RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2002-30123
Lebendspende-Lebertransplantation des rechten Leberlappens zwischen Erwachsenen
Right lobe living donor liver transplantation between adultsPublikationsverlauf
10.1.2002
25.4.2002
Publikationsdatum:
16. Mai 2002 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Die Lebendspende-Lebertransplantation des rechten Leberlappens zwischen Erwachsenen wurde in den letzten Jahren in einer wachsenden Anzahl von Zentren etabliert. Spenderrisiko und -sicherheit sind wesentliche Kriterien für die weitere Entwicklung. Wir berichten über 43 Lebendspendevorgänge.
Patienten und Methodik: Zwischen Dezember 1999 und Dezember 2001 wurden 43 Patienten (mittleres Alter: 49,8 ± 16,0 Jahre; w:m = 14:29) mit fortgeschrittener Lebererkrankung mittels Lebendspende des rechten Leberlappens von erwachsenen Spendern (mittleres Alter: 42,4 ± 13,4 Jahre; w:m = 27:16) durchgeführt. Der Initiierung des Programmes und jeder Lebendspende ging die Zustimmung der lokalen Ethikkommission voraus.
Ergebnisse: Keiner der Spender starb bzw. erlitt schwerwiegende oder persistierende Komplikationen. Die Rate an chirurgischen Komplikationen bei Spendern (Galleleck, Nachblutung) lag bei 9 %. Das 3-Monats-Überleben der Empfänger betrug 93 %, das aktuarische 1-Jahres-Überleben 88 %. In fünf Fällen war eine Retransplantation notwendig. Das aktuarische 1-Jahres-Transplantatüberleben betrug damit 79 %. Biliäre Komplikationen traten in ca. 14 % der Empfänger auf.
Folgerungen: Die bisherigen Erfahrungen bestätigen, dass die Lebendspende-Lebertransplantation sicher und effektiv durchgeführt werden kann. Besonders für Patienten im akuten oder chronischen Leberversagen, die eine längere Wartezeit auf ein Leichenorgan nicht überleben würden, bietet die Lebendspende eine lebensrettende Option.
Background and objective: Adult living donor liver transplantation has been established in an increasing number of transplant centres during the last few years. Donor safety and risks are important criteria influencing the further development. We report our experience with 43 adult-to-adult right lobe living donor liver transplantations.
Methods: 43 patients (mean age: 49,8 ± 16,0 years; f:m = 14:29) with end-stage liver disease received a right lobe liver graft from an adult living donor (mean age: 42,4 ± 13,4 years; f:m = 27:16) between December 1999 and December 2001. An approval by the local ethics committee was obtained prior to the start of the programme and each donation.
Results: None of the donors experienced fatal or long-term complications. The rate of surgical complications in donors (biliary leakage, bleeding) was 9 %. Actuarial recipient survival was 93 % after three months and 88 % after one year. Five patients had to be re-transplanted. Thus the actuarial 1-year graft survival was 79 %. Biliary complications occured in 14 % of all recipients.
Conclusion: According to our experience, living donor liver transplantation of the right hepatic lobe is a safe and effective procedure. Especially for patients in acute and chronic liver failure, who otherwise would have died on the waiting list, this approach offers a life-saving option.
Literatur
- 1
Broelsch C E, Malagó M, Testa G, Gamazo C V.
Living
donor liver transplantation in adults: Outcome in Europe.
Liver
Transplantation.
2000;
6
S64-S65
MissingFormLabel
- 2
Brown S, Richardson M, Lai M. et al .
Adult living donor liver transplantation
(LDLT) in the US: Results of the survey from the NIH LDLT Meeting.
Hepatology.
2001;
34
235A
MissingFormLabel
- 3
Busuttil R W, Goss J A.
Split liver transplantation.
Ann
Surg.
1999;
229
313-321
MissingFormLabel
- 4
Cronin D C, Millis J M, Siegler M.
Transplantation of liver grafts from living
donors into adults - Too much, too soon.
N Eng
J Med.
2001;
344
1633-1637
MissingFormLabel
- 5 Molzahn M, Tuffs A, Köhler A. Jahresbericht. Deutsche
Stiftung Organtransplantation 2000
MissingFormLabel
- 6
Everhart J E, Lombardero M, Detre K M. et al .
Increased waiting time for liver transplantation
results in higher mortality.
Transplantation.
1997;
64
1300-1306
MissingFormLabel
- 7
Fujita S, Kim I D, Uryuhara K. et al .
Hepatic grafts from live donors: donor morbidity
for 470 cases of live donation.
Transpl Int.
2000;
13
333-339
MissingFormLabel
- 8 European Liver Transplantation
Registry. Data Analysis Booklet 05/1968 - 12/2000
MissingFormLabel
- 9
Imamura H, Makuuchi M, Sakamoto Y. et al .
Anatomical keys and pitfalls in living donor
liver transplantation.
J Hepatobiliary Pancreat Surg.
2000;
7
380-394
MissingFormLabel
- 10
Iwatsuki S, Dvorchik I, Marsh J W. et al .
Liver transplantation for hepatocellular
carcinoma: a proposal of a prognostic scoring system.
J
Am Coll Surg.
2000;
191
389-394
MissingFormLabel
- 11
Jonas S, Bechstein W O, Steinmuller T. et al .
Vascular invasion and histopathologic grading
determine outcome after liver transplantation for hepatocellular
carcinoma in cirrhosis.
Hepatology.
2001;
33
1080-1086
MissingFormLabel
- 12
Klintmalm G B.
Liver
transplantation for hepatocellular carcinoma: a registry report
of the impact of tumor characteristics on outcome.
Ann
Surg.
1998;
228
479-490
MissingFormLabel
- 13
Malago M, Rogiers X, Burdelski M, Broelsch C.
Living related liver
transplantation: 36 cases at the University of Hamburg.
Transplant
Proc.
1994;
26
3620-3621
MissingFormLabel
- 14
Marcos A, Fisher R A, Ham J M. et al .
Selection and outcome of living donors for
adult to adult right lobe transplantation.
Transplantation.
2000;
69
2410-2415
MissingFormLabel
- 15
Marcos A, Fisher R A, Ham J M. et al .
Right lobe living donor liver transplantation.
Transplantation.
1999;
68
798-803
MissingFormLabel
- 16
Nagasue N.
Liver
resection for hepatocellular carcinoma: Indications, techniques,
complications, and prognostic factors.
J Hepatobiliary
Pancreat Surg.
1998;
5
7-13
MissingFormLabel
- 17
Renz J F, Busuttil R W.
Results of
living donor liver transplantation: Survey of North American liver
transplant centers.
Sem Liver Dis.
2000;
20
411-412
MissingFormLabel
- 18
Renz J F, Roberts J P.
Long-term
complications of living donor liver transplantation.
Liver
Transplantation.
2000;
6
S73-S76
MissingFormLabel
- 19
Trotter J F, Talamantes M, McClure M. et al .
Right hepatic lobe donation for living
donor liver transplantation: Impact on donor quality of life.
Liver Transpl.
2001;
7
485-493
MissingFormLabel
Priv.-Doz. Dr. med. Thomas Steinmüller
Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie; Charité - Campus
Virchow Klinikum; Medizinische Fakultät der Humboldt
Universität zu Berlin
Augustenburger Platz 1
13353 Berlin
Telefon: 030/450 552313
Fax: 030/450 552900
eMail: thomas.steinmueller@charite.de