Was ist neu?
Infektiöse Erkrankungen Rund 1/3 der Bevölkerung Deutschlands hat einen Migrationshintergrund. Laut dem Migrationsbericht
des Bundesamtes für Migration und Flüchtlinge sind 2022 rund 2,7 Millionen Menschen
nach Deutschland geflüchtet oder anderweitig zugewandert [1]. Durch den Zustrom von Menschen aus verschiedensten Ländern wird das Gesundheitspersonal
mit einem großen Spektrum an Erkrankungen konfrontiert, die in Deutschland sonst nur
sehr selten vorkommen.
Hämoglobinopathien Luspatercept kann als ergänzende Therapie für die transfusionsabhängigen und nicht
transfusionsabhängigen Beta-Thalassämien eingesetzt werden. Die Gentherapie mit Exagamglogen-Autotemcel
ist eine neue, potenziell kurative Therapie für die Beta-Thalassaemia major und die
Sichelzellkrankheit.
Abstract
Approximately one third of the German population has a migration background.
According to the federal office for migration, in 2022 around 2,7 million people have
taken refuge or have immigrated to Germany, causing major challenges for our health
system. In this article, important infectious diseases, and non-infectious conditions
like hemoglobinopathies are presented. To date, especially the latter are not common
in Germany and must therefore move more into focus when taking care of migrants. Furthermore,
new treatment options for hemoglobinopathies have been approved in the last couple
of years, starting with the introduction of Luspatercept a few years ago for Beta-Thalassemias
and in 2023 the introduction of Voxelotor for sickle cell disease. In 2024 the gene
therapy with Exagamglogen-Autotemcel using the CRISPR/Cas molecular scissor was authorized
as a new promising treatment for both conditions.
Schlüsselwörter
Migrationsmedizin - Sichelzellkrankheit - Thalassämie - Tuberkulose
Keywords
migration medicine - sickle cell disease - thalassemia - tuberculosis