Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(4): 320-323
DOI: 10.1055/s-2007-962946
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Retrobulbar Blood Flow in Idiopathic Dilated Episcleral Veins and Glaucoma

Retrobulbärer Blutfluss bei idiopathischer episkleraler Venenstauung und GlaukomM. C. Grieshaber1 , B. Dubler1 , C. Knodel1 , H. E. Killer1 , J. Flammer1 , S. Orgül1
  • 1Department of Ophthalmology, University Hospital Basel, Basel, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 12.9.2006

accepted: 1.12.2006

Publication Date:
26 April 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Gestaute episklerale Venen treten bei orbitalen Raumforderungen, Karotis-Kavernosus-Sinus-Fisteln und anderen orbitalen obstruktiven Prozessen auf. Anamnese und Befund: Ein 39-jähriger Mann berichtet über seit Jahren bestehendes gerötetes linkes Auge. Die klinische Untersuchung am linken Auge ergab einen Visus von 1,0, gestaute episklerale und konjunktivale Venen, erhöhte Augen- und episkleralen Venendrücke von 24 mmHg, respektive 18 mmHg. Der Schlemm’sche Kanal war dilatiert und mit Blut gefüllt. Ein ausgeprägter Glaukomschaden war an der Papille und im Gesichtsfeld sichtbar. Das rechte Auge war völlig normal. Der retrobulbäre Blutfluss war in der Arteria ophthalmica und centralis retinae im Normbereich, in der Vena centralis retinae eindeutig vermindert. Es bestand kein Hinweis auf retrograden Fluss. Die Magnet-Resonanz- und Karotis-Angiografie ergab keinen Hinweis für eine intrakranielle oder orbitale Raumforderung respektive Fistel. Therapie und Verlauf: Der intraokulare und episklerale, venöse Druck sank 6 Monate nach Trabekulektomie auf 9 mmHg, respektive 8 mmHg ab. Die episklerale und konjunktivale Venenstauung waren regredient und der Blutfluss in der Vena centralis retinae verbesserte sich. Schlussfolgerungen: Die Ursache für das beobachtete klinische Bild eines Radius-Maumenee-Syndroms sowie die hämodynamische Verbesserung nach Senkung des Intraokulardruckes ist nicht geklärt. Wir stellen die Hypothese auf, dass ein erhöhter Gefäßwiderstand in den Vortexvenen und der Vena ophthalmica superior mit Verschiebung des lokalen Blutvolumens und Gefäßdruckes wegen hohen Intraokulardrucks eine Rolle spielen könnte.

Abstract

Background: Dilated episcleral veins may occur in the presence of orbital tumors, carotid cavernous sinus fistula and other orbital obstructive lesions. History and Signs: A 39-year-old man had a history of a red left eye for two years. The visual acuity was 20/20, episcleral and conjunctival veins were dilated, and both the intraocular (24 mmHg) and episcleral venous (18 mmHg) pressures were increased. The canal of Schlemm was filled with blood, and glaucomatous damage was pronounced in the optic nerve head and the visual field of the left eye. The retrobulbar blood flow in the left eye was normal in the ophthalmic and central retinal arteries, but markedly decreased in the central retinal vein. There were no signs of fistula or shunts. The right eye was without any pathology. MR and catheter angiography of the head and orbit were both normal. Therapy and Outcome: Following trabeculectomy, the intraocular and episcleral venous pressures dropped to 9 mmHg and 8 mmHg, respectively, at 6 months follow-up. The episcleral and conjunctival venous congestion regressed, and the blood flow in the central retinal vein increased. Conclusion: The reason for the observed clinical picture (Radius-Maumenee syndrome) and haemodynamic improvement after reduction of the intraocular pressure is not clear. We outline a hypothesis involving an increase of the vascular resistance in the vortex veins and the superior ophthalmic vein with a shift in local blood volume and vascular pressure due to high intraocular pressure.

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Matthias C. Grieshaber, MD

Department of Ophthalmology, University Hospital Basel

Mittlere Straße 91

PO Box

4031 Basel

Switzerland

Email: mgrieshaber@uhbs.ch

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