Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1244834
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Sarkoidose, chronisch obstruktive Lungenerkrankung und Virushepatitis
Eine Herausforderung für Diagnostik und TherapieentscheidungSarcoidosis, chronic obstructive pulmonary disease and viral hepatitisA challenge for diagnostic and therapyPublication History
eingereicht: 19.7.2009
akzeptiert: 1.10.2009
Publication Date:
26 January 2010 (online)

Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Ein 39-jähriger Mann stellte sich mit diskreter Belastungsdyspnoe und unproduktivem Husten bei anhaltendem Nikotinabusus vor.
Untersuchungen: In der Lungenfunktionsdiagnostik zeigte sich eine überwiegend obstruktive Ventilationsstörung mit geringgradig restriktiver Komponente. In der Dünnschicht-CT des Thorax konnte eine bihiläre und mediastinale Lymphadenopathie sowie ein feinnoduläres interstitielles Muster nachgewiesen werden. Histologisch fanden sich epitheloidzellige Granulome mit mehrkernigen Riesenzellen ohne Nachweis einer zentralen Nekrose. Als Zufallsbefund konnte laborchemisch zudem ein positiver Nachweis von HBs-Antigen, Anti-HBc-IgG, Anti-HBe-IgG/IgM und Hepatitis B-DNA erhoben werden. Folgende Diagnose wurde gestellt: Pulmonale Sarkoidose, chronisch obstruktive Lungenerkrankung (COPD) sowie chronische Hepatitis-B-Infektion.
Therapie und Verlauf: Nach Abwägen aller pneumologisch erhobenen Befunde sowie der Beachtung der Hepatitis-B-Infektion wurde von einer oralen Glukokortikosteroidtherapie Abstand genommen.
Folgerung: Die pulmonale Sarkoidose fordert eine individuelle Therapieentscheidung unter Beachtung aller Therapie-Indikatoren sowie der vorliegenden Komorbiditäten, bei denen durch die Immunsuppression mit einer Verschlechterung zu rechnen ist.
Abstract
History and clinical findings: A 39-year-old smoker noted dyspnoea on exertion and had a dry cough.
Investigations: Pulmonary function test revealed a mainly obstructive ventilatory impairment with only discrete restrictive component. Computed tomography showed bilateral hilar and mediastinal adenopathy with pulmonary parenchymal abnormalities. Transbronchial lung biopsy revealed epitheloid granuloma with giant cells but no central necrosis. Blood tests showed HBs-antigen, anti-HBc-IgG, anti-HBe-IgG/IgM and hepatitis B-DNA. Diagnosis: These findings indicated pulmonary sarcoidosis, chronic obstructive pulmonary disease and chronic hepatitis-B-infection.
Treatment and course: Considering all revealed pneumological test results and the hepatitis-B-infection, glucocorticosteroids were thought not to be indicated.
Conclusion: Even when treatment of sarcoidosis is indicated, all arguments for and against treatment, in particular the presence of co-morbidities and posible negative effects of immunosuppression, should be carefully considered in the indivisual case before any treatment is initiated.
Schlüsselwörter
Sarkoidose - Virushepatitis - Therapieentscheidung
Keywords
sarcoidosis - viral hepatitis - treatment indication
Literatur
- 1
Baughman R P.
Therapeutic options for sarcoidosis: new
and old.
Curr Opin Pulm Med.
2002;
8
464-469
MissingFormLabel
- 2
Baughman R P, Drent M, Kavuru M. et al .
Sarcoidosis Investigators. Infliximab therapy
in patients with chronic sarcoidosis and pulmonary involvement.
Am J Respir Crit Care Med.
2006;
174
795-802
MissingFormLabel
- 3
Furuya K, Yamaguchi E, Itoh A. et
al .
Deletion polymorphism in the angiotensin I converting-enzyme
(ACE) gene as a genetic risk factor for sarcoidosis.
Thorax.
1996;
51
777-780
MissingFormLabel
- 4
Hunninghake G W, Gilbert S, Pueringer R. et al .
Outcome of treatment for sarcoidosis.
Am J Respir Crit Care Med.
1994;
149
893-898
MissingFormLabel
- 5
Judson M A.
An Approach to the Treatment of Pulmonary Sarcoidosis With Corticosteroids.
Chest.
1999;
115
1158-1165
MissingFormLabel
- 6
Lai M, Hyatt B J, Nasser I. et al .
The clinical significance of persistently
normal ALT in chronic hepatitis B infection.
J Hepatol.
2007;
47
760-767
MissingFormLabel
- 7
Rosen Y. et
al .
Pathology of sarcoidosis.
Semin Respi
Crit Care Med.
2007;
28
36-52
MissingFormLabel
- 8
Schildge J.
The influence of smoking in clinical manifestation and composition
of bronchoalveolar lavage in sarcoidosis.
Pneumologie.
2003;
57
585-590
MissingFormLabel
- 9 Shah L, Teirstein A S, Iannuzzi M C.
Sarcoidosis. In: Albert RK, Spiro SG, Jett JR Clinical Respiratory Medicine, Third Edition. Philadelphia; Mosby Elsevier 2008: 657-665MissingFormLabel - 10
Shibolet O, Ilan Y, Gillis S. et
al .
Lamivudine therapy for prevention of immunosuppressive-induced
hepatitis B virus reactivation in hepatitis B surface antigen carriers.
Blood.
2002;
2
391-396
MissingFormLabel
- 11
Tötsch. et al .
Bronchoalveoläre Lavage.
Der
Pathologe.
2007;
28
346-353
MissingFormLabel
- 12
Tur-Kaspa R, Burk R D, Shaul Y. et al .
Hepatitis B virus DNA contains a glucocorticosteroid
responsive element.
Proc Natl Acad Sci USA.
1986;
83
1627-1631
MissingFormLabel
Dr. med. Daniela Gompelmann
Thoraxklinik Heidelberg
Amalienstr. 5
69126
Heidelberg
Phone: 06221/3968087
Fax: 06221/3961202
Email: Daniela.Gompelmann@thoraxklinik-heidelberg.de