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DOI: 10.1055/s-2004-812656
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Gesundheitsökonomische Aspekte der Anwendung von Irbesartan bei Patienten mit Typ-2-Diabetes, Nephropathie und Hypertonie in Deutschland
Health economic consequences of irbesartan treatment of type 2 diabetes patients with nephropathy and hypertension in GermanyPublikationsverlauf
eingereicht: 7.2.2003
akzeptiert: 11.9.2003
Publikationsdatum:
02. Januar 2004 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Die IDNT-Studie („Irbesartan in Diabetic Nephropathy Trial”) zeigte eine Reduktion des kombinierten Endpunktes aus Verdopplung des Serumkreatinins, terminaler Niereninsuffizienz und Tod bei Patienten mit Hypertonie, Typ-2-Diabetes und Nephropathie unter der Therapie mit Irbesartan im Vergleich zur Behandlung mit Amlodipin und Kontrolle. Die vorliegende Arbeit vergleicht die Langzeit-Konsequenzen der IDNT-Behandlungsalternativen in Bezug auf Behandlungskosten und Krankheitsprognose aus Sicht des deutschen Gesundheitssystems.
Methodik: Mit Hilfe des Markov-Modells wurde die Progression der Nephropathie zur Verdopplung des Serumkreatinins, zur terminalen Niereninsuffizienz und zum Tod für die drei Therapiearme simuliert. Therapiespezifische Progressions-Wahrscheinlichkeiten entstammten der IDNT-Studie. Daten zur terminalen Niereninsuffizienz wurden veröffentlichten Quellen entnommen. Zugrundegelegt wurde ein Zeithorizont von 10 Jahren. Zukünftige Kosten wurden mit 5 % per annum diskontiert.
Ergebnisse: Die kumulative Inzidenz der terminalen Niereninsuffizienz nach 10 Jahren ist unter der Therapie mit Irbesartan (36 %) deutlich niedriger als unter Amlodipin (49 %) oder Kontrolle (45 %). Die Irbesartan-Therapie führt nach 10 Jahren zu Kosteneinsparungen pro Patient von 14 424 EUR verglichen mit der Amlodipin-Behandlung bzw. 8720 EUR im Vergleich zum Kontrollarm.
Folgerung: Die Behandlung von Patienten mit Typ-2-Diabetes, Nephropathie und Hypertonie mit Irbesartan führt zur Reduzierung der Inzidenz der terminalen Niereninsuffizienz und zu Kosteneinsparungen im Vergleich zur Therapie mit Amlodipin und Kontrolle.
Background and aims: The „Irbesartan in Diabetic Nephropathy Trial” (IDNT), demonstrated a reduction in the combined endpoint of doubling of serum creatinine, end-stage renal disease (ESRD) or death compared to control or amlodipine arms in patients with hypertension, type 2 diabetes and overt nephropathy when treated with irbesartan. Aim of this study is to compare long-term consequences in costs and outcomes of IDNT treatment alternatives from the German health care system’s perspective.
Methods: A Markov model simulated progression from overt nephropathy to doubling of serum creatinine, end-stage renal disease, and death in patients with hypertension, type 2 diabetes and overt nephropathy for the three treatment arms. Treatment-specific probabilities were derived from IDNT. German-specific ESRD-related data were retrieved from published sources to reflect local management practices, ESRD outcomes and costs. A time horizon of 10 years was used. Delay in onset of ESRD and mean costs per patient were calculated. Future costs were discounted at 5 % per annum.
Results: The cumulative incidence of ESRD after 10 years with irbesartan (36 %) is lower compared to amlodipine (49 %) or control (45 %). Irbesartan leads to cost savings of 14 424 EUR and 8 720 EUR per patient versus amlodipine or control respectively.
Conclusion: Treating patients with hypertension, type 2 diabetes and nephropathy using irbesartan lowers the cumulative incidence of ESRD and is cost-saving compared to amlodipine or control.
Literatur
- 1 BKK (Hrsg.) .Sozialgesetze Gesamtausgabe 2002 Sozialgesetzbuch V vom 20. Dezember 1988 (BGBl.
I S. 2477) Zuletzt geändert durch Artikel 1 des Gesetzes vom 19.Dezember 2001(BGBl.
I S. 3773). MBO Verlag GmbH, Münster, 2002 2002
MissingFormLabel
- 2
Boucek P, Saudek F, Pokorna E. et al. .
Kidney transplantation in type 2 diabetic patients: a comparison with matched
non-diabetic subjects.
Nephrol Dial Transplan.
2002;
17
1678-1683
MissingFormLabel
- 3
Brenner B M, Cooper M E, de Zeeuw D. et al. .
Effects of losartan on renal and cardiovascular outcomes in patients with type
2 diabetes and nephropathy.
N Engl J Med.
2001;
345
861-869
MissingFormLabel
- 4
Clarke P, Gray A, Adler A. et al. .
Cost-effectiveness analysis of intensive blood-glucose control with metformin
in overweight patients with type II diabetes (UKPDS No. 51).
Diabetologia.
2001;
44
298-304
MissingFormLabel
- 5
Antithrombotic Trialists’ Collaboration.
Collaborative meta-analysis of randomised trials of antiplatelet therapy for
prevention of death, myocardial infarction, and stroke in high risk patients.
BMJ.
2002;
324
71-86
MissingFormLabel
- 6
CDC Diabetes Cost-effectiveness Group.
Cost-effectiveness of intensive glycemic control, intensified hypertension control,
and serum cholesterol level reduction for type 2 diabetes.
JAMA.
2002;
287
2542-2551
MissingFormLabel
- 7
Detsky A S, Naglie G, Krahn M D, Naimark D, Redelmeier D A.
Primer on medical decision analysis: Part 1 - Getting started.
Med Decis Making.
1997;
17
123-125
MissingFormLabel
- 8
Detsky A S, Naglie G, Krahn M D, Redelmeier D A, Naimark D.
Primer on medical decision analysis: Part 2-Building a tree.
Med Decis Making.
1997;
17
126-135
MissingFormLabel
- 9
Deutsche Arbeitsgemeinschaft für klinische Nephrologie e. V. und Deutsche Dialysegesellschaft
Niedergelassener Ärzte e. V.(Hrsg.) .
Dialysestandard 2000.
Mitt Klin Nephrologie.
2001;
91-134
MissingFormLabel
- 10
Gerth W C, Remuzzi G, Viberti G. et al. .
Losartan reduces the burden and cost of ESRD: Public health implications from
the RENAAL study for the European Union.
Kidney Int.
2002;
62
(Suppl 82)
68-72
MissingFormLabel
- 11
Gozzoli V, Palmer A J, Brandt A. et al. .
Increased clinical and economic advantages using PROSIT (proteinuria screening
and intervention) in type 2 diabetic patients.
Dtsch Med Wochenschr.
2000;
125
1154-1159
MissingFormLabel
- 12 Greiner W. Ökonomische Evaluation von Gesundheitsleistungen.Fragestellungen, Methoden und
Grenzen dargestellt am Beispiel der Transplantationsmedizin. Nomos, Baden-Baden 1999
MissingFormLabel
- 13
Halimi S, Zmirou D, Benhamou P Y. et al. .
Huge progression of diabetes prevalence and incidence among dialysed patients
in mainland France and overseas French territories: A second national survey
six years apart (UREMIDIAB 2 study).
Diabetes Metab.
1999;
25
507-512
MissingFormLabel
- 14
Hannover Consensus Group .
German recommendations for health care economic evaluation studies. Revised
version of the Hannover consensus.
Med Klin.
2000;
95
52-55
MissingFormLabel
- 15
Hannoverian Consensus Group .
German recommendations for health economic evaluation. Revised edition of the
Hannoverian consensus.
Dtsch Med Wochenschr.
1999;
124
1503-1506
MissingFormLabel
- 16
Herman W H, Shahinfar S, Carides G W. et al. .
Losartan Reduces the Costs Associated With Diabetic End-Stage Renal Disease:
The RENAAL study economic evaluation.
Diabetes Care.
2003;
26
683-687
MissingFormLabel
- 17
Hostetter T H.
Prevention of end-stage renal disease due to type 2 diabetes.
N Engl J Med.
2001;
345
910-912
MissingFormLabel
- 18
Jonsson B.
The economic impact of diabetes.
Diabetes Care.
1998;
21
(Suppl 3)
C7-10
MissingFormLabel
- 19
Lewis E J, Hunsicker L G, Clarke W R. et al, .
Renoprotective effect of the angiotensin-receptor antagonist irbesartan in patients
with nephropathy due to type 2 diabetes.
N Engl J Med.
2001;
345
851-860
MissingFormLabel
- 20
Liebl A, Neiss A, Spannheimer A. et al. .
Costs of type 2 diabetes in Germany: Results of the CODE-2 study.
Dtsch Med Wochenschr.
2001;
126
585-589
MissingFormLabel
- 21
Naimark D, Krahn M D, Naglie G. et al. .
Primer on medical decision analysis: Part 5 - Working with Markov processes.
Med Decis Making.
1997;
17
152-159
MissingFormLabel
- 22
Nebel M.
Behandlungskosten der Nierenersatztherapie in Deutschland 1999.
Nieren- und Hochdruckkrankheiten.
2002;
31
85-92
MissingFormLabel
- 23
Palmer A J, Annemans L, Roze S. et al. .
An economic evaluation of irbesartan in the treatment of patients with type
2 diabetes, hypertension and nephropathy; cost-effectivenesss of Irbesartan
in Diabetic Nephropathy Trial (IDNT) in the Belgian, and French settings.
Nephrol Dial Transplant.
2003;
18
2059-2066
MissingFormLabel
- 24 QuaSi-Niere GmbH .Annual Report 2000. www.quasi-niere.de 2002
MissingFormLabel
- 25
Ritz E, Bergis K, Strojek K, Keller C.
Nephropathy and hypertension in type II diabetes.
Med Klin.
1997;
92
421-425
MissingFormLabel
- 26
Ritz E, Rychlik I, Locatelli F, Halimi S.
End-stage renal failure in type 2 diabetes: A medical catastrophe of worldwide
dimensions.
Am J Kidney Dis.
1999;
34
795-808
MissingFormLabel
- 27
Rodby R A, Chiou C F, Borenstein J. et al. .
The cost-effectivness of irbesartan in the treatment of hypertensive patients
with type 2 diabetic nephropathy.
Clin Ther.
2003;
25
2103-2119
MissingFormLabel
- 28 Rote Liste Service GmbH .Rote Liste - Arzneimittelverzeichnis für Deutschland. 2001
MissingFormLabel
- 29 Schwabe U. Arzneiverordnungsreport 2001. Springer-Verlag Heidelberg 2002
MissingFormLabel
- 30 Statistisches Bundesamt Deutschland .Preisindizes für die Lebenshaltung. www.statistisches-bundesamt.de 2002
MissingFormLabel
- 31
Stein G, Funfstuck R, Sperschneider H, Ritz E.
Nephrology update kidney protection with antihypertensive drugs: I.
Med Klin.
2002;
97
541-546
MissingFormLabel
- 32 U.S. Renal Data System .USRDS 2001 Annual Data Report:. Atlas of End-Stage Renal Disease in the United States, National Institutes of
Health, National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, Bethesda,
MD 2001
MissingFormLabel
- 33
UKPDS Group .
Intensive blood-glucose control with sulphonylureas or insulin compared with
conventional treatment and risk of complications in patients with type 2 diabetes
(UKPDS 33).
Lancet.
1998;
352
837-853
MissingFormLabel
- 34
Weinstein M C, Siegel J E, Gold M R, Kamlet M S, Russell L B.
Recommendations of the Panel on Cost-effectiveness in Health and Medicine.
JAMA.
1996;
276
1253-1258
MissingFormLabel
Dr. Andrew J. Palmer
CORE, Center for Outcomes Research
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Schweiz
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eMail: AP@thecenter.ch