RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2000-7004
Unerwünschte Arzneimittelwirkungen
Vermeidung, Erfassung und frühe Intervention durch ein computergestütztes FrühwarnsystemPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
31. Dezember 2000 (online)

Die Weltgesundheitsbehörde (WHO) definiert unerwünschte Arzneimittelwirkung (UAW) als die unbeabsichtigte und schädliche Reaktion auf ein Arzneimittel, das in therapeutischer Dosierung zur Prophylaxe, Diagnose oder Therapie einer Erkrankung oder zur Modifikation von physiologischen Funktionen eingesetzt wird. Diese Definition ist unabhängig von den Mechanismen der UAW und umfasst sowohl allergische Reaktionen und Idiosynkrasien als auch die Fülle der pharmakologischen und toxikologischen Reaktionen sowie Interaktionen. Nicht eingeschlossen in dieser Definition sind absichtliche Überdosierungen z. B. in suizidaler Absicht, Applikationsfehler oder Verschreibungsfehler [23]. Theoretisch werden zudem vermeidbare und nicht vermeidbare sowie vorhersagbare und nicht vorhersagbare Reaktionen auf Arzneimittel unterschieden [20]. Als nicht vermeidbare UAW gelten im Wesentlichen die nicht vorhersagbare Reaktionen, die dosisunabhängig auftreten, nicht mit der Pharmakologie des Arzneimittels in Zusammenhang stehen, und Intoleranzreaktionen, Allergien und Idiosynkrasien umfassen.
Die Ermittlung von Inzidenz, Prävalenz und Schwere von UAW ist in Deutschland auf Grund einer fehlenden bevölkerungsbezogenen Pharmakovigilanz, d. h. einer kontinuierlichen Beobachtung von Arzneimitteln nach ihrer Zulassung, nicht realisierbar. Neben der individuellen Belastung des jeweiligen Patienten, erhöhen unerkannte oder zu spät erkannte UAW die Morbidität und Mortalität, führen zur stationären Einweisung oder verlängern den Krankenhausaufenthalt. Daraus resultieren erhebliche Kosten für das Gesundheitssystem[7].
Literatur
- 1
Alvarez-Requejo A, Carvajal A, Begaud B, Moride Y, Vega T, Arias L H.
Under-reporting
of adverse drug reactions. Estimate based on a spontaneous reporting scheme and
a sentinel system.
Eur J Clin
Pharmacol.
1998;
54
483-488
MissingFormLabel
- 2
Azaz-Livshits T, Levy M, Sadan B, Shalit M, Geisslinger G, Brune K.
Computerized
surveillance of adverse drug reactions in hospital: pilot study.
Br J
Clin
Pharmacol.
1998;
45
309-314
MissingFormLabel
- 3
Bates D W, Cullen D J, Laird N, Petersen L A, Small S D, Servi D, Laffel G, Sweitzer B J, Shea B F, Hallisey R. et
al .
Incidence of adverse drug events and potential adverse drug
events. Implications for prevention. ADE Prevention Study
Group.
JAMA.
1995;
274
29-34
MissingFormLabel
- 4
Bates D W, Spell N, Cullen D J, Burdick E, Laird N, Petersen L A, Small S D, Sweitzer B J, Leape L L.
The
costs of adverse drug events in hospitalized patients. Adverse Drug Events
Prevention Study
Group.
JAMA.
1997;
277
307-311
MissingFormLabel
- 5
Brennan T A, Leape L L, Laird N M, Hebert L, Localio A R, Lawthers A G, Newhouse J P, Weiler P C, Hiatt H H.
Incidence
of adverse events and negligence in hospitalized patients. Results of the
Harvard Medical Practice Study I.
N Engl J
Med.
1991;
324
370-376
MissingFormLabel
- 6
Classen D C, Pestotnik S L, Evans R S, Burke J P.
Computerized
surveillance of adverse drug events in hospital
patients.
JAMA.
1991;
266
2847-2851
MissingFormLabel
- 7
Classen D C, Pestotnik S L, Evans R S, Lloyd J F, Burke J P.
Adverse
drug events in hospitalized patients. Excess length of stay, extra costs, and
attributable
mortality.
JAMA.
1997;
277
301-306
MissingFormLabel
- 8
Dartnell J G, Anderson R P, Chohan V, Galbraith K J, Lyon M E, Nestor P J, Moulds R F.
Hospitalisation
for adverse events related to drug therapy: Incidence, avoidability and
costs.
Med J
Aust.
1996;
164
659-662
MissingFormLabel
- 9 Dormann H, Krebs S, Muth-Selbach U, Criegee-Rieck M, Radespiel-Tröger M, Levy M, Hahn E G, Brune K, Schneider H T. Advancing
age and the risk for adverse drug reactions in gastroenterological
patients. (submitted) 2000
MissingFormLabel
- 10
Dormann H, Muth-Selbach U, Krebs S, Criegee-Rieck M, Tegeder I, Schneider H T, Hahn E G, Levy M, Brune K, Geisslinger G.
Incidence
and costs of adverse drug reactions during hospitalisation: computerised
monitoring versus stimulated spontaneous reporting.
Drug
Saf.
2000;
22
161-168
MissingFormLabel
- 11
Fletcher A P.
Spontaneous
adverse drug reaction reporting vs event monitoring: A comparison.
J R
Soc
Med.
1991;
84
341-344
MissingFormLabel
- 12
Hoigne R, Lawson D H, Weber E.
Risk
factors for adverse drug reactions - epidemiological
approaches.
Eur J Clin
Pharmacol.
1990;
39
321-325
MissingFormLabel
- 13
Hutchinson T A, Flegel K M, Kramer M S, Leduc D G, Kong H H.
Frequency,
severity and risk factors for adverse drug reactions in adult out-patients: A
prospective study.
J Chronic
Dis.
1986;
39
533-542
MissingFormLabel
- 14
Jha A K, Kuperman G J, Teich J M, Leape L, Shea B, Rittenberg E, Burdick E, Seger D L, Vander-Vliet M, Bates D W.
Identifying
adverse drug events: development of a computer-based monitor and comparison
with chart review and stimulated voluntary report.
J Am Med Inform
Assoc.
1998;
5
305-314
MissingFormLabel
- 15
Lee A, Bateman D N, Edwards C, Smith J M, Rawlins M D.
Reporting
of adverse drug reactions by hospital pharmacists: pilot
scheme.
BMJ.
1997;
315
519
MissingFormLabel
- 16
Levy M, Azaz-Livshits T, Sadan B, Shalit M, Geisslinger G, Brune K.
Computerized
surveillance of adverse drug reactions in hospital:
Implementation.
Eur J Clin
Pharmacol.
1999;
54
887-892
MissingFormLabel
- 17
Levy M, Kewitz H, Altwein W, Hillebrand J, Eliakim M.
Hospital
admissions due to adverse drug reactions: a comparative study from Jerusalem
and Berlin.
Eur J Clin
Pharmacol.
1980;
17
25-31
MissingFormLabel
- 18
Moride Y, Haramburu F, Requejo A A, Begaud B.
Under-reporting
of adverse drug reactions in general practice.
Br J Clin
Pharmacol.
1997;
43
177-181
MissingFormLabel
- 19
Naranjo C A, Busto U, Sellers E M, Sandor P, Ruiz I, Roberts E A, Janecek E, Domecq C, Greenblatt D J.
A
method for estimating the probability of adverse drug reactions.
Clin
Pharmacol
Ther.
1981;
30
239-245
MissingFormLabel
- 20
Rieder M J.
Mechanisms
of unpredictable adverse drug reactions.
Drug
Saf.
1994;
11
196-212
MissingFormLabel
- 21
Tegeder I, Levy M, Muth-Selbach U, Oelkers R, Neumann F, Dormann H, Azaz-Livshits T, Criegee-Rieck M, Schneider H T, Hahn E, Brune K, Geisslinger G.
Retrospective
analysis of the frequency and recognition of adverse drug reactions by means of
automatically recorded laboratory signals.
Br J Clin
Pharmacol.
1999;
47
557-564
MissingFormLabel
- 22
Voris J C, Dunphy M P.
A
postdischarge adverse drug reaction capture mechanism using medical record
technicians.
QRB Qual Rev
Bull.
1991;
17
293-296
MissingFormLabel
- 23 et a l. WHO:
World Health Organization International drug monitoring. .The role
of the hospital. WHO Tech Rep Ser No.
425 1969
MissingFormLabel
- 24
Winstanley P A, Irvin L E, Smith J C, Orme M L, Breckenridge A M.
Adverse
drug reactions: A hospital pharmacy-based reporting scheme.
Br J Clin
Pharmacol.
1989;
28
113-116
MissingFormLabel
Korrespondenz
Dr. Sabine Krebs
Institut
für Experimentelle und Klinische Pharmakologie und
Toxikologie, Friedrich-Alexander Universität
Erlangen-Nürnberg
Fahrstraße 17
91054
Erlangen