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DOI: 10.1055/s-2001-17310
Katheterinterventioneller Verschluss von Vorhofseptumdefekten im Erwachsenenalter
Durchführbarkeit und Sicherheit bei 102 Patienten unter Verwendung vier verschiedener VerschlusssystemeTranscatheter closure of atrial septal defect in adults: practicability and safety of four different occluder systems used in 102 patientsPublication History
Publication Date:
20 September 2001 (online)

Grundproblematik und Fragestellung: Der chirurgische Verschluss von Vorhofseptumdefekten vom Sekundumtyp (ASD) und des offenen Foramen ovale (PFO) ist ein komplikationsarmes Verfahren. Der thoraxchirurgische Eingriff kann jedoch heute durch den katheterinterventionellen Verschluss umgangen werden. Dabei müssen sich die katheterinterventionellen Verfahren an den Erfolgen des chirurgischen Verschlusses messen lassen. Wir berichten über die Erfahrungen eines Zentrums hinsichtlich Durchführbarkeit und Sicherheit von vier verschiedenen katheterinterventionell implantierbaren Verschlusssystemen.
Patienten und Methodik: Bei 102 Patienten (40 Frauen, 62 Männer) im Alter zwischen 17 und 76 Jahren (Median 45 Jahre) wurde entweder ein ASD (41 Patienten) oder ein PFO (60 Patienten) und ein kombinierter Defekt (ASD und PFO) katheterinterventionell verschlossen. Zum Einsatz kamen dabei vier verschiedene Verschlusssysteme: ASDOS® (für ASD und PFO), PFO-STAR® (für PFO), der Amplatzer®-Septal-Occluder (für ASD) und der Amplatzer®-PFO-Occluder (für PFO). Nachuntersuchungen einschließlich der transösophagealen Echokardiographie erfolgten 48 h, 4 Wochen, 6 Monate und 1 Jahr nach der Katheterintervention.
Ergebnisse: Bei 99 von 102 Patienten konnte ein Verschlusssystem im Vorhofseptumdefekt (ASD oder PFO) erfolgreich platziert werden. In drei Fällen ließ sich das Verschluss-Device (ASDOS®-ASD) nicht korrekt im Defekt verankern. Im Falle von zwei weiteren Patienten wurde das Device (ASDOS®-ASD) im Intervall chirurgisch wegen Fehllage und inakzeptablen Rest-Shunts entfernt. An Device-assoziierten Problemen traten auf: geringfügige (41 %) und auch ausgedehnte (11 %) Thrombosierungen der Devices in der Frühphase ohne embolische Ereignisse, Rest-Shunts (ASD 16 %, PFO 29 % nach einem Jahr), geringfügige Dislokationen und Branchenbruch der Schirmchen (13%). In einem Fall war am Implantationstag eines PFO-STAR®-Device eine notfallmäßige chirurgische Intervention bei Perikardtamponade notwendig. Ein vollständiger Verschluss konnte primär in 71 % erreicht werden. Ein (hirn)-embolisches Ereignis fand sich insbesondere nach PFO-Verschluss nicht.
Folgerungen: Der katheterinterventionelle Verschluss von Vorhofseptumdefekten (ASD und PFO) kann als sicheres Verfahren bezeichnet werden. Hinsichtlich peri- und postinterventioneller Komplikationen, primärer Erfolgsrate und Durchführbarkeit erscheinen aktuell der Amplatzer®-Septal-Occluder und der Amplatzer®-PFO-Occluder als besonders vorteilhaft.
Transcatheter closure of atrial septal defect in adults: practicability and safety of four different occluder systems used in 102 patients
Background and objective: Surgical closure of secundum atrial septal defect (ASD) or patent foramen ovale (PFO) is a procedure with few complications. But this surgical intervention can nowadays be avoided by transcatheter insertion of occluding devices. Such interventional methods must be judged against the results of surgical procedures. This report from one center presents the practicability and safety of different transcatheter occluder systems.
Patients and methods: Transcatheter occlusion was undertaken in 102 patients (40 females, 62 males, aged between 17 and 76 years [median age 45]) with either an ASD (41pts.) or a PFO (60 pts.) or with both, in one patient. Four different systems were used: ASDOS ® (for ASD and PFO), PFO-STAR® (for PFO), Amplatzer® Septal Occluder (for ASD) or Amplatzer® PFO Occluder (for PFO). Follow-up, including transoesophageal echocardiography took place 48 hours, 4 weeks, 6 months and 1 year after the interventional occluder placement.
Results: An occluder was successfully placed in the ASD or PFO in 99 of the 102 patients. In three patients the occluder ( ASDOS® ASD) could not be correctly ancchored in the defect. In two other patients the same device was subsequently removed surgically because of mispositioning or a large resiudal shunt. Occluder-associated problems were: mild (41%) or extensive (11%) thrombus formation on the occluder without early embolization, residual shunt at one year (ASD 16%, PFO 29%); minor displacement (10%) or broken umbrella strut (6%) of no clinical relevance. One patient required emergency surgical intervention on the day of the transcatheter placement (PFO-STAR®) because of pricardial tamponade. Primary complete occlusion was achieved in 71%. There was no case of cerebral emboli.
Conclusion: Transcatheter occlusion of ASD and/or PFO is a reliable and safe procedure. Regarding peri- and/or postinterventional complications, primary results and practicability, the Amplatzer septal occluder and Amplatzer PFO occluder are particularly advantageous.
Literatur
- 1
Agarwal S K, Gosh P K, Mital P K.
Failure
of devices used for closure of atrial septal defects: mechanisms
and management.
J Thorac Cardiovasc Surg.
1996;
112
21-26
MissingFormLabel
- 2
Arora R, Kalra G S, Singh S, Passey R, Sinha S, Nigam M.
Transcatheter closure
of atrial septal defect using self-expandable septal occluder.
Indian
Heart J.
1999;
51
289-293
MissingFormLabel
- 3
Berger F, Ewert P, Björnstad P G. et
al .
Transcatheter closure as standard treatment for
most interatrial defects: experience in 200 patients treated with
the AmplatzerTM Septal Occluder.
Cardiol Young.
1999;
9
468-473
MissingFormLabel
- 4
Bohm J, Bittigau K, Köhler F, Baumann G, Konertz W.
Surgical removal of
atrial septal occlusion system-devices.
Eur J Cardiothorac
Surg.
1997;
12
869-872
MissingFormLabel
- 5
Boutin C, Musewe N M, Smallhorn J F, Dyck J D, Kobayashi T, Benson L N.
Echocardiographic
follow-up of atrial septal defect after catheter closure by double-umbrella
device.
Circulation.
1993;
88
621-627
MissingFormLabel
- 6
Bullock A M, Menahem S, Wilkinson J L.
Infective
endocarditis on an occluder closing an atrial septal defect.
Cardiol
Young.
1999;
9
65-67
MissingFormLabel
- 7
Chan K C, Godman M J, Walsh K, Wilson N, Redington A, Gibbs J L.
Transcatheter
closure of atrial septal defect and interatrial communications with
a new self expanding nitinol double disc device (Amplatzer septal
occluder): multicentre UK experience.
Heart.
1999;
82
300-306
MissingFormLabel
- 8
Deutsch H J, Burkhard-Meier C, La R osée
K, Höpp H W.
Katheter-interventioneller
Verschluss interatrialer Kurzschlussverbindungen beim Erwachsenen.
Dtsch
Med Wschr.
1998;
123
366-371
MissingFormLabel
- 9
Eicken A, Witsenburg M, Sebening W. et al .
Katheterinterventioneller Verschluss
des Vorhofseptumdefektes vom Sekundumtyp - Erfahrungen
mit »CardioSeal« und »Angel Wings«.
Z
Kardiol.
1999;
88
1015-1022
MissingFormLabel
- 10
Galal M O, Wobst A, Halees Z.
Peri-operative
complications following surgical closure of atrial septal defect
type II in 232 patients - a baseline study.
Eur
Heart J.
1994;
15
1381-1384
MissingFormLabel
- 11
Gastmann O, Werner G S, Babic U U, Figulla H R.
Thrombus formation on
transcatheter ASD occluder device in a patient with coagulation factor
XII deficiency.
Cathet Cardiovasc Diagn.
1998;
43
81-83
MissingFormLabel
- 12
Gault, JM, Morrow A G, Gay W A, Ross J.
Atrial septal defects in
patients over the age of forty years.
Circulation.
1968;
37
261-278
MissingFormLabel
- 13 Gillette P C, Garson A. Pediatric arrhythmias:
electrophysiology and pacing. Philadelphia, WB Saunders
Company 1990: 125
MissingFormLabel
- 14
Hijazi Z M, Cao Q L, Patel H T, Rhodes J, Hanlon K M.
Transesophageal echocardiographic
results of catheter closure of atrial septal defect in children
and adults using the Amplatzer device.
Am J Cardiol.
2000;
85
1387-1390
MissingFormLabel
- 15
Hoepp H W, Deutsch H J, La Rosee
K. et al .
Transcatheter closure of atrial-septal
defects and patent foramen ovale in adults: Optimal anatomic adaptation
of occlusion device.
Am Heart J.
1999;
138
941-949
MissingFormLabel
- 16
Hofmann T.
Transvenöser
Verschluss von Vorhofseptumdefekten - experimentelle Therapie
oder etabliertes Behandlungsverfahren.
Z Kardiol.
1999;
88
971-973
MissingFormLabel
- 17
Horvath K A, Burke R P, Collins J J, Cohn L H.
Surgical treatment
of adult atrial septal defect: Early and long term results.
J
Am Coll Cardiol.
1992;
20
1156-1159
MissingFormLabel
- 18
Hung J, Landzberg M J, Jenkins K J. et al .
Closure
of patent foramen ovale for paradoxical emboli: Intermediate-term
risk of recurrent neurological events following transcatheter device
placement.
J Am Coll Cardiol.
2000;
35
1311-1316
MissingFormLabel
- 19
Khatchatourov G, Kalangos A, Faidutti B. et al .
Massive thrombembolism due to transcatheter
ASD closure with ASDOS device.
J Invas Cardiol.
1999;
11
743-746
MissingFormLabel
- 20
King T D, Mills N L.
Non operative
closure of atrial septal defects.
Surgery.
1974;
3
383-386
MissingFormLabel
- 21 Kirklin J W, Barrat-Bouyes B G. Cardiac
Surgery. 2. ed., New York, Churchill Livingstone 1993: 609-644
MissingFormLabel
- 22
La R osée
K, Deutsch H J, Schnabel P, Schneider C A, Burkhard-Meier C, Höpp H W.
Thrombus
formation after transcatheter closure of atrial septal defect.
Am
J Cardiol.
1999;
84
356-359
MissingFormLabel
- 23
Lambert V, Losay J, Piot J D. et al .
Late complications of percutaneous closure
of atrial septal defects with the Sideris occluder.
Arch
Mal Coeur Vaiss.
1997;
90
245-251
MissingFormLabel
- 24
Lloyd T R, Rao P S, Beekman R H, Mendelsohn A M, Sideris E B.
MissingFormLabel
- 25
Meijboom F, Hess J, Szatmari A.
Long-term
follow-up (9 to 20 years) after surgical closure of atrial septal
defect at a young age.
Am J Cardiol.
1993;
72
1431-1434
MissingFormLabel
- 26
Murphy J G, Gersh B J, McGoon M D. et al .
Long term outcome after surgical repair
of isolated atrial septal defect.
New Engl J Med.
1990;
323
1645-1650
MissingFormLabel
- 27
Rao P S, Sideris E B, Hausdorf G. et al .
International experience with secundum
atrial septal defect occlusion by the buttoned device.
Am Heart
J.
1994;
128
1022-1035
MissingFormLabel
- 28
Rashkind W J, Cuaso C E.
Transcatheter
closure of atrial septal defects in children.
Eur J Cardiol.
1977;
8
119-120
MissingFormLabel
- 29
Rickers C, Hamm C, Stern H. et
al .
Percutaneous closure of secundum atrial septal
defect with a new self centering device (»angel wings«).
Heart.
1998;
80
517-521
MissingFormLabel
- 30
Sievert H, Babic U U, Hausdorf G. et al .
Transcatheter closure of atrial septal
defect and patent foramen ovale with the ASDOS device (a multi-institutional
European trial).
Am J Cardiol.
1998;
82
1405-1413
MissingFormLabel
- 31
Sievert H, Babic U U, Ensslen R. et al .
Transcatheter closure of large atrial septal
defects with the Babic system.
Cath Cardiovasc Diagn.
1995;
36
232-240
MissingFormLabel
- 32
St John Sutton M G, Tajik A J, McGoon D C.
Atrial
septal defect in patients ages 60 years or older: Operative results
and long-term post-operative follow-up.
Circulation.
1981;
64
402-409
MissingFormLabel
- 33
Young D.
Later
results of closure of secundum atrial septal defects in children.
Am
J Cardiol.
1973;
31
16-22
MissingFormLabel
- 34
Walsh K P, Tofeig M, Kitchiner D J, Peart J, Arnold R.
Comparison
of the Sideris and Amplatzer septal occlusion devices.
Am
J Cardiol.
1999;
83
933-936
MissingFormLabel
- 35
Windecker S, Wahl A, Chatterjee T. et al .
Percutaneous closure of patent foramen
ovale in patients with paradoxical embolism.
Circulation.
2000;
101
893-898
MissingFormLabel
Korrespondenz
Dr. Karl La Rosée
Klinik III für Innere Medizin der
Universität zu Köln
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