CC BY-NC-ND 4.0 · Dtsch Med Wochenschr 2020; 145(18): e101-e107
DOI: 10.1055/a-1162-3305
Originalarbeit

Rauchfreies Deutschland 2040: Ein Diskussionsbeitrag

Smoke-free Germany 2040: a discussion paper
Reiner Hanewinkel
1   Institut für Therapie- und Gesundheitsforschung, IFT-Nord gGmbH, Kiel
,
Matthis Morgenstern
1   Institut für Therapie- und Gesundheitsforschung, IFT-Nord gGmbH, Kiel
,
Barbara Isensee
1   Institut für Therapie- und Gesundheitsforschung, IFT-Nord gGmbH, Kiel
,
Friedrich J. Wiebel
2   Ärztlicher Arbeitskreis Rauchen und Gesundheit e. V., Eching/München
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Einleitung Sobald weniger als 5 % einer Population rauchen, spricht man von einer „rauchfreien“ Gesellschaft. Es soll prognostiziert werden, ab welchem Zeitpunkt dieses Ziel in Deutschland erreicht werden könnte. Zur Verringerung des Raucheranteils in der Bevölkerung empfiehlt die Weltgesundheitsorganisation ein Bündel von Maßnahmen (MPOWER), das sowohl das Angebot von als auch die Nachfrage nach Tabak minimieren soll. Der derzeitige Umsetzungsgrad dieser Empfehlungen in Deutschland soll dargestellt werden.

Methoden 21 repräsentative Querschnittserhebungen der Drogenaffinitätsstudie sowie des Epidemiologischen Suchtsurveys ab 2000/2001 für Jugendliche sowie Erwachsene bilden das Rauchverhalten der Bevölkerung bis 2018 ab. Als objektiver Datensatz wurde der Pro-Kopf-Verbrauch von fabrikfertigen und selbsthergestellten Zigaretten im selben Zeitraum genutzt. Mittels Regressionsanalysen wurde modelliert, ab welchem Zeitpunkt weniger als 5 % der Bevölkerung in Deutschland rauchen. Zur Beschreibung der Umsetzung des MPOWER-Programms wird ein selektiver Literaturüberblick vorgenommen.

Ergebnisse In Deutschland gab es vor dem Jahr 2000 keinen Trend zum Nichtrauchen. Nach Umsetzung verschiedener Präventionsmaßnahmen wie Preiserhöhungen von Tabakprodukten und Einführung der Nichtraucherschutzgesetze ist ab dem Jahr 2000 die Verbreitung des Rauchens in der Bevölkerung kontinuierlich zurückgegangen. Bis 2018 wurde das 5 %-Prävalenzziel bei Jugendlichen nahezu erreicht, da der relative Anteil rauchender Jugendlicher um 20,9 Prozentpunkte auf 6,6 % gefallen ist. Der relative Anteil rauchender erwachsener Frauen fiel um 12,1 Prozentpunkte auf 18,5 %, der relative Anteil rauchender Männer um 14,8 Prozentpunkte auf 24,2 %. Unter der Annahme eines linearen Trends kann das Prävalenzziel von weniger als 5 % rauchender Erwachsener etwa 2043 erreicht werden. Von den 6 empfohlenen Maßnahmen des MPOWER-Programms setzt Deutschland derzeit lediglich das Monitoring des Tabakkonsums in der Gesellschaft ohne Abstriche um.

Diskussion Nach Umsetzung verschiedener Tabakpräventionsmaßnahmen setzte in Deutschland ein Trend zum Nichtrauchen ein. Die von der Weltgesundheitsorganisation empfohlene kontinuierliche Preiserhöhung, die weitere Einschränkung der Verfügbarkeit, das Verbot jeglicher Tabakwerbung und -promotion, die Unterstützung des Rauchstopps sowie die Aufklärung der Bevölkerung erscheinen erforderlich, um diesen Trend zu verstärken und das gesundheitspolitische Ziel einer rauchfreien Gesellschaft 2040 zu erreichen.

Abstract

Introduction A “smoke-free” society is assumed if less than 5 % of a population smoke. We predict when this goal could be reached in Germany. To reduce the proportion of smokers in the population, the World Health Organization recommends a bundle of measures (MPOWER) that should minimize both the supply of and the demand for tobacco. The current level of implementation of these recommendations in Germany is presented.

Methods A total of 21 representative cross-sectional surveys of the Drug Affinity Study and the Epidemiological Survey of Substance Abuse since 2000/2001 with adolescents and adults show the smoking behavior of the population until 2018. Per capita consumption of factory-built and self-made cigarettes during the same period is used as an objective data basis. Regression analyses are used to model the date at which less than 5 % of the German population smoke. A selective literature review is carried out to describe the implementation of the MPOWER program.

Results Before 2000 there was no trend in Germany towards non-smoking. After the implementation of various preventive measures such as price increases for tobacco products and the introduction of non-smoking protection laws, the spread of smoking among the population has steadily decreased since 2000. By 2018, the 5 % prevalence target among adolescents had almost been reached, as the relative proportion of adolescents who smoked fell by 20.9 percentage points to 6.6 %. The relative proportion of smoking in adult women fell by 12.1 percentage points to 18.5 %, the relative proportion of smoking in men by 14.8 percentage points to 24.2 %. Assuming a linear trend, the prevalence target of less than 5 % smoking adults can be reached by around 2043. Of the six recommended measures of the MPOWER program, Germany is currently only implementing the monitoring of tobacco consumption in society without compromises.

Discussion After various tobacco prevention measures were implemented, a trend towards non-smoking began in Germany. The continual price increase recommended by the World Health Organization, the further restriction of availability, the ban on all tobacco advertising and promotion, the support of smoking cessation as well as the education of the population appear to be necessary to reinforce this trend and to achieve the health policy goal of a smoke-free society in 2040.



Publication History

Article published online:
22 June 2020

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© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Carter BD, Abnet CC, Feskanich D. et al. Smoking and mortality – beyond established causes. N Engl J Med 2015; 372: 631-640
  • 2 Mons U, Kahnert S. Neuberechnung der tabakattributablen Mortalität – Nationale und regionale Daten für Deutschland. Gesundheitswesen 2019; 81: 24-33
  • 3 Azzopardi PS, Hearps SJC, Francis KL. et al. Progress in adolescent health and wellbeing: tracking 12 headline indicators for 195 countries and territories, 1990–2016. Lancet 2019; 393: 1101-1118
  • 4 Schaller K, Mons U. Tabakprävention in Deutschland und international. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2018; 61: 1429-1438
  • 5 Hanewinkel R, Isensee B. Five in a row – reactions of smokers to tobacco tax increases: population-based cross-sectional studies in Germany 2001–2006. Tob Control 2007; 16: 34-37
  • 6 Sargent JD, Demidenko E, Malenka DJ. et al. Smoking restrictions and hospitalization for acute coronary events in Germany. Clin Res Cardiol 2012; 101: 227-235
  • 7 Hanewinkel R, Isensee B. One for every 113 inhabitants: cigarette vending machines in Germany. Int J Epidemiol 2006; 35: 1104-1105
  • 8 Nagelhout GE, Willemsen MC, de Vries H. et al. Educational differences in the impact of pictorial cigarette warning labels on smokers: findings from the International Tobacco Control (ITC) Europe surveys. Tob Control 2016; 25: 325-332
  • 9 Isensee B, Hanewinkel R. Tabakprävention im Setting Schule am Beispiel von “Be Smart – Don’t Start”. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2018; 61: 1446-1452
  • 10 Malone RE. Imagining things otherwise: new endgame ideas for tobacco control. Tob Control 2010; 19: 349-350
  • 11 Malone RE. The Race to a Tobacco Endgame. Tob Control 2016; 25: 607-608
  • 12 Timberlake DS, Laitinen U, Kinnunen JM. et al Strategies and barriers to achieving the goal of Finland’s tobacco endgame. Tob Control 2019; Epub ahead of print. DOI: 10.1136/tobaccocontrol-2018-054779.
  • 13 Hunt D, Knuchel-Takano A, Jaccard A. et al. Modelling the implications of reducing smoking prevalence: the public health and economic benefits of achieving a “tobacco-free” UK. Tob Control 2018; 27: 129-135
  • 14 Bundesministerium für Gesundheit. Nationales Gesundheitsziel: Tabakkonsum reduzieren. Berlin: Bundesministerium für Gesundheit; 2015
  • 15 Orth B, Merkel C. Rauchen bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen in Deutschland 2018. Ergebnisse des Alkoholsurveys und Trends. Köln: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung; 2019
  • 16 Seitz NN, Lochbühler K, Atzendorf J. et al. Trends In Substance Use And Related Disorders. Dtsch Arztebl Int 2019; 116: 585-591
  • 17 World Health Organization. WHO report on the global tobacco epidemic, 2008: the MPOWER package. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2008
  • 18 Atzendorf J, Rauschert C, Seitz NN. et al. The Use of Alcohol, Tobacco, Illegal Drugs and Medicines. Dtsch Arztebl Int 2019; 116: 577-584
  • 19 Evans-Reeves KA, Hiscock R, Lauber K. et al. Prospective longitudinal study of tobacco company adaptation to standardised packaging in the UK: identifying circumventions and closing loopholes. BMJ Open 2019; 9: e028506
  • 20 Hansen J, Hanewinkel R, Morgenstern M. Electronic cigarette advertising and teen smoking initiation. Addict Behav 2020; 103: 106243
  • 21 Morgenstern M, Sargent JD, Isensee B. et al. From never to daily smoking in 30 months: the predictive value of tobacco and non-tobacco advertising exposure. BMJ Open 2013; 3: e002907
  • 22 Nuyts PAW, Kuipers MAG, Willemsen MC. et al. An Increase in the Tobacco Age-of-Sale to 21: For Debate in Europe. Nicotine Tob Res 2020; 22: 1247-1249
  • 23 Petrovic-van der Deen FS, Blakely T, Kvizhinadze G. et al. Restricting tobacco sales to only pharmacies combined with cessation advice: a modelling study of the future smoking prevalence, health and cost impacts. Tob Control 2019; 28: 643-650
  • 24 Bala MM, Strzeszynski L, Topor-Madry R. Mass media interventions for smoking cessation in adults. Cochrane Database Syst Rev 2017; 11: CD004704
  • 25 Hanewinkel R, Morgenstern M. Der Einfluss von Werbung, Filmen und Internet auf das Rauchverhalten und den Konsum von E-Zigaretten bei Kindern und Jugendlichen. Atemwegs- und Lungenkrankheiten 2019; 45: 277-285
  • 26 Joossens L, Feliu A, Fernandez E. The Tobacco Control Scale 2019 in Europe. Brussels: Association of European Cancer Leagues, Catalan Institute of Oncology; 2020
  • 27 Hanewinkel R, Isensee B, Goecke M. et al. Rauchen im Jugendalter in England und Deutschland, 2001–2016. Pneumologie 2019; 73: 592-596
  • 28 Hughes JR. An Update on Hardening: A Qualitative Review. Nic Tob Res 2020; 22: 867-871
  • 29 Feliu A, Fernandez E, Martinez C. et al. Are smokers “hardening” or rather “softening”? An ecological and multilevel analysis across 28 European Union countries. Eur Resp J 2019; 54: 1900596
  • 30 Kotz D, Batra A, Kastaun S. Smoking cessation attempts and common strategies employed – a Germany-wide representative survey conducted in 19 waves from 2016 to 2019 (The DEBRA Study) and analyzed by socioeconomic status. Dtsch Arztebl Int 2020; 117: 7-13
  • 31 Kastaun S, Brown J, Brose LS. et al. Study protocol of the German Study on Tobacco Use (DEBRA): a national household survey of smoking behaviour and cessation. BMC Public Health 2017; 17: 378
  • 32 Zeiher J, Lange C, Starker A. et al. Tabak- und Alkoholkonsum bei 11- bis 17-Jährigen in Deutschland – Querschnittergebnisse aus KiGGS Welle 2 und Trends. J Health Monit 2018; 3: 23-44
  • 33 Zeiher J, Finger JD, Kuntz B. et al. Zeitliche Trends beim Rauchverhalten Erwachsener in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2018; 61: 1365-1376
  • 34 Hanewinkel R, Isensee B. Access to cheaper cross-border cigarettes may decrease smoking cessation intentions in Germany. Tob Control 2007; 16: 70-71
  • 35 Orth B, Merkel C. Der Rückgang des Zigarettenkonsums Jugendlicher und junger Erwachsener in Deutschland und die zunehmende Bedeutung von Wasserpfeifen, E-Zigaretten und E-Shishas. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2018; 61: 1377-1387
  • 36 Hansen J, Janssen J, Morgenstern M. et al. E-Zigarettenkonsum und späterer Konsum konventioneller Zigaretten. Pneumologie 2020; 74: 39-45
  • 37 Morgenstern M, Nies A, Goecke M. et al. E-Cigarettes and the Use of Conventional Cigarettes. Dtsch Arztebl Int 2018; 115: 243-248
  • 38 Glantz SA, Bareham DW. E-Cigarettes: Use, Effects on Smoking, Risks, and Policy Implications. Annu Rev Public Health 2018; 39: 215-235
  • 39 Hanewinkel R. E-Zigaretten und Gesundheit – Contra. Dtsch Med Wochenschr 2019; 144: 1304-1306
  • 40 Grüning T, Gilmore AB, McKee M. Tobacco industry influence on science and scientists in Germany. Am J Public Health 2006; 96: 20-32
  • 41 Grüning T, Weishaar H, Collin J. et al. Tobacco industry attempts to influence and use the German government to undermine the WHO Framework Convention on Tobacco Control. Tob Control 2012; 21: 30-38