Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(4): 324-327
DOI: 10.1055/s-2007-962951
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ultrasound Biomicroscopy Evaluation of Angle Closure in a Patient with Multiple and Bilateral Iridociliary Cysts

Ultraschallbiomikroskopische Untersuchung des Kammerwinkelblocks einer Patientin mit multiplen und beidseitigen IridoziliarzystenJ. M. Katsimpris1 , I. K. Petropoulos2 , G. Sunaric-Mégevand3
  • 1Department of Ophthalmology, General Hospital of Patras “O Agios Andreas”, Patras, Greece (Chairman: Dionysios Feretis, M. D.)
  • 2Department of Ophthalmology, University Hospitals of Geneva, Geneva, Switzerland (Chairman: Prof. Avinoam B. Safran)
  • 3Fondation Rothschild, Clinique Générale Beaulieu, Geneva, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 15.9.2006

accepted: 1.12.2006

Publication Date:
26 April 2007 (online)

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Zusammenfassung

Hintergrund: Beschreibung der ultraschallbiomikroskopischen Ergebnisse eines Falles mit beidseitigen multilobulären primären Iridoziliarzysten, die sich als chronisches Winkelblockglaukom präsentieren. Anamnese und Befund: Bei einer 82-jährigen Patientin wurde in einem Tertiär-Augenzentrum eine gründliche Untersuchung des allmählichen Verlusts der Gesichtsfelder sowie der Papillen vorgenommen. Die klinische Beurteilung der Patientin ergab ein Winkelblockglaukom und einer Katarakt in beiden Augen. In der ultraschallbiomikroskopischen Untersuchung wurden beidseitig multilobuläre Iridoziliarzysten festgestellt. Die beidseitig vorliegenden multiplen Iridoziliarzysten verursachen eine Iriselevation und demzufolgenden Kammerwinkelblock. Schlussfolgerungen: Primäre Iridoziliarzysten erreichen selten eine Größe, die den Kammerwinkel beeinträchtigt. Sie gelten in der Regel als gutartige und stationäre Läsionen. Mit der Ultraschallbiomikroskopie steht den Augenärzten heute ein höchst wertvolles Instrument für die Diagnose und Überwachung dieser Läsionen zur Verfügung.

Abstract

Purpose: The aim of this study was to describe the findings of ultrasound biomicroscopy (UBM) in a case with bilateral, multilobulate primary iridociliary cysts presenting as chronic angle-closure glaucoma. History and Signs: An 82-year-old woman was admitted to a tertiary ophthalmological centre for a thorough exploration of the gradual deterioration of her visual fields and optic discs. Clinical evaluation of the patient revealed angle-closure glaucoma and cataract in both eyes. The use of UBM disclosed the presence of bilateral, multilobulate iridociliary cysts in all quadrants. The presence of multiple and bilateral iridociliary cysts was the cause of iris anterior displacement and the subsequent angle closure in this patient. Conclusions: Primary iridociliary cysts may rarely progress to a size that can compromise the angle. They are usually considered as benign and stationary lesions. The advent of UBM is an invaluable tool for the contemporary ophthalmologist in order to set the diagnosis and follow the evolution of those lesions.

References

John M. Katsimpris, M. D.

Ritsou & Empirikou Str. 73

Patras 26335

Greece

Phone: ++30/2 61/0 64 34 97

Fax: ++30/2 61/0 64 34 97

Email: jkatsimpris@yahoo.com