Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-985655
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Therapie der Gesichtsschmerzen
An update on facial painPublication History
eingereicht: 8.5.2007
akzeptiert: 13.9.2007
Publication Date:
08 October 2007 (online)

Zusammenfassung
Gesichtsschmerzen sind selten und haben in fast allen Fällen eine patho-anatomische Grundlage. Die Trigeminusneuralgie gehört zu den bekanntesten Gesichtsschmerzen. Sie ist durch einschießende, elektrisierende Schmerzen im Verlauf eines oder mehrerer Äste des Nervus trigeminus charakterisiert. Die Schmerzen dauern < 2 Minuten und können typischerweise durch Berührung, Kauen oder Zähenputzen getriggert werden. Antiepileptika werden standardmässig in der Behandlung der TG eingesetzt, wobei sich die Wahl des spezifischen Antiepileptikums nach Faktoren wie pharmakokinetischen Eigenschaften oder individueller Verträglichkeit richtet. Bei Therapieresistenz oder Unverträglichkeit kommen operative Verfahren wie die vaskuläre Dekompression in Frage. Der anhaltende idiopathische Gesichtsschmerz ist sehr selten und erfordert zunächst eine intensive Ausschlussdiagnostik, um symptomatische Ursachen nicht zu übersehen. Antidepressiva wie Amitriptylin sind hier Mittel der ersten Wahl.
Summary
Facial pain is a rare and often misdiagnosed condition. The most common facial pain syndrome is trigeminal neuralgia (TG), which is characterized by paroxysms of excruciating, sharp, burning or lancinating pain. Most cases are caused by a vascular compression of the trigeminal nerve at its entry zone to the pons. Treatment strategies comprise medical treatment and surgical procedures. Anticonvulsants like carbamazepin or gabapentin are widely used for the treatment of TG. The decision on the individual drug therapy may depend on factors like pharmacokinetic properties and individual drug tolerability. In case of drug failure, surgical treatment options like microvascular decompression are available. Persistent idiopathic facial pain is a rare pain condition. Elaborate diagnostic investigations have to be performed since symptomatic causes may be overlooked. Antidepressant drugs like amitriptyline are the first-line drugs for the treatment of this condition.
Schlüsselwörter
Trigeminusneuralgie - anhaltender idiopathischer Gesichtsschmerz - Antikonvulsiva - trizyklische Antidepressiva - operative Verfahren
Key words
trigeminal neuralgia - persistent idiopathic facial pain - anticonvulsants - tricyclic antidepressants - surgery
Literatur
- 1
Cheshire Jr W P.
Defining the role for gabapentin in the treatment of trigeminal neuralgia: a retrospective
study.
J Pain.
2002;
3
137-142
MissingFormLabel
- 2
Cheshire W P.
Fosphenytoin: an intravenous option for the management of acute trigeminal neuralgia
crisis.
J Pain Symptom Manage.
2001;
21
506-510
MissingFormLabel
- 3
Farago F.
Trigeminal neuralgia: its treatment with two new carbamazepine analogues.
Eur Neurol.
1987;
26
73-83
MissingFormLabel
- 4
Forssell H, Tasmuth T, Tenovuo O, Hampf G, Kalso E.
Venalfaxine in the treatment of atypical facial fain: a randomized controlled trial.
J Orofac Pain.
2004;
18
131-137
MissingFormLabel
- 5
Fromm G H, Terrence C F, Chattha A S.
Baclofen in the treatment of trigeminal neuralgia: double-blind study and long-term
follow-up.
Ann Neurol.
1984;
15
240-244
MissingFormLabel
- 6
Goss B W, Frighetto L, DeSalles A A, Smith Z, Solberg T, Selch M.
Linear accelerator radiosurgery using 90 gry for essential trigeminal neuralgia: results
and dose volume histogram analysis.
Neurosurgery.
2003;
53
823-828
MissingFormLabel
- 7
Hagelberg N, Forssell H, Aalto S. et al .
Altered dopamine D2 receptor binding in atypical facial pain.
Pain.
2003;
106
43-48
MissingFormLabel
- 8
Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society .
The International Classification of Headache Disorders: 2nd edition.
Cephalalgia.
2004;
(Suppl. 1)
24)
9-160
MissingFormLabel
- 9
Kramer G, Tettenborn B, Klosterskov J P, Menge G P, Stoll K D.
Oxcarbazepine does not affect the anticoagulant activity of warfarin.
Epilepsia.
1992;
33
1145-1148
MissingFormLabel
- 10
Malik K, Rizvi S, Vaillancourt P D.
The SUNCT syndrome: successfully treated with lamotrigine.
Pain Med.
2002;
3
167-168
MissingFormLabel
- 11
Paulus W, Evers S, May A. et al .
Therapie und Prophylaxe von Gesichtsneuralgien und anderen Formen der Gesichtsschmerzen
- Überarbeitete Empfehlungen der Deutschen Migräne und Kopfschmerzgesellschaft.
Nervenheilkunde.
2002;
21
255-268
MissingFormLabel
- 12
Sheehan J, Pan H C, Stroila M, Steiner L.
Gamma knife surgery for trigeminal neuralgia: outcomes and prognostic factors.
J Neurosurg.
2005;
102
434-441
MissingFormLabel
- 13
Sist T, Filadora V, Miner M, Lema M.
Gabapentin for idiopathic trigeminal neuralgia: report of two cases.
Neurology.
1997;
48
1467
MissingFormLabel
- 14
Sjaastad O, Saunte C, Salvesen R. et al .
Shortlasting unilateral neuralgiform headache attacks with conjunctival injection,
tearing, sweating, and rhinorrhea.
Cephalalgia.
1989;
9
147-156
MissingFormLabel
- 15
Steardo L, Leo A, Marano E.
Efficacy of baclofen in trigeminal neuralgia and some other painful conditions. A
clinical trial.
Eur Neurol.
1984;
23
51-55
MissingFormLabel
- 16
Wiffen P J, McQuay H J, Moore R A.
Carbamazepine for acute and chronic pain.
Cochrane Database Syst Rev.
2005;
20
, CD005451
MissingFormLabel
- 17
Wiffen P J, McQuay H J, Edwards J E, Moore R A.
Gabapentin for acute and chronic pain.
Cochrane Database Syst Rev.
2005;
20
, CD005452
MissingFormLabel
- 18
Zakrzewska J M, Patsalos P N.
Oxcarbazepine: a new drug in the management of intractable trigeminal neuralgia.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
1989;
52
472-476
MissingFormLabel
- 19
Zakrzewska J M, Chaudhry Z, Nurmikko T J, Patton D W, Mullens E L.
Lamotrigine (lamictal) in refractory trigeminal neuralgia: results from a double-blind
placebo controlled crossover trial.
Pain.
1997;
73
223-230
MissingFormLabel
- 20
Zakrzewska J M, Patsalos P N.
Long-term cohort study comparing medical (oxcarbazepine) and surgical management of
intractable trigeminal neuralgia.
Pain.
2002;
95
259-266
MissingFormLabel
Dr. med. S. Schuh-Hofer
Universitätsklinikum Tübingen, Klinik für Allgemeine Neurologie
Hoppe-Seyler-Str. 3
72076 Tübingen
Phone: 07071/298-2049
Fax: 0707/298-52601
Email: sigrid.schuh-hofer@klinikum.uni-tuebingen.de