwet M, Darabaneanu S, Niederberger U, Schulte IE, Stephani U, Andrasik F. MIPAS-Family-evaluation of a new multi-modal behavioral training program for pediatric headaches: clinical effects and the impact on quality of life. J Headache Pain 2010; 11 (03) 215-225.
  • 11 Grazzi L, Andrasik F, D’Amico D, Leone M, Usai S, Kass SJ, Bussone G. Behavioral and pharmacologic treatment of transformed migraine with analgesic overuse: outcome at 3 years. Headache 2002; 42 (06) 483-490.
  • 12 Hermann C, Banchard EB. Biofeedback in the treatment of headache and other childhood pain. Appl Psychophysiol Biofeedback 2002; 27 (02) 143-162.
  • 13 Kroener-Herwig B, Denecke H. Cognitive-behavioral therapy of pediatric headache: are there differences in efficacy between a therapist-administered group training and a self-help format?. J Psychosom Res 2002; 53 (06) 1107-1114.
  • 14 Kröner-Herwig B. Psychological treatments for pediatric headache. Exp Rev Neurother 2011; 11 (03) 403-410.
  • 15 Kropp P, Ebinger F, Evers S. Wenn Kindern der Kopf wehtut – Rat und hilfe bei Kopfschmerzen und Migräne. Stuttgart: Urania; 2008
  • 16 Kropp P, Klinger R, Dresler T. Die Erwartungshaltung – Migräneauslöser Nummer 1?. MMW – Fortschritte der Medizin 2015; 157 (02) 62-66.
  • 17 Kropp P, Niederberger U. Theoretische Konzepte und Wirkmechanismen. In: Martin A, Rief W. (Hrsg.). Wie wirksam ist Biofeedback? Eine therapeutische Methode. Bern: Huber; 2009
  • 18 Larsson B, Carlsson J, Fichtel A, Melin L. Relaxation treatment of adolescent headache sufferers: results from a school-based replication series. Headache 2005; 45 (06) 692-704.
  • 19 Martin A, Rief W. wie wirksam ist Biofeedback?. Eine therapeutische Methode. Bern: Huber; 2009
  • 20 Martin PR, Reece J, Callan M, MacLeod C, Kaur A, Gregg K, Goadsby PJ. Behavioral management of the triggers of recurrent headache: a randomized controlled trial. Behav Res Ther 2014; 61: 1-11.
  • 21 McCaffrey R, Zerwekh J, Keller K. Pain management: cognitive restructuring as a model for teaching nursing students. Nurse Educ 2005; 30 (05) 226-230.
  • 22 Nestoriuc Y, Martin A. Efficacy of biofedback for migraine: a meta-analysis. Pain 2007; 128 1-2 111-127.
  • 23 Overath CH, Darabaneanu S, Evers MC, Gerber WD, Graf M, Keller A, Niederberger U, Schäl H, Siniatchkin M, Weisser B. Does an aerobic endurance programme have an influence on information processing in migraineurs?. J Headache Pain 2014; 15: 11.
  • 24 Palermo TM, Eccleston C, Lewandowski AS, Williams AC, Morley S. Randomized controlled trials of psychological therapies for management of chronic pain in children and adolescents: an updated meta-analytic review. Pain 2010; 148 (03) 387-397.
  • 25 Seemann H, Franck G, Ochs M, Verres R, Schweitzer J. Chronifizierungsprävention primärer Kopfschmerzen bei Kindern und Jugendlichen – Evaluation einer Lösungsorientierten Gruppentherapie in der ambulanten Versorgung. Kindheit und Entwicklung 2002; 11 (03) 185-197.
  • 26 Termine C, Ozge A, Antonaci F, Natriashvili S, Guidetti V, Wöber-Bingöl C. Overview of diagnosis and management of paediatric headachePart II: therapeutic management. J Headache Pain 2011; 12 (01) 25-34.
  • 27 Tracey I, Ploghaus A, Gati JS, Clare S, Smith S, Menon RS, Matthews PM. Imaging attentional modulation of pain in the periaqueductal gray in humans. J Neurosci 2002; 22 (07) 2748-2752.
  • 28 Trautmann E, Lackschewitz H, Kröner-Herwig B. Psychological treatment of recurrent headache in children and adolescents – a meta-analysis. Cephalalgia 2006; 26 (12) 1411-1426.
  • 29 Turk DC. The role of psychological factors in chronic pain. Acta Anaesthesiol Scand 1999; 43 (09) 885-888.