Dtsch Med Wochenschr 2007; 132(3): 87-90
DOI: 10.1055/s-2007-959293
Originalarbeit | Original article
Kardiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Das „Broken Heart”-Syndrom - Ein seltenes klinisches Phänomen

Eine FallserieThe „Broken Heart” Syndrome - A rare clinical phenomenonT. Kleinfeldt1 , S. Drawert1 , H. Schneider1 , H. Ince1 , T. Körber1 , C. A. Nienaber1
  • 1Universität Rostock, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin, Abteilung Kardiologie
Further Information

Publication History

eingereicht: 17.7.2006

akzeptiert: 5.10.2006

Publication Date:
12 January 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Das „Broken Heart”-Syndrom (oder Takotsubo-Syndrom) beschreibt eine klinische Rarität, die ohne Koronarpathologie zu einem „akuten Koronarsyndrom” oder genauer zu Kardiomyozytennekrosen führt. Als Ursache wird plötzlicher emotionaler Stress mit hoher Katecholaminausschüttung und extremer Nachlaststeigerung für den linken Ventrikel diskutiert. Das Phänomen wird in einer retrospektiven Analyse an sechs Patienten dargestellt und erklärt.

Patienten und Methodik: In unserer Datenbank von > 1000 Infarktpatienten konnten sechs weibliche Patienten identifiziert werden, die (1) akuten retrosternalen Thoraxschmerz mit (2) typischen elektrokardiographischen Infarktzeichen bei angiographischem Ausschluss von Koronarveränderungen, aber (3) ausgeprägte regionale Kinetikstörungen des Myokards aufwiesen, und deren Beschwerden (4) zeitnah mit starkem emotionalen Stress auftraten.

Ergebnisse: Die ICD-10-Diagnose aller sechs Patienten lautete „akutes Koronarsyndrom”. Alle Patienten überlebten und wurden nach Diagnostik innerhalb von 4 ± 2 Tagen entlassen. Unter medikamentöser Therapie normalisierte sich die linksventrikuläre EF auf 60 ± 11 %; (P = 0,03) im weiteren Verlauf. Alle betroffenen Patienten waren Frauen im postmenopausalen Alter.

Folgerungen: Das „Broken Heart”-Syndrom ist eine passagere Störung der myokardialen Pumpfunktion, die durch emotionalen Stress hervorgerufen wird und klinisch als akutes Koronarsyndrom (mit Kardiomyozytennekrosen) imponiert. Auffällig ist eine Häufung bei Frauen im postmenopausalem Alter und eine gute mittelfristige Prognose.

Summary

Background and objective: A clinical entity that mimics acute coronary syndrome with reversible left ventricular systolic dysfunction and is triggered by emotional stress was identified in 6 patients by screening a database of > 1000 patients with the ICD-10 coding of acute coronary syndrome. The search criteria were acute coronary syndrome, normal coronary anatomy, absence of coronary lesions and transient left ventricular dysfunction, triggered by emotional stress.

Patients and methods: We analyzed 6 patients, who fulfilled the criteria of (1) acute substernal chest pain with ST-segment elevation and/or T-wave inversion; (2) absence of significant coronary arterial narrowing on angiography, (3) systolic dysfunction with abnormal regional wall motion („apical ballooning”) in the context of (4) severe psychological stress immediately before and triggering the cardiac events.

Results: The primary diagnosis for all 6 acutely ill patients accorded with the ICD-code of acute coronary syndrome. All patients had survived and eventually recovered with an LV ejection fraction of 60 ± 5 %; p = 0,03 and had had recovered normal levels of physical activity at hospital discharge. Of note is the number of women of postmenopausal age.

Conclusions: A transient cardiomyopathy triggered by major emotional stress may mimic an acute coronary syndrome but without significant coronary artery disease. This condition is characterized by reversible cardiac dysfunctionand may be more frequent in women. It has a favorable clinical outcome.

Literatur

  • 1 Abe Y, Kondo M, Matsuoka R. et al . Assessment of clinical features in transient left ventricular apical ballooning.  J Am Coll Cardiol. 2003;  41 737-742
  • 2 Akashi Y, Tejima T, Sakurada H. et al . Left ventricular rupture associated with Takotsubo cardiomyopathy.  Mayo Clin Proc. 2004;  79 821-824
  • 3 Bolli R, Marbán E. Molecular and Cellular Mechanisms of Myocardial Stunning.  Physiol Rev. 1999;  79 609-634
  • 4 Brandspiegel H Z, Marinchak R A, Rials S J. et al . A Broken Heart.  Circulation. 1998;  98 1349
  • 5 Desmet W, Adriaenssens B, Dens J. et al . Apical ballooning of the left ventricle: first series in white patients.  Heart. 2003;  89 1027-1031
  • 6 Dote K, Sato H, Uchinda A T. et al . Myocardial stunning due to simultaneous multivessel coronary spasms: a review of 5 cases.  J Cardiol. 1991;  21 203-214
  • 7 Engle G L. Sudden and rapid death during psychological stress: folklore or folk wisdom.  Ann Intern Med. 1971;  74 771-782
  • 8 Hinojosa-Laborde C, Chapa I, Lange D. et al . Gender differences in sympathetic nervous system regulation.  Clin Exp Pharmacol Physiol. 1999;  26 122-126
  • 9 Kneale B J, Chowienczyk P J, Brett S E. et al . Gender differences in sensitivity to adrenergic agonists of forearm resistance vasculature.  J Am Coll Cardiol. 2000;  36 1233-1238
  • 10 Lacy C R, Contrada R J, Robbins M L. et al . Coronary vasoconstriction induced by mental stress (simulated public speaking).  Am J Cardiol. 1995;  75 503-505
  • 11 Leor J, Poole W K, Kloner R A. Sudden Cardiac Death Triggered by an Earthquake.  NEJM. 1996;  334 413-419
  • 12 Kurisu S, Sato K T, Ishihara M. et al . Tako-tsubo-like left ventricular dysfunction with ST segment elevation: a novel cardiac syndrome mimicking acute myocardial infarction.  Am Heart J. 2002;  143 448-455
  • 13 Mann D L, Kent R L, Parsons B. et al . Adrenergic effects on the biology of the adult mammalian cardiocyte.  Circulation. 1992;  85 790-804
  • 14 Markwirth T, Hennen B. Tako-Tsubo-Kardiomyopathie: eine Differenzialdiagnose beim akuten Koronarsyndrom.  Dtsch med Wochenschr. 2006;  131 737-739
  • 15 Neil-Dwyer G, Walter P, Cruickshank J M. et al . Effect of propranolol and phentolamine on myocardial necrosis after subarachnoid haemorrhage.  Br Med J. 1978;  2 990-992
  • 16 Park J H, Kang S J, Song J. et al . Left Ventricular Apical Ballooning Due to Severe Physical Stress in Patients Admitted to the Medical ICU.  Chest. 2005;  128 296-302
  • 17 Pavin D, Breton H L, Daubert C. et al . Human stress cardiomyopathy mimicking acute myocardial syndrome.  Heart. 1997;  78 509-511
  • 18 Pfister R. Mediquiz Fall 2782.  Dtsch med Wochenschr. 2006;  131 745-746
  • 19 Sader M A, Celermajer D S. Endothelial function, vascular reactivity and gender differences in the cardiovascular system.  Cardiovasc Res. 2002;  53 597-604
  • 20 Seth P S, Aurigemma G P, Krasnow J M. et al . A syndrome of transient left ventricular apical wall motion abnormality in the absence of coronary disease: a perspective from the United States.  Cardiology. 2003;  100 61-66
  • 21 Sharkey S W, Lesser J R, Zenovich A G. et al . Acute and Reversible Cardiomyopathy Provoked by Stress in Women From the United States.  Circulation. 2005;  111 472-479
  • 22 Singal P K, Kapur N, Dhillon K S. et al . Role of free radicals in catecholamine-induced cardiomyopathy.  Can J Physiol Pharmacol. 1982;  60 1390-1397
  • 23 Tsuchihashi K, Ueshima K, Uchida T. et al . Transient apical ballooning without coronary artery stenosis: a novel heart syndrome mimicking acute myocardial infarction. Angina Pectoris - Myocardial Infarction Investigators in Japan.  J Am Coll Cardiol. 2001;  38 11-18
  • 24 William G. Recognition of the Apical Ballooning Syndrome in the United States.  Circulation. 2005;  111 388-390
  • 25 Wittstein I S, Thiemann M D, Champion P D. et al . Neurohumoral Features of Myocardial Stunning Due to Sudden Emotional Stress.  New England Journal of Medicine. 2005;  352 539-548
  • 26 Witzke C, Lowe H C, Waldman H. et al . Transient left ventricular apical ballooning. Images in Cardiovascular Medicine.  Circulation. 2003;  108 2014

Prof. Dr. med. Christoph A. Nienaber

Universität Rostock, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin, Abteilung Kardiologie

Ernst-Heydemannstraße 6

18055 Rostock

Phone: ++49/381/4947701

Fax: ++49/381/4947702

Email: christoph.nienaber@med.uni-rostock.de

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