Dtsch Med Wochenschr 2011; 136(6): 271-275
DOI: 10.1055/s-0031-1272523
Übersicht | Review article
Diabetologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prospektive Verlaufsbeobachtungsstudien zur Entstehung des Typ-1-Diabetes im Kindesalter und während der Pubertät

Prospective observational studies of the development of type 1 diabetes during childhood and pubertyF. Meier-Stiegen1 , A. -G. Ziegler1 , 2
  • 1Forschergruppe Diabetes, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München
  • 2Institut für Diabetesforschung des Helmholtz Zentrums München
Further Information

Publication History

eingereicht: 30.7.2010

akzeptiert: 18.11.2010

Publication Date:
01 February 2011 (online)

Zusammenfassung

Die immer schneller wachsende Zahl der Neuerkrankungen an Typ-1-Diabetes verstärkt die Frage nach dem „Warum” der Autoimmunerkrankung. Studien zur Erforschung der Pathogenese des Typ-1-Diabetes beschäftigen sich mit der Identifizierung und Charakterisierung der exogenen, endogenen und genetischen Faktoren, welche die Autoimmunität induzieren und/oder deren Verlauf beeinflussen. Am besten hierfür geeignet sind prospektive Verlaufsbeobachtungsstudien, die Personen mit erhöhtem Risiko zur Entwicklung eines Typ-1-Diabetes regelmäßig auf Zeichen beginnender Inselautoimmunität, den Inselautoantikörpern, untersuchen. Diese Studien richten sich entweder an Personen, in deren engen familiären Umfeld Typ-1-Diabetes aufgetreten ist, oder die durch das Vorliegen von Risikogenen ein erhöhtes Risiko aufweisen, selbst an Typ-1-Diabetes zu erkranken. Der quantitative Nachweis der Inselautoantikörper ermöglicht die individuelle Stratifizierung des Erkrankungsrisikos. Die im Rahmen der Studien untersuchten altersspezifischen Faktoren umfassen Aspekte der Ernährung, der Größen- und Gewichtsentwicklung, Kinderkrankheiten und Impfungen sowie psychosozialen Einflüssen. Die Identifizierung und Charakterisierung dieser Risikofaktoren werden die Grundlage für Arbeiten zu neuen Ansätzen der Verhinderung oder Heilung von Typ-1-Diabetes bilden. Im Folgenden soll ein Überblick über wichtige Vertreter dieser Studien gegeben werden.

Abstract

The incidence of type 1 diabetes is increasing rapidly. Detecting the mechanisms underlying the autoimmune disease is a main goal of research. Studies investigating the pathogenesis of type 1 diabetes are working on the identification and characterization of exogenous, endogenous and genetic factors which induce or modify autoimmunity. Islet cell autoimmunity can be detected through screening for islet cell autoantibodies. This quantitative analysis allows the stratification of the individual risk for the development of type 1 diabetes. Prospective observational studies are most suitable to assess persons at risk, either because of the occurence of type 1 diabetes in the familiy or because of a genotype associated with increased risk. Age-related factors which are analysed in observational studies include nutrition, increase in height and weight, childhood diseases and vaccinations as well as psychosocial aspects. Identification and charakterization of these risk factors will serve as a basis for working on new approaches to prevent or to cure type 1 diabetes. Aim of this article is to provide an overview of the most relevant observational studies.

Literatur

  • 1 Achenbach P, Barker J, Bonifacio E. Modulating the natural history of type 1 diabetes in children at high genetic risk by mucosal insulin immunization.  Curr Diab Rep. 2008;  8 87-93
  • 2 Atkinson M A, Eisenbarth G S. Type 1 diabetes: new perspectives on disease pathogenesis and treatment.  Lancet. 2001;  358 221-229
  • 3 Barker J M, Goehrig S H, Barriga K. et al . Clinical characteristics of children diagnosed with type 1 diabetes through intensive screening and follow-up.  Diabetes Care. 2004;  27 1399-1404
  • 4 Barker J M, Barriga K J, Yu L. et al . Prediction of autoantibody positivity and progression to type 1 diabetes: Diabetes Autoimmunity Study in the Young (DAISY).  J Clin Endocrinol Metab. 2004;  89 3896-3902
  • 5 Couper J J, Beresford S, Hirte C. et al . Weight gain in early life predicts risk of islet autoimmunity in children with a first-degree relative with type 1 diabetes.  Diabetes Care. 2009;  32 94-99
  • 6 Dabalea D, Bell R A, D’Agostino Jr R B. et al . Incidence of diabetes in youth in the United States.  JAMA. 2007;  297 2716-24
  • 7 Danne T Diabetes bei Kindern und Jugendlichen.. In: diabetes DE, Herausgeber. Deutscher Gesundheitsbericht Diabetes 2010.. Mainz: Kirchheim + Co GmbH; 2010: 100-109
  • 8 Graves P M, Rotbart H A, Nix W A. et al . Prospective study of enteroviral infections and development of beta-cell autoimmunity. Diabetes autoimmunity study in the young (DAISY).  Diab Res Clin Pract . 2003;  59 51-61
  • 9 Hummel M, Bonifacio E, Schmid S, Walter M, Knopff A, Ziegler A G. Brief Communication: Early appearance of islet autoantibodies predicts childhood type 1 diabetes in Offspring of Diabetic Parents.  Ann Intern Med. 2004;  140 882-886
  • 10 Kimpimäki T, Kulmala P, Savola K. et al . Natural history of beta-cell autoimmunity in young children with increased genetic susceptibility to type 1 diabetes recruited from the general population.  J Clin Endocrinol Metab. 2002;  87 4572-4579
  • 11 Kupila A, Muona P, Simell T. et al . Feasibility of genetic and immunological prediction of Type 1 diabetes in a population-based birth cohort.  Diabetologia. 2001;  44 290-297
  • 12 Lamb M M, Yin X, Zerbe G O. et al . Height growth velocity, islet autoimmunity and type 1 diabetes development: the Diabetes Autoimmunity Study in the Young.  Diabetologia. 2009;  52 2064-2071
  • 13 Larsson H E, Lynch K, Lernmark B. et al . Diabetes-associated HLA genotypes affect birthweight in the general population.  Diabetologia. 2005;  48 1484-1491
  • 14 Mahon J L, Sosenko J M, Rafkin-Mervis L. et al . The TrialNet Natural History Study of the development of type 1 diabetes: objectives, design, and initial results.  Pediatric Diabetes. 2009;  10 97-104
  • 15 Norris J M, Barriga K, Klingensmith G. et al . Timing of initial cereal exposure in infancy and risk of islet autoimmunity.  JAMA. 2003;  290 1713-1720
  • 16 Patterson C C, Dahlquist G G, Gyürüs E, Green A, Soltész G. EURODIAB Study Group . Incidence trends for childhood type 1 diabetes in Europe during 1989 – 2003 and predicted new cases 2005 – 20: a multicentre prospective registration study.  Lancet. 2009;  373 2027-2033
  • 17 Rewers M, Bugawan T L, Norris J M. et al . Newborn screening for HLA markers associated with IDDM: Diabetes Autoimmunity Study in the Young (DAISY).  Diabetologia. 1996;  39 807-812
  • 18 Schmid S, Buuck D, Knopff A, Bonifacio E, Ziegler A G. BABYDIET, a feasibility study to prevent the appearance of islet autoantibodies in relatives of patients with Type 1 diabetes by delaying exposure to gluten.  Diabetologia. 2004;  47 1130-1131
  • 19 Siljander T A, Simell S, Hekkala A. et al . Predictive characteristics of diabetes-associated autoantibodies among children with HLA-conferred disease susceptibility in the general population.  Diabetes. 2009;  58 2835-2842
  • 20 Stene L C, Barriga K, Hoffman M. et al . Normal but increasing hemoglobin A1c levels predict progression from islet autoimmunity to overt type 1 diabetes : Diabetes Autoimmunity Study in the Young (DAISY).  Pediatric Diabetes. 2006;  7 247-253
  • 21 TEDDY Study Group . The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study: study design.  Pediatric Diabetes. 2007;  8 286-298
  • 22 TEDDY Study Group . TEDDY Study Group The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study.  Ann N Y Acad Sci. 2008;  1150 1-13
  • 23 Wenzlau J M, Juhl K, Yu L. et al . The cation efflux transporter ZnT8 (Slc30A8) is a major autoantigen in human type 1 diabetes.  PNAS. 2007;  104 17040-17045
  • 24 Ziegler A G, Schmid S, Huber D, Hummel M, Bonifacio E. Early infant feeding and risk of developing type 1 diabetes-associated autoantibodies.  JAMA. 2003;  290 1721-1728
  • 25 Ziegler A G, Nepom G T. Prediction and pathogenesis in type 1 diabetes.  Immunity. 2010;  32 468-478

Prof. Dr. Anette-Gabriele Ziegler

Forschergruppe Diabetes der TU München
Klinikum rechts der Isar der TU München

Kölner Platz 1

80804 München

Phone: 089/3068-2591

Fax: 089/3068-7509

Email: anziegler@lrz.uni-muenchen.de

    >