Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0030-1267515
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Polyglobulie
PolycythemiaPublication History
eingereicht: 12.7.2010
akzeptiert: 8.10.2010
Publication Date:
09 November 2010 (online)

Zusammenfassung
Eine Polyglobulie wird definiert an der Erhöhung des Hämatokrits bzw. des Hämoglobins (Männer > 18,5 g/dl; Frauen < 16,5). Sie kann durch eine Neoplasie mit Vermehrung eines Zellklons entstehen wie bei Polycythaemia vera. Häufiger sind aber reaktive Formen infolge chronischer Hypoxämie. Physiologischerweise gibt es sie bei Hochlandbewohnern und gelegentlich in der Sportmedizin bei Höhentraining. Erythropoietin und verwandte Substanzen induzieren als Dopingmittel auch eine grenzwertige Polyglobulie.
Die Polyglobulie infolge einer chron. Hypoxämie ist ebenfalls reaktiv. Hier kann die Lunge selbst betroffen sein (Hypoxämie mit Hypokapnie in den Blutgasen) oder es kann durch eine Hypoventilation infolge überlasteter Atemmuskulatur (Hyperkapnie mit Hypoxämie in den Blutgasen) zur Kompensation der Hypoxämie eine Polyglobulie induziert werden. Bei den hypoxischen Formen ist es heute möglich durch Sauerstofflangzeittherapie und vor allen Dingen bei der hyperkapnischen Insuffizienz durch häusliche nicht invasive Beatmung, die Hypoxämie soweit zu bessern, dass sich die Polyglobulie wieder zurückbildet. Bei den reaktiven Formen ist eine Aderlass-Therapie eine Kontraindikation, da die Patienten die vermehrten Sauerstoffträger benötigen. Thromboembolische Komplikationen bei reaktiver Polyglobulie sind selten.
Abstract
Polycythemia is defined by the increase of hematocrit and haemoglobin respectively. Possible causes might be neoplastic diseases like polycytemia vera with proliferation of a cell clone. More often one will find reactive forms resulting from chronic hypoxemia.
A physiologic form of polycytemia can be found in highlanders and athletes training at high altitude. With increasing frequency erytrhopoetin and it’s analoga are being used as doping substances to induce Polycythemia.
Red cell proliferation induced by chronic hypoxemia is the most common form in patients. In this instance the lung itself can be the cause (hypoxemia with hypocapnea in blood gas analysis) or hypoventilation caused by an insufficient respiratory pump (hypercapnea with hypoxemia in blood gas analysis) induces a compensatory Polycythemia. The former form can be treated with long term oxygen therapy and the latter by non-invasive ventilation, either approach corrects hypoxemia and reduces Polycythemia within some weeks.
Schlüsselwörter
Polyglobulie - Höhenmedizin - Doping - Hypoxämie - Hyperkapnie
Keywords
polycythemia - high altitude - doping - hypoxemia - hypercapnia
Literatur
- 1
Arcasoy M O, Karayal A F, Segal H M, Sinning J G, Forget B G.
A novel mutation
in the erythropoietin receptor gene is associated with familial erythrocytosis.
Blood.
2002;
99
3066-3069
MissingFormLabel
- 2
Beall C M.
Two routes to functional adaptation: Tibetan and Andean high-altitude
natives.
Proc Natl Acad Sci USA.
2007;
104 Suppl 1
8655-8660
MissingFormLabel
- 3
Bonetti D L, Hopkins W G.
Sea-level
exercise performance following adaptation to hypoxia: a meta-analysis.
Sports Med.
2009;
39
107-127
MissingFormLabel
- 4
Burns J M, Costa D P, Frost K, Harvey J T.
Development
of body oxygen stores in harbor seals: effects of age, mass, and
body composition.
Physiol Biochem Zool.
2005;
78
1057-1068
MissingFormLabel
- 5 Deutsche Gesellschaft für
Pneumologie und Beatmungsmedizin e.V .Leitlinien. www.pneumologie.de/109.0.html letzter Zugriff: 19.10.2010
MissingFormLabel
- 6
Erslev A J, Wilson J, Caro J.
Erythropoietin titers in anemic, nonuremic patients.
J
Lab Clin Med.
1987;
109
429-33
MissingFormLabel
- 7
Hoyer J D, Allen S L, Beutler E, Kubik K, West C, Fairbanks V F.
Erythrocytosis
due to bisphosphoglycerate mutase deficiency with concurrent glucose-6-phosphate
dehydrogenase (G-6-PD) deficiency.
Am J Hematol.
2004;
75
205-208
MissingFormLabel
- 8
Köhler D.
CaO2-Wert zur Beurteilung der Sauerstoff-Organversorgung. Klinische
Bedeutung des Sauerstoffgehaltes.
Dtsch Arztebl.
2005;
102
A 2026-2030
MissingFormLabel
- 9
Landolfi R, Marchioli R, Kutti J. et al .
Efficacy and safety of low-dose aspirin
in polycythemia vera.
N Engl J Med.
2004;
350
114-124
MissingFormLabel
- 10
Levine R L, Gilliland D G.
Myeloproliferative
disorders.
Blood.
2008;
112
2190-2198
MissingFormLabel
- 11
Mahajan S K, Kashyap R, Sood B R. et al .
Stroke at moderate altitude.
J Assoc
Physicians India.
2004;
52
699-702
MissingFormLabel
- 12
Millet G P, Roels B, Schmitt L. et al .
Combining hypoxic methods for peak performance.
Sports Med.
2010;
40
1-25
MissingFormLabel
- 13
Niermeyer S, Yang P, Shanmina. et
al .
Arterial oxygen saturation in Tibetan and Han infants
born in Lhasa, Tibet.
N Engl J Med.
1995;
333
1248-1252
MissingFormLabel
- 14
Piloto N, Teixeira H M, Teixeira-Lemos E. et al .
Erythropoietin promotes deleterious
cardiovascular effects and mortality risk in a rat model of chronic
sports doping.
Cardiovasc Toxicol.
2009;
9
201-210
MissingFormLabel
- 15
Simon L M, Robin E D, Phillips J R, Acevedo J, Axline S G, Theodore J.
Enzymatic
basis for bioenergetic differences of alveolar versus peritoneal macrophages
and enzyme regulation by molecular O2.
J Clin Invest.
1977;
59
443-448
MissingFormLabel
- 16
Terrados N, Jansson E, Sylvén C, Kaijser L.
Is hypoxia a stimulus
for synthesis of oxidative enzymes and myoglobin?.
J Appl
Physiol.
1990;
68
2369-72
MissingFormLabel
- 17
Vicari A M, Ponzoni M, Alberetto M. et al .
Erythrocytosis in a patient with chronic
obstructive pulmonary disease.
Haematologica.
1998;
83
183-186
MissingFormLabel
Prof. Dr. Dieter Köhler
Fachkrankenhaus Kloster Grafschaft
Annostraße
1
57392 Schmallenberg
Email: d.koehler@fkkg.de