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DOI: 10.1055/s-2003-39352
Pilotstudie zur kontrollierten retrospektiven Analyse (Retrolektives Studiendesign) der Versorgung des Typ-2-Diabetes seit 1990[1]
Pilot study of controlled retrospective analysis (retrolective study design) of care provisions for type 2 diabetics since 1990Publikationsverlauf
eingereicht: 6.3.2003
akzeptiert: 8.5.2003
Publikationsdatum:
22. Mai 2003 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Bisher gibt es nur wenige Daten zur Qualität der Versorgung von Patienten mit Typ-2-Diabetes unter klinischen Routinebedingungen und nur wenige Langzeitstudien, die den Einfluss von Therapiestrategien auf die Entwicklung von klinischen Endpunkten hin untersuchen. Im Rahmen dieser Studie mit retrospektiver Datenerhebung sollte geprüft werden, ob es möglich ist, über einen Zeitraum von 10 Jahren Therapieschema und klinische Endpunkte bei Typ-2-Diabetes in Praxen von niedergelassenen Ärzten zu erfassen.
Patienten und Methodik: Arztpraxen wurden zufallsmäßig ausgewählt und durch unabhängige Monitore über Studienziele und Datendokumentation informiert. Bei einem zweiten Monitorbesuch wurden die ausgefüllten Datenbögen einem Auditing unterzogen und anschließend in eine Datenbank eingegeben. Von Hausärzten und Internisten (n = 21) wurden Therapieverläufe von allen Patienten dokumentiert, bei denen im Zeitraum vom 1.1.1990 bis 31.12.1993 ein Typ-2- Diabetes erstmals diagnostiziert wurde (n = 455, (w) = 251, (m) = 204, mittleres Alter 61,5 Jahre). Während einer mittleren Beobachtungszeit von 8,7 Jahren war bei 85 % der Patienten die kontinuierliche Dokumentation der Therapieverläufe in der betreuenden Arztpraxis vollständig vorhanden. Insgesamt wurden 45 Myokardinfarkte bei 40 Patienten (9 %), 42 Apoplexe bei 37 Patienten (8 %), Erblindungen von sieben Augen bei fünf Patienten (1,5 %) und 19 Amputationen (4,2 %) dokumentiert, während 72 Patienten (15,8 %) starben.
Folgerung: Die Daten dieser Pilotstudie weisen daraufhin, dass mit Hilfe eines gut kontrollierten retrospektiven („retrolektiven”) Studiendesigns an einer größeren Kohorte eine detaillierte Analyse der Versorgungsqualität möglich ist.
Background and objective: There are few data on the quality of care received by patients with type 2 diabetes under routine conditions and only a few long-term studies that investigated the influence of treatment strategies on the development of clinical endpoints. It was the aim of this study, using retrospectively obtained data, to determine whether it is possible to document over a 10 year period the treatment design and clinical end-points in type 2 diabetics under the care of general practitioners.
Patients and methods: General practitioners were randomly selected and informed by independent collaborating monitors about the aim of the study and data documentation. At a second visit by a monitor the completed data forms were audited and entered into a database. Course of treatment was documented by 21 general practitioners, two of them diabetes specialists, for all patients in whom, between 1.1.1990 and 31.12.1993, type 2 diabetes had been diagnosed for the first time (n=455; 251 females, 204 males, mean age 61,5 years). Continous complete documentation of the course of treatment in the given practice was obtained in 85% of patients over a mean observation period of 8,7 years. 45 myocardial infarcts in 40 patients (9%), 42 strokes in 37 patients (8%), blindness in seven eyes of five patients (1,5%) and 19 amputations (4,2%) were recorded; 72 patients died (15,8%).
Conclusion: The data of this pilot study indicate that detailed analysis of treatment quality can be obtained in a sizeable cohort, using of a well controlled retrospective (retrolective) study design.
1 Die Studie wurde durch eine ungebundene Forschungsförderung der Firma Merck KGaA, Darmstadt ermöglicht.
Literatur
- 1
Benson K, Hartz A J.
A comparison of observational studies and randomized, controlled trials.
N Engl J Med.
2000;
342
1878-1886
MissingFormLabel
- 2
Beuth J, Ost B, Pakdaman A. et al .
Impact of complementary oral enzyme application on the postoperative treatment results
of breast cancer patients - results of an epidemiological multicentre retrolective
cohort study.
Cancer Chemother Pharmacol.
2001;
47
(Suppl)
S45-S54
MissingFormLabel
- 3
Brun E, Nelson R G, Bennett P H. et al .
Diabetes duration and cause-specific mortality in the Verona Diabetes Study.
Diabetes Care.
2000;
23
1119-1123
MissingFormLabel
- 4
Concato J, Shah N, Horwitz R I.
Randomized, controlled trials, observational studies, and the hierarchy of research
designs.
N Engl J Med.
2000;
342
1887-1892
MissingFormLabel
- 5
Donnan P T, Leese G P, Morris A D.
Hospitalizations for people with type 1 and type 2 diabetes compared with the nondiabetic
population of Tayside, Scotland: a retrospective cohort study of resource use.
Diabetes Care.
2000;
23
1774-1779
MissingFormLabel
- 6
Feinstein A R.
The role of observational studies in the evaluation of therapy.
Stat Med.
1984;
3
341-346
MissingFormLabel
- 7
Hauner H, van Ferber L, Köster I.
Schätzungen der Diabeteshäufigkeit in der Bundesrepublik Deutschland anhand von Krankenkassendaten.
Dtsch Med Wochenschr.
1992;
117
645-650
MissingFormLabel
- 8
Hauner H, von Ferber L, Koster I.
The outpatient care of diabetics. An analysis of the local compulsory medical insurance
data from Dortmund.
Dtsch Med Wochenschr.
1994;
119
129-134
MissingFormLabel
- 9
Heart Outcomes Prevention Evaluation (HOPE) Study Investigators .
Effects of ramipril on cardiovascular and microvascular outcomes in people with diabetes
mellitus: results of the HOPE study and MICRO-HOPE substudy.
Lancet.
2000;
355
253-259
MissingFormLabel
- 10
Horwitz R I, Viscoli C M, Clemens J D, Sadock R T.
Developing improved observational methods for evaluating therapeutic effectiveness.
Am J Med.
1990;
89
630-638
MissingFormLabel
- 11
Klein R, Klein B E, Moss S E.
The Wisconsin epidemiological study of diabetic retinopathy: a review.
Diabetes Metab Rev.
1989;
5
559-570
MissingFormLabel
- 12
Liebl A, Neiss A, Spannheimer A, Reitberger U, Wagner T, Görtz A.
Kosten des Typ-2-Diabetes in Deutschland: Ergebnisse der CODE-2-Studie.
Dtsch Med Wochenschr.
2001;
126
585-589
MissingFormLabel
- 13
Liebl A, Neiss A, Spannheimer A. et al .
Complications, co-morbidity, and blood glucose control in type 2 diabetes mellitus
patients in Germany - results from the CODE-2 study.
Exp Clin Endocrinol Diabetes.
2002;
110
10-16
MissingFormLabel
- 14
Löwel H, Dinkel R, Hörmann A, Stieber J, Görtler E.
Herzinfarkt und Diabetes: Ergebnisse der Augsburger Herzinfarkt-Follow-up Studie
1985 bis 1990.
Diab Stoffw.
2003;
5
19-23
MissingFormLabel
- 15
Martin S, Kolb H, Scherbaum W A.
Analysis of the impact of oral antidiabetic drugs on development of body weight by
a retrolective trial, a new form of non-biased retrospective clinical study design
(Abstrakt).
Diabetes.
2003;
51
(Suppl 2)
433
MissingFormLabel
- 16
Michaelis D, Jutzi E, Vogt L.
Epidemiology of insulin-treated diabetes mellitus in the East-German population:
differences in long-term trends between incidence and prevalence rates.
Diabetes Metab.
1993;
19
110-115
MissingFormLabel
- 17
Rathmann W, Haastert B, Roseman J M, Gries F A, Giani G.
Prescription drug use and costs among diabetic patients in primary health care practices
in Germany.
Diabetes Care.
1998;
21
389-397
MissingFormLabel
- 18
Rathmann W, Haastert B, Icks A. et al .
High prevalence of undiagnosed diabetes mellitus in Southern Germany: target populations
for efficient screening. The KORA survey 2000.
Diabetologia.
2003;
46
182-189
MissingFormLabel
- 19
Rothenbacher D, Ruter G, Saam S, Brenner H.
VERSORGUNG VON Patienten mit Typ-2Diabetes: Ergebnisse aus 12 Hausarztpraxen.
Dtsch Med Wochenschr.
2002;
127
1183-1187
MissingFormLabel
- 20
Schneider B.
Analysis of therapeutic efficacy in observational cohort studies.
Cancer Chemother Pharmacol.
2001;
47
(Suppl)
S35-S37
MissingFormLabel
- 21
Shichiri M, Kishikawa H, Ohkubo Y, Wake N.
Long-term results of the Kumamoto Study on optimal diabetes control in type 2 diabetic
patients.
Diabetes Care.
2000;
23
(Suppl 2)
B21-B29
MissingFormLabel
- 22
Stratton I M, Adler A I, Neil H A. et al .
Association of glycaemia with macrovascular and microvascular complications of type
2 diabetes (UKPDS 35): prospective observational study.
BMJ.
2000;
321
405-412
MissingFormLabel
- 23
UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group .
Effect of intensive blood-glucose control with metformin on complications in overweight
patients with type 2 diabetes (UKPDS 34).
Lancet.
1998;
352
854-865
MissingFormLabel
- 24
UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group .
Intensive blood-glucose control with sulphonylureas or insulin compared with conventional
treatment and risk of complications in patients with type 2 diabetes (UKPDS 33).
Lancet.
1998;
352
837-853
MissingFormLabel
1 Die Studie wurde durch eine ungebundene Forschungsförderung der Firma Merck KGaA, Darmstadt ermöglicht.
Prof. Dr. Stephan Martin
Deutsche Diabetes-Klinik, Deutsches Diabetes-Forschungsinstitut
AufŽm Hennekamp 65
40225 Düsseldorf
Telefon: 0211/33821
Fax: 0211/3382360
eMail: martin@ddfi.uni-duesseldorf.de