Klin Monbl Augenheilkd 1991; 198(5): 470-473
DOI: 10.1055/s-2008-1046014
© 1991 F. Enke Verlag Stuttgart

Utilité du Laser Flare Cell Meter (LFCM, KOWA FC-1000) pour l'évalution de l'inflammation en chambre antérieure dans la pratique clinique

Usefulness of the Laser Flare Cell Meter (LFCM, Kowa FC-1000) in Clinical PracticeC. P. Herbort, F. Bigar, N. Pittet
  • Hôpital Ophthalmique Jules Gonin, Département d'Ophtalmologie, Université de Lausanne, (Directeur: Prof. Dr. Cl. Gailloud)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Nutzen des Laser Flare Meters (LFCM, Kowa FC-1000) für die Bemessung einer Vorderkammerentzündung in der klinischen Praxis

Der Laser Flare Cell Meter (LFCM, Kowa FC-1000) ist ein Instrument, das die Vorderkammerentzündung in quantitativer, objektiver und nichtinvasiver Weise mißt. Der LFCM ist vor allem in klinischen und experimentellen Studien von großem Nutzen. Wir weisen hier, anhand von einigen klinischen Beispielen, auf die klinisch-praktische Nützlichkeit des LFCM hin. Bei Iri-dozyklitis-Patienten erlaubte der LFCM eine bessere Anpassung der Steroidtherapie. Bei diesen Patienten, bei denen Rückfälle häufig vorkommen, ist es wichtig, eine zu hohe Steroidtherapie zu vermeiden, um Nebenwirkungen zu vermindern. Bei Patienten, bei denen eine Argon-Laser-Trabekuloplastik oder Nd-YAG Laser-Kapsu-lotomie vorgenommen wurde, ermöglichte der LFCM eine optimale Anpassung der entzündungshemmenden Therapie. Diclofenac Tropfen (Voltarene Ophta®) waren eine ausreichende Therapie in allen Fällen, die Entzündung aufwiesen. Der LFCM erwies sich letztlich als sehr nützlich bei den Patienten mit Herpes simplex und Zoster-Uveitis, die mit Acyclovir behandelt wurden. Steroidtherapie, die in solchen Fällen oft zu Steroidabhängigkeit führt, konnte bei vielen Patienten vermeiden werden.

Summary

The Laser Flare Cell Meter (LFCM, Kowa FC-1000), an instrument measuring aqueous flare and cells in a quantitative, objective and non-invasive way, has been mainly used so far to measure inflammation in clinical and experimental research. In the light of some illustrative examples, its practical clinical usefulness is presented; the LFCM was found to be specially helpful in 3 types of situations. 1. In acute anterior uveitis (AAU) patients, precise LFCM monitoring of inflammation made it possible to avoid excessive corticosteroid therapy, mainly by more rapid and controlled tapering at the end of an inflammatory episode, so possibly minimizing steroid side effects in a group of patients prone to numerous uveitis recurrences. In a steroid-responder patient it allowed successful treatment of a flare-up of AAU with a combination of systemic and topical diclofenac (Voltarene®), a potent nonsteroidal antiinflammatory drug. 2. LFCM monitoring of inflammation in patients undergoing laser treatments allowed optimal adjustment of antiinflammatory therapy. Diclofenac drops (Voltarene Ophta®), were sufficient to treat inflammation in all patients, undergoing Nd-YAG laser posterior capsulotomy or Argon laser trabeculoplasty. 3. In patients with acyclovir treated herpes simplex or herpes zoster uveitis corticosteroid treatment should be avoided whenever possible, because of the tendency to develop steroid dependency. LFCM monitoring of this group of patients gave a precise evolutionary pattern of inflammation and permitted to avoid steroid treatment in many patients.

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