Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0030-1249205
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Patienten mit Vorhofflimmern in der kardiologischen Versorgung: MOVE-Studie
Health-related quality of life of patients with atrial fibrillation managed by cardiologists: MOVE studyPublication History
eingereicht: 24.2.2010
akzeptiert: 4.3.2010
Publication Date:
10 March 2010 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: In der klinischen Versorgung mangelt es an repräsentativen und robusten Daten zur gesundheitsbezogenen Lebensqualität (LQ) von Patienten mit Vorhofflimmern (VHF).
Methodik: In der nicht-interventionellen MOVE-Studie (MOrbiditätsdaten von Vorhofflimmer-Patienten Evaluieren) dokumentierten 638 Ärzte (zumeist Kardiologen; 78,0 % niedergelassen und 12,7 % in der Klinik) deutschlandweit prospektiv und retrospektiv Daten von 3354 konsekutiven Patienten mit im EKG bestätigtem Vorhofflimmern (VHF), die in den letzten 12 Monaten mindestens eine VHF-Episode aufwiesen (mittleres Alter 68,9 ± 10,1 Jahre; 62,4 % männlich, mittlerer CHADS2-Score 1,9 ± 1,3). Von diesen hatten 1136 (33,9 %) paroxysmales, 899 (26,8 %) persistierendes and 1295 (38,6 %) permanentes VHF (24 nicht spezifiziert).
Ergebnisse: Die behandelnden Ärzte gaben bei 63,5 % der Patienten als Therapieziel die Regulierung der Kammerfrequenz an (Frequenzkontrolle), bei 8,1 % die Beibehaltung und Kontrolle des Sinusrhythmus (Rhythmuskontrolle), bei 19,1 % beide Ziele und bei 9,3 % keines von beiden. VHF-Symptome wurden von 89,9 % der Patienten berichtet. 43,1 % der Patienten gaben an, hin und wieder bis sehr häufig unter Palpitationen zu leiden. Der aus dem EQ-5D (EuroQol) berechnete Index lag mit 0,94 Punkten nahe beim bestmöglichen Wert von 1; im Gegensatz zu Befunden aus dem „Euro Heart Survey on AF” scheint er wenig geeignet, die LQ der Patienten mit VHF adäquat abzubilden. Die Auswertungen der Visuellen Analog-Skala (VAS) des EQ-5D, und der Bewertungsskala sowie der Fragen der University of Toronto Atrial Fibrillation Severity Scale (AFSS) wiesen auf eine mittelschwere Belastung bzw. eingeschränkte LQ der Patienten hin. Keine bzw. nur geringe Unterschiede in der LQ wurden zwischen den Subgruppen nach VHF-Manifestationstyp bzw. Behandlungsstrategie dokumentiert. Besuche in Notfallambulanzen bzw. Hospitalisierungen wurden von 24,2 % bzw. 30,8 % berichtet. Die Rhythmuskontrolle ging mit einer deutlich höheren Rate von Notfallambulanzbesuchen bzw. Hospitalisierungen einher, insbesondere für die Durchführung von Kardioversionen.
Folgerung: Patienten sind zu einem hohen Anteil von einem oder mehreren VHF-Symptomen betroffen. Ihre LQ ist – in Übereinstimmung mit anderen Studien – mäßig. In der klinischen Praxis ist die Frequenzkontrolle der Rhythmuskontrolle bei Patienten mit VHF hinsichtlich der LQ nicht unterlegen.
Abstract
Background and objective: In daily clinical practise, there is a lack of representative and robust data on the health-related quality of life (QoL) of patients with atrial fibrillation (AF).
Participants and method: In the non-interventional MOVE study, 638 physicians (predominantly cardiologists) in ambulatory care (78.0 % of all centres) or hospital-based (12.7 %), documented prospectively and retrospectively data from 3354 consecutive patients with ECG-confirmed AF in the previous 12 months (mean age 68.9 ± 10.1 years; 62.4 % males, mean CHADS2 score 1.9 ± 1.3). 1136 (33.9 %) had paroxysmal, 899 (26.8 %) persistent and 1295 (38.6 %) permanent AF.
Results: Symptoms within the previous 4 weeks were present in 89.9 % of the cases and 43.1 % of the patients reported palpitations in the range from sometimes to very frequently. As treatment aim, physicians reported rate control in 64 %, rhythm control in 8 %, and both in 19 % of the cases (not stated: 8 %). In the University of Toronto Atrial Fibrillation Severity Scale (AFSS), emergency room attendance or hospitalizations for AF or associated diseases in the previous 12 months were reported in 24.2 % or 30.8 %, respectively. Rhythm control was associated with higher emergency room admittance or hospitalization rates, respectively. The EQ-5D index (0.94 points) was near the maximum of 1; thus this index does not appear to reflect QoL of AF patients adequately. Analyses of the Visual Analogue Scale (VAS) of the EuroQol (EQ-5D), and the assessment scale or specific questions of AFSS, respectively, indicated an intermediate QoL or disease burden, respectively. No or only small differences were documented between subgroups with different AF types, or subgroups treated according to different aims.
Conclusion: The great majority of AF patients had one or more recent AF symptoms, and their overall QoL was limited. In daily practise, rate control is not inferior to rhythm control in AF patients with respect to QoL.
Schlüsselwörter
Vorhofflimmern - Lebensqualität - Krankheitsbelastung - Querschnittsstudie
Keywords
atrial fibrillation - quality of life - burden of disease - cross-sectional study
Literatur
- 1 Bonnemeier H, Kirch W, Kohlhaußen A, Pittrow D, Willich S, Bosch R. Vorhofflimmern
in der kardiologischen Versorgung in Deutschland: MOVE Studie [Abstract
490]. Vortrag bei der 76. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft
für Kardiologie,. Mannheim; 8.-10.4.2010
MissingFormLabel
- 2 Bosch R, Kirch W, Kohlhaußen A, Pittrow D, Willich S, Bonnemeier H. Krankheitsbelastung
und Lebensqualität bei Patienten mit Vorhofflimmern: EQ-5D
und AFSS-Skalen in der MOVE-Studie [Abstract 492].
Posterpräsentation bei der 76. Jahrestagung der Deutschen
Gesellschaft für Kardiologie,. Mannheim; 8.-10.4.2010
MissingFormLabel
- 3
Carlsson J, Miketic S, Windeler J, Cuneo A, Haun S, Micus S, Walter S, Tebbe U.
Randomized trial of rate-control versus
rhythm-control in persistent atrial fibrillation: the Strategies
of Treatment of Atrial Fibrillation (STAF) study.
J Am
Coll Cardiol.
2003;
41
1690-1696
MissingFormLabel
- 4 Committe for Medicinal Products
for Human Use (CHMP) .Note for Guidance on Antiarrhythmics
(daft). Addendum on atrial fibrillation. http://www.ema.europa.eu/pdfs/human/ewp/35243808en.pdf Zugriff am 22.2.2010
MissingFormLabel
- 5
Dorian P, Guerra P G, Kerr C R. et al .
Validation of a New Simple Scale to Measure
Symptoms in Atrial Fibrillation: The Canadian Cardiovascular Society
Severity in Atrial Fibrillation Scale.
Circ Arrhythm Electrophysiol.
2009;
2
218-224
MissingFormLabel
- 6
Dorian P, Jung W, Newman D, Paquette M. et al .
The impairment of health-related
quality of life in patients with intermittent atrial fibrillation:
implications for the assessment of investigational therapy.
J Am
Coll Cardiol.
2000;
36
1303-1309
MissingFormLabel
- 7
Dorian P, Mangat I.
Quality of life variables
in the selection of rate versus rhythm control in patients with
atrial fibrillation: observations from the Canadian Trial of Atrial
Fibrillation.
Card Electrophysiol Rev.
2003;
7
276-279
MissingFormLabel
- 8
Dorian P, Paquette M, Newman D, Green M, Connolly S J, Talajic M, Roy D.
Quality of life improves with treatment in the Canadian Trial
of Atrial Fibrillation.
Am Heart J.
2002;
143
984-990
MissingFormLabel
- 9
Fuster V, Ryden L E, Cannom D S. et al .
ACC/AHA/ESC
2006 Guidelines for the Management of Patients With Atrial Fibrillation
A Report of the American College of Cardiology/American
Heart Association Task Force on Practice Guidelines and the European
Society of Cardiology Committee for Practice Guidelines (Writing
Committee to Revise the 2001 Guidelines for the Management of Patients
With Atrial Fibrillation).
J Am Coll Cardiol.
2006;
48
e149-246
MissingFormLabel
- 10 Gemeinsamer Bundesausschuss .Verfahrensordnung.BAnz. Nr. 242 (S. 16 998) vom 24.12.2005. http://www.g-ba.de/downloads/39-261-277/2005-09-20-VO-BANZ.pdf Zugriff am 14.2.2010
MissingFormLabel
- 11
Go A S, Hylek E M, Phillips K A, Chang Y, Henault L E, Selby J V, Singer D E.
Prevalence
of diagnosed atrial fibrillation in adults: national implications
for rhythm management and stroke prevention: the AnTicoagulation
and Risk Factors in Atrial Fibrillation (ATRIA) Study.
JAMA.
2001;
285
2370-2375
MissingFormLabel
- 12
Greiner W, Claes C, Busschbach J J, von der Schulenburg J M.
Validating the
EQ-5D with time trade off for the German population.
Eur
J Health Econ.
2005;
6
124-130
MissingFormLabel
- 13
Gronefeld G C, Lilienthal J, Kuck K H, Hohnloser S H.
Impact of
rate versus rhythm control on quality of life in patients with persistent
atrial fibrillation. Results from a prospective randomized study.
Eur Heart J.
2003;
24
1430-1436
MissingFormLabel
- 14
Guidance for industry: patient-reported
outcome measures: use in medical product development to support
labeling claims: draft guidance.
Health Qual Life Outcomes.
2006;
4
79
MissingFormLabel
- 15
Hagens V E, Ranchor A V, Van Sonderen E. et al .
Effect of rate or rhythm control
on quality of life in persistent atrial fibrillation. Results from the
Rate Control Versus Electrical Cardioversion (RACE) Study.
J
Am Coll Cardiol.
2004;
43
241-247
MissingFormLabel
- 16
Hohnloser S H, Crijns H JGM, van Eickels M, Gaudin C, Page R L, Torp-Pedersen C, Connolly S J. for the Athena Investigators .
Effect of Dronedarone on Cardiovascular Events in Atrial Fibrillation.
N Engl J Med.
2009;
360
668-678
MissingFormLabel
- 17
Howes C J, Reid M C, Brandt C. et al .
Exercise tolerance and quality of life
in elderly patients with chronic atrial fibrillation.
J
Cardiovasc Pharmacol Ther.
2001;
6
23-29
MissingFormLabel
- 18 Institut für Qualität
und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen .Allgemeine
Methoden 3.0 vom 27.5.2008. http://www.iqwig.de/download/IQWiG_Methoden_Version_3_0.pdf Zugriff am 14.2.2010
MissingFormLabel
- 19
Jenkins L S, Brodsky M, Schron E. et al .
Quality of life in atrial fibrillation:
the Atrial Fibrillation Follow-up Investigation of Rhythm Management
(AFFIRM) study.
Am Heart J.
2005;
149
112-120
MissingFormLabel
- 20
Kang Y, Bahler R.
Health-related quality of
life in patients newly diagnosed with atrial fibrillation.
Eur
J Cardiovasc Nurs.
2004;
3
71-76
MissingFormLabel
- 21
Kim M H, Lin J, Hussein M, Kreilick C, Battleman D.
Cost of atrial fibrillation in United States managed care organizations.
Adv Ther.
2009;
26
847-857
MissingFormLabel
- 22
Kirchhof P, Auricchio A, Bax J. et al .
Outcome parameters for trials in atrial
fibrillation: Recommendations from a consensus conference organized
by the German Atrial Fibrillation Competence NETwork and the European
Heart Rhythm Association.
Europace.
2007;
DOI: 10.1093/europace/eum191
MissingFormLabel
- 23
Kirchhof P, Auricchio A, Bax J. et al .
Outcome parameters for trials in atrial
fibrillation: Recommendations from a consensus conference organized
by the German Atrial Fibrillation Competence NETwork and the European
Heart Rhythm Association.
Europace.
2007;
9
1006-1023
MissingFormLabel
- 24
Koller M, Neugebauer E A, Augustin M. et al .
Assessment of quality of life in health
services research – conceptual, methodological and structural
prerequisites.
Gesundheitswesen.
2009;
71
864-872
MissingFormLabel
- 25
Lee W C, Lamas G A, Balu S, Spalding J, Wang Q, Pashos C L.
Direct treatment
cost of atrial fibrillation in the elderly American population:
a Medicare perspective.
J Med Econ.
2008;
11
281-298
MissingFormLabel
- 26
Paquette M, Roy D, Talajic M, Newman D, Couturier A, Yang C, Dorian P.
Role
of gender and personality on quality-of-life impairment in intermittent
atrial fibrillation.
Am J Cardiol.
2000;
86
764-768
MissingFormLabel
- 27
Sanders C, Egger M, Donovan J, Tallon D, Frankel S.
Reporting on quality of life in randomised controlled trials:
bibliographic study.
BMJ.
1998;
317
1191-1194
MissingFormLabel
- 28
Singh B N, Connolly S J, Crijns H J. et al .
Dronedarone for maintenance
of sinus rhythm in atrial fibrillation or flutter.
N Engl
J Med.
2007;
357
987-999
MissingFormLabel
- 29
Singh S N, Tang X C, Singh B N, Dorian P. et al .
Quality of life and exercise performance in patients in sinus
rhythm versus persistent atrial fibrillation: a Veterans Affairs
Cooperative Studies Program Substudy.
J Am Coll Cardiol.
2006;
48
721-730
MissingFormLabel
- 30
Szende A, Leidy N K, Revicki D.
Health-related quality of life and other patient-reported outcomes
in the European centralized drug regulatory process: a review of
guidance documents and performed authorizations of medicinal products
1995 to 2003.
Value Health.
2005;
8
534-548
MissingFormLabel
- 31
Thrall G, Lane D, Carroll D, Lip G Y.
Quality of life in patients with
atrial fibrillation: a systematic review.
Am J Med.
2006;
119
448 e1-19
MissingFormLabel
- 32
van den Berg M P, Hassink R J, Tuinenburg A E. et al .
Quality of life
in patients with paroxysmal atrial fibrillation and its predictors:
importance of the autonomic nervous system.
Eur Heart
J.
2001;
22
247-253
MissingFormLabel
- 33
Wyse D G, Waldo A L, DiMarco J P. et al .
A comparison of rate control and
rhythm control in patients with atrial fibrillation.
N
Engl J Med.
2002;
347
1825-1833
MissingFormLabel
- 34
Dagres N, Nieuwlaat R, Vardas P E. et al .
Gender-related differences in presentation,
treatment and outcome of patients with atrial fibrillation in Europe:
a report from the Euro Heart Survey on Atrial Fibrillation.
J
Am Coll Cardiol.
2007;
49
572-577
MissingFormLabel
Prof. Dr. Dr. med. Wilhelm Kirch
Institut für Klinische Pharmakologie, Medizinische
Fakulät der TU Dresden
Fiedlerstr.
27
01307 Dresden
Phone: +49
351 458 2815
Email: Wilhelm.kirch@mailbox.tu-dresden.de