RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0029-1244822
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Telemedizin in der Schlaganfall-Akutversorgung – eine gesundheitsökonomische Bestandsaufnahme
Telemedicine in acute stroke care – a health economics viewPublikationsverlauf
eingereicht: 17.6.2009
akzeptiert: 1.10.2009
Publikationsdatum:
14. Januar 2010 (online)

Zusammenfassung
Spezialisierte Stroke Units bieten Schlaganfallpatienten die bestmögliche Behandlung – ihrer flächendeckenden Einrichtung steht allerdings akuter Mangel an erfahrenen Neurologen sowie die geringe Schlaganfallinzidenz in dünnbesiedelten, ländlichen Gebieten entgegen. Hier werden zunehmend telemedizinische Lösungen eingesetzt, um neurologische Expertise in Krankenhäusern der Grund- und Regelversorgung verfügbar zu machen. Nationale und internationale telemedizinische Pilotprojekte haben gezeigt, dass eine fundierte und schnelle Entscheidung über die Thrombolyse als wichtigste Akuttherapie, aber auch über weitere Interventionen telemedizinisch getroffen werden kann. Dabei evaluieren bisherige Studien zwar die Verbesserung der Versorgungsqualität durch die Netzwerke, nicht aber ihre für eine nachhaltige Umsetzung grundlegende Wirtschaftlichkeit.
Komplementär zu der medizinischen Evaluation zeigt die hier vorgestellte qualitative ökonomische Bewertung deutscher und amerikanischer telemedizinischer Versorgungskonzepte bezüglich ihrer Geschäfts- und Finanzierungsmodelle klare Unterschiede in der Effizienz und dem langfristig möglichen Erfolg der einzelnen Netzwerkkonzepte. Auffällig ist die konträre Schwerpunktsetzung zwischen zwei großen amerikanischen und den deutschen Netzwerken: Während in den amerikanischen Netzen gezielt Nutzungsanreize geschaffen wurden, die über den immanenten Wunsch der beteiligten Ärzte zur Versorgungsverbesserung hinausgehen, ist dies in den deutschen von sekundärer Bedeutung. Weiterhin sind die deutschen Telemedizinnetzwerke im Unterschied zu einigen amerikanischen tendenziell nicht auf Wachstum angelegt. Aus wirtschaftlicher Sicht bieten dezentral organisierte Netzwerke ein höheres Effizienzpotential als rein lokale, und die Integration von Anreizen in das Geschäftsmodelldesign ist für das langfristige Bestehen vor allem in einem wettbewerbsintensiven Markt ein grundlegender Erfolgsfaktor.
Abstract
Specialized stroke units offer optimal treatment of patients with an acute stroke. Unfortunately, their installation is limited by an acute lack of experienced neurologists and the small number of stroke patients in sparsely populated rural areas. This problem is increasingly being solved by the use of telemedicine, so that neurological expertise is made available to basic and regular care. It has been demonstrated by national and international pilot studies that solidly based and rapid decisions can be made by telemedicine regrading the use of thrombolysis, as the most important acute treatment, but also of other interventions. So far studies have only evaluated improvement in the quality of care achieved by networking, but not of any lasting effect on any economic benefit. Complementary to a medical evaluation, the qualitative economic assessment presented here of German and American concepts of telemetric care indicate no difference in efficacy between various ways of networking. Most noteworthy, when comparing two large American and German studies, is the difference in their priorities. While the American networks achieved targeted improvements in efficacy of care that go beyond the immediate wishes of the doctors involved, this was of only secondary importance in the German studies. Also, in contrast to several American networks, the German telemetry networks have not tended to be organized for future growth. In terms of economic benefits, decentralized organized networks offer a greater potential of efficacy than purely local ones. Furthermore, the integration of inducements into the design of business models is a fundamental factor for achieving successful and lasting existence, especially within a highly competitive market.
Schlüsselwörter
Telemedizin - Telemedizinnetzwerke - Netzwerkkonzepte - Gesundheitsökonomie - Schlaganfall
Keywords
telemedicine - telestroke - network concept - health care economics - stroke
Literatur
- 1
Audebert H.
Telestroke: effective networking.
Lancet Neurol.
2006;
5
279-282
MissingFormLabel
- 2
Audebert H J, Clarmann von Clarenau S, Schenkel J. et al .
Telemedizinisch vernetzte
Schlaganfallstationen: Analyse nach über 2500 Telekonsilen;
Telemedizinisches Pilotprojekt zur integrierten Schlaganfallversorgung
in Süd-Ost-Bayern (TEMPiS).
Dtsch Med Wochenschr.
2005;
130
2495-2500
MissingFormLabel
- 3
Audebert H J, Haberl R L, Hacke W R. et al .
Telemedizin in der akuten Schlaganfallversogung – Eine
Standortbestimmung.
Dtsch Med Wochenschr.
2007;
132
431-436
MissingFormLabel
- 4
Audebert H J, Kukla C, Clarmann von Clarenau S. et al .
TEMPiS Group: Telemedicine for safe and
extended use of thrombolysis in stroke: the Telemedic Pilot Project
for Integrative Stroke Care (TEMPiS) in Bavaria.
Stroke.
2005;
36
287-291
MissingFormLabel
- 5
Audebert H J, Schenkel J, Heuschmann P U, Bogdahn U, Haberl R L.
Telemedic Pilot Project for Integrative
Stroke Care Group. Effects of the implementation of a telemedical
stroke network: the Telemedic Pilot Project for Integrative Stroke
Care (TEMPiS) in Bavaria, Germany.
Lancet Neurol.
2006;
5
742-748
MissingFormLabel
- 6
Audebert H J, Schultes K, Tietz V. et al .
Telemedical Project for Integrative Stroke
Care (TEMPiS): Long-term effects of specialized stroke care with
telemedicine support in community hospitals on behalf of the Telemedical
Project for Integrative Stroke Care (TEMPiS).
Stroke.
2009;
40
902-908
MissingFormLabel
- 7
Cho S, Khasanashina E V, Mathiassen L, Hess D C, Wang S, Stachura M E.
An
analysis of business issues in a telestroke project.
J
Telemed Telecare.
13
257-262
MissingFormLabel
- 8
Demaerschalk B M, Miley M L, Kiernan T E. et al (STARR Coinvestigators) .
Stroke Telemedicine.
Mayo Clin Proc.
2009;
84
(1)
53-64
Review
MissingFormLabel
- 9 Deutsche Gesellschaft für
Neurologie (DGN). Engpaß bei Patientenversorgung droht,
Pressemitteilung vom 04.09.2008, http://www.dgn.org/pressemitteilung-04.09.2008.html
(Download vom 30.07.2009).
MissingFormLabel
- 10 Farrell S. Executive Director, MGH Neurology and the MGH/Partners TeleStroke
Program. Extending the Reach of Acute Stroke Expertise Using Stroke
Telemedicine to Strengthen Stroke Systems of Care. Talk presented
at Virginia Telehealth Network – Strategies for Using Technology
to Improve Statewide Stroke Systems of Care, December 9, 2008. http://ehealthvirginia.org/downloads/Telestroke/MGH%20Telestroke.pdf
(Download vom 30.07.2009).
MissingFormLabel
- 11 Forschungsprojekt TASC: Telemedical
Acute Stroke Care (http://tasc.telestroke.net/).
MissingFormLabel
- 12 Grätzel von
Grätz P. Viele Neurologen tun
sich schwer mit der Telemedizin bei Schlaganfallpatienten: Deutsche
Gesellschaft für Neurologie, 2009, http://www.aerztezeitung.de/praxis_wirtschaft/telemedizin/?sid = 530 156
(Download vom 30.07.2009).
MissingFormLabel
- 13
Handschu R, Littmann R, Reulbach U. et al .
Telemedicine in emergency evaluation of
acute stroke: interrater agreement in remote video examination with
a novel multimedia system.
Stroke.
2003;
34
2842-6
MissingFormLabel
- 14 Hess D C, Agate S J. National rollout
of a web-based telemedicine stroke care service: REACH 2.0.; Proceedings
(564) of Montreal Telehealth Conference. 31.5.-1.6.2007
MissingFormLabel
- 15
Hess D C, Wang S, Hamilton W. et al .
REACH: clinical feasibility of a rural
telstroke network.
Stroke.
2005;
36
2018-2020
MissingFormLabel
- 16 Ickenstein G. Helios Teleneuromedizin in Deutschland – interdisziplinäre
und integrierte Versorgungskonzepte, Praxisseminar „Neue Versorgungsformen
und Telemedizin”. Helios Kliniken Schwerin 25.09.2008
MissingFormLabel
- 17
Ickenstein G W, Horn M, Schenkel J. et al .
The use of telemedicine
in combination with a new stroke-code-box significantly increases
t-PA utilization in rural communities.
Neurocritcal Care.
2005;
3
27-32
MissingFormLabel
- 18
Kolominsky-Rabas P L, Heuschmann P U, Marschall D. (Competence Net Stroke) et al .
Lifetime Cost of Ischemic Stroke in Germany:
Results and National Projections From a Population-Based Stroke
Registry.
Stroke.
2006;
37
1179-1183
MissingFormLabel
- 19
Kolominsky-Rabas P L, Sarti C, Heuschmann P U. et al .
A prospective community-based
study of stroke in Germany – the Erlangen Stroke Project
(ESPro): incidence and case fatality at 1, 3, and 12 months.
Stroke.
1998;
29
2501-2506
MissingFormLabel
- 20 McDonald C T. Chief Medical Officer, Specialists On Call,
Inc. Company and Clinical Information, 10.3.2009 (Von SOC bereitgestellt
am 12.03.2009.)
MissingFormLabel
- 21 McDonald C T. Chief Medical Officer, Specialists On Call,
Inc. Effective solutions to the specialty physician shortage. Talk
presented at Virginia Telehealth Network – Strategies for
Using Technology to Improve Statewide Stroke Systems of Care, December
9, 2008. http://ehealthvirginia.org/downloads/Telestroke/SpecialistOnCall.pdf (Download
vom 30.07.2009).
MissingFormLabel
- 22
Müller H, Nimmrichter B, Schenkel J, Schneider H L, Haberl R L, Audebert H J.
Improvement
in stroke care in a non-urban community hospital – quality
of procedures before and after participating in a telemedical stroke
network.
Dtsch Med Wochenschr.
2006;
131
1309-14
MissingFormLabel
- 23 Novello A. NY State Commissioner, NY State Department of Health. New York
State Rural Telemedicine Initiative: A Model for the Country; Vortrag
22.01.2007. http://www.ncrr.nih.gov/research_infrastructure/workshop/Telemedicine_RCMI2006.pdf
(Download
28.05.2008).
MissingFormLabel
- 24
Pollock A, Baer G, Pomeroy V, Langhorne P.
Physiothearapy treatment approaches
for the recovery of postural control and lower limb function following
stroke.
Cochrane Database Syst Rev.
2007;
((1))
, CD001920. Review
MissingFormLabel
- 25
Schwamm L H, Audebert H J, Amarenco P. et al .
Recommendations for the implementation
of telemedicine within stroke systems of care: a policy statement
from the American Heart Association.
Stroke.
2009;
40
2635-2660
MissingFormLabel
- 26
Schwamm L H, Rosenthal E S, Hirshberg A. et al .
Virtual TeleStroke support
for the emergency department evaluation of acute stroke.
Acad Emerg
Med.
2004;
11
1193-1197
MissingFormLabel
- 27
Schwamm L H, Holloway R G, Amarenco P. et al .
A review of the evidence for the use of
telemedicine within stroke systems of care: a scientific statement
from the American Heart Association/American Stroke Association.
Stroke.
2009;
40
2616-2634
MissingFormLabel
- 28 STENO .Pressemitteilung:
1.000 Konsil – Pressetext 2008 (www.steno-netz.de), http://131.188.224.12/steno/NL_08.11.14_STENO_1000Konsil_D.pdf
(Download vom 30.07.2009).
MissingFormLabel
- 29
Vatankhah B, Schenkel J, Fürst A, Haberl R L, Audebert H J.
Telemedically provided stroke expertise
beyond normal working hours. The Telemedical Project for Integrative
Stroke Care.
Cerebrovasc Dis.
2008;
25
332-337
MissingFormLabel
- 30
Wiborg A, Widder B.
Telemedicine in Stroke
in Swabia Project. Teleneurology to improve stroke care in rural
areas: The Telemedicine in Stroke in Swabia (TESS) Project.
Stroke.
2003;
34
2951-2956
MissingFormLabel
- 31 Wickham P A. Strategic entrepreneurship. 4th ed. New
York; Financial Times Prentice Hall 2006
MissingFormLabel
Prof. Dr. Matthias Raith
Interaktionszentrum Entrepreneurship, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
Postfach 4120
39016 Magdeburg
eMail: raith@ovgu.de