Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(5): 392-396
DOI: 10.1055/s-2008-1027251
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Laserfotokoagulation und photodynamische Therapie (PDT) zur Behandlung der retinalen angiomatösen Proliferation (RAP) bei feuchter altersabhängiger Makuladegeneration (AMD)

Laser Photocoagulation and Photodynamic Therapy (PDT) with Verteporfin for Retinal Angiomatous Proliferation (RAP) in Age-Related Macular Degeneration (AMD)B. M. Stoffelns1 , C. Kramann1 , K. Schoepfer1
  • 1Augenklinik der Johannes-Gutenberg-Universität, Mainz (Direktor: Univ.-Prof. Dr. med. N. Pfeiffer)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 9.9.2007

Angenommen: 1.12.2007

Publication Date:
05 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die retinale angiomatöse Proliferation (RAP) als Subtyp der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration (AMD) hat im Spontanverlauf eine besonders schlechte Prognose. Ein einheitliches Behandlungskonzept fehlt bisher. Patienten und Methoden: Die Behandlungsverläufe von 41 konsekutiven Patienten im Zeitraum 1 / 2003 bis 12 / 2005 mit RAP Stadium 1 bis 3 (nach Yannuzzi) mittels thermischer Laserfotokoagulation, fotodynamischer Therapie (PDT) und teilweiser intravitrealer Triamzinolongabe wurden retrospektiv analysiert. Nachbeobachtung minimal 12 Monate. Ergebnisse: Im RAP-Stadium I wurde mit 1,2 ± 0,5 Laserbehandlungen in 14 / 22 Augen RAP-Verschluss erreicht (4 × ergänzend Triamzinolongabe). Drei weitere Augen wurden durch 2 ± 0,5 PDT-Behandlungen stabilisiert. Im RAP-Stadium II wurde mit 3,2 ± 0,6 PDT-Behandlungen in 6 / 14 Augen RAP-Verschluss erreicht (4 × ergänzend Triamzinolongabe). Im RAP-Stadium III konnte mit 3,2 ± 0,4 PDT-Behandlungen in 0 / 5 Augen ein RAP-Verschluss erreicht werden (3 × ergänzend Triamzinolongabe). Einrisse des retinalen Pigmentblattes wurden im RAP-Stadium II in 2 / 14 Augen und im Stadium III in 2 / 5 Augen beobachtet. Visusbesserungen traten ausschließlich bei RAP-Verschluss im RAP-Stadium I in 9 / 17 Augen auf. Alle Augen ohne RAP-Verschluss waren nach 12 Monaten funktionell erblindet (Visus 0,02 oder kleiner). Schlussfolgerung: Für die retinale angiomatöse Proliferationen bei AMD scheint frühzeitige Identifizierung und Behandlung noch im Stadium I besonders wichtig. In fortgeschrittenen Stadien wird ein RAP-Verschluss seltener erreicht und es scheint ein erhöhtes Risiko zu bestehen für die Entwicklung von Pigmentblatteinrissen und Erblindung.

Abstract

Background: Retinal angiomatous proliferation (RAP) is a subtype of neovascular age-related macular degeneration (AMD) with particularly bad prognosis. Diverse treatment modalities are performed. Patients and Methods: This is a retrospective review on the treatment results of 41 consecutive patients from 1 / 2003 to 12 / 2005 with RAP stage 1 - 3 (Yannuzzi classification), who were treated with laser photocoagulation, photodynamic therapy (PDT) and intravitreal injection of triamcinolone acetonide (IVT). Follow-up was 12 months minimally. Results: In RAP stage I complete closure of the vascular lesion in 14 / 22 eyes was achieved by 1.2 ± 0.5 sessions of laser photocoagulation (4 × combined with IVT) and in 3 / 14 eyes with photodynamic therapy (2 ± 0.5 sessions). In RAP stage II closure of the lesion was achieved by 3.2 ± 0.6 sessions of photodynamic therapy in 6 / 14 eyes (4 × combined with IVT). In RAP stage III closure of the lesion was achieved by 3.2 ± 0.4 sessions of photodynamic therapy in 0 / 5 eyes (3 × combined with IVT). A rip of the retinal pigment epithelium was observed in 2 / 14 eyes of RAP stage II and 2 / 5 eyes of RAP stage III. Visual acuity improved in 9 / 17 eyes with occlusion of RAP stage I. Without closure of the vascular lesion all eyes got legally blind (visual acuity 1 / 50 or less). Conclusions: Early detection and subsequent direct treatment of RAP stage I in AMD is recommended. In advanced stages anatomical closure of the vascular complex is rarely achieved and the risk is improved for development of tears in the retinal pigment epithelium and getting legally blind.

Literatur

  • 1 Augustin A J, Schmidt-Erfurth U. Verteporfin and intravitreal triamcinolone acetonide combination therapy for occult choroidal neovascularization in age-related macular degeneration.  Am J Ophthalmol. 2006;  141 638-645
  • 2 Augustin A J, Schmidt-Erfurth U. Verteporfin therapy combined with intravitreal triamcinolone in all types of choroidal neovascularization due to age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2006;  113 14-22
  • 3 Axer-Siegel R, Ehrlich R, Rosenblatt I. et al . Photodynamic therapy for occult choroidal neovascularization with pigment epithelium detachment in age-related macular degeneration.  Arch Ophthalmol. 2004;  122 453-459
  • 4 Bernig J, Tylla H, Jochmann C. et al . Angiographic findings in patients with exsudative age-related macular degeneration.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2002;  240 169-175
  • 5 Borrillo J L, Sivalingam A, Martidis A. et al . Surgical ablation of retinal angiomatous proliferation.  Arch Ophthalmol. 2003;  121 558-561
  • 6 Boscia F, Furino C, Sborgia L. et al . Photodynamic therapy for retinal angiomatous proliferations and pigment epithelium detachment.  Am J Ophthalmol. 2004;  138 1077-1079
  • 7 Boscia F, Parodi M B, Furino C. et al . Photodynamic therapy with verteporfin for retinal angiomatous proliferation.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2006;  244 1224-1232
  • 8 Bottoni F, Massacessi A, Cigada M. et al . Treatment of retinal angiomatous proliferation in age related macular degeneration: a series of 104 cases of retinal angiomatous proliferation.  Arch Ophthalmol. 2005;  123 1644-1650
  • 9 Chan W M, Lai T Y, Wong A L. et al . Combined photodynamic therapy and intravitreal triamcinolone injection for the treatment of subfoveal choroidal neovascularization in age related macular degeneration: a comparative study.  Br J Ophthalmol. 2006;  90 337-341
  • 10 Costa R A. et al . Occult chorioretinal anastomosis in age-related macular degeneration: a prospective study by optical coherence tomography.  Am J Ophthalmol. 2005;  140 107-116
  • 11 Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft . Aktuelle therapeutische Möglichkeiten bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration - Stellungnahme der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte Deutschlands. Stand Mai 2006.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2006;  223 271-278
  • 12 Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft . Aktuelle therapeutische Möglichkeiten bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration - Stellungnahme der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte Deutschlands. Stand Juni 2007.  Ophthalmologe. 2007;  104 628-634
  • 13 Donati M C, Carifi G, Virgili G. et al . Retinal angiomatous proliferation: association with clinical and angiographic features.  Ophthalmologica. 2006;  220 31-36
  • 14 Freund K B, Klais C M, Eandi C M. et al . Sequenced combined intravitreal triamcinolone and indocyanine green angiography-guided photodynamic therapy for retinal angiomatous proliferation.  Arch Ophthalmol. 2006;  124 487-492
  • 15 Gass J D, Agarwal A, Lavina A M. et al . Focal inner retinal hemorhages in patients with drusen: an early sign of occult choroidal neovascularization and chorioretinal anastomosis.  Retina. 2003;  23 741-751
  • 16 Gross N E. The natural course of neovascularization in the fellow eye of patients with unilateral retinal angiomatous proliferation (abstract).  Invest Ophthalmol Vis Sci. 2004;  45 S127
  • 17 Hartnett M E. et al . Deep retinal vascular anomalous complexes in advanced age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 1996;  103 2042-2053
  • 18 Jonas J B, Kreissig I, Spandau U H. et al . Infectious and noninfectious endophthalmitis after intravitreal high-dosage triamcinolone acetonide.  Am J Ophthalmol. 2006;  141 579-580
  • 19 Jonas J B, Spandau U H, Kamppeter B A. et al . Follow-up after intravitreal triamcinolone acetonide for exudative age-related macular degeneration.  Eye. 2007;  21 387-394
  • 20 Kuhn D. et al . Imaging of chorioretinal anastomoses in vascularized retinal pigment epithelium detachments.  Arch Ophthalmol. 1995;  113 1392-1398
  • 21 Kuroiwa S, Arai J, Gaun S. et al . Rapidly progressive scar formation after transpupillary thermotherapy in retinal angiomatous proliferation.  Retina. 2003;  23 417-420
  • 22 Lafaout B A, Aisenbrey S, Van den Broecke C. et al . Clinicopathological correlation of deep retinal vascular anomalous complex in age related macular degeneration.  Br J Ophthalmol. 2000;  84 1269-1274
  • 23 Macular Photocoagulation Study Group . Argon laser photocoagulation for senile macular degeneration. Results of a randomized clinical trial.  Arch Ophthalmol. 1982;  100 912-918
  • 24 Macular Photocoagulation Study Group . Argon laser photocoagulation for neovascular maculopathy. Five-year results from randomized clinical trials.  Arch Ophthalmol. 1991;  109 1109-1114
  • 25 Nicolo M, Ghiglione D, Lai S. et al . Retinal angiomatous proliferation treated by intravitreal triamcinolone and photodynamic therapy with verteporfin.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2006;  244 1336-1338
  • 26 Novartis Pharma GmbH . Fachinformation Lucentis®.  Rote Liste GmbH. 2007; 
  • 27 Pauleikhoff D, Bornfeld N, Gabel V P. et al . Konsenspapier der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte - Stellungnahme zur aktuellen Therapie der neovaskulären AMD.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 381-388
  • 28 Shimada H, Kawamura A, Mori R. et al . Clinicopathological findings of retinal angiomatous proliferation.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2007;  245 295-300
  • 29 Silva R M, Faria de Abreu J R, Travassos A. et al . Stabilization of visual acuity with photodynamic therapy in eyes with chorioretinal anastomosis.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2004;  242 368-376
  • 30 Slakter J S. et al . Retinal choroidal anastomoses and occult choroidal neovascularization in age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2000;  107 742-753
  • 31 Spaide R F, Sorenson J, Maranan L. Combined photodynamic therapy and intravitreal triamcinolone for nonsubfoveal choroidal neovascularization.  Retina. 2005;  25 685-690
  • 32 Spaide R F. Rationale for combination therapies for choroidal neovascularization.  Am J Ophthalmol. 2006;  141 149-156
  • 33 Treatment of Age-related macular degeneration with Photodynamic therapy (TAP) Study Group . Photodynamic therapy of subfoveal choroidal neovascularization in age-related macular degeneration with verteporfin: two-year results of 2 randomized clinical trials - TAP report 2.  Arch Ophthalmol. 2001;  119 198-207
  • 34 Voelker M, Gelisken F, Ziemssen F. et al . Verteporfin photodynamic therapy for extrafoveal chooroidal neovascularization secondary to age-related macular dgeneration.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2005;  243 1241-1246
  • 35 Yannuzzi L A. et al . Retinal angiomatous proliferation in age-related macular degeneration.  Retina. 2001;  21 416-434
  • 36 Yannuzzi L A, Klancnik J, Gross N. et al .Retinal angiomatous proliferation (RAP): treatment with anecortave acetate. Paper presented at 26th Annual Macula Society Meeting, February 27, 2003; Naples, Fla. 2003

PD Dr. med. Bernhard Stoffelns

Augenklinik der Johannes-Gutenberg-Universität

Langenbeckstraße 1

55131 Mainz

Phone: ++ 49/61 31/17 71 33

Fax: ++ 49/61 31/17 66 20

Email: stoffelns@augen.klinik.uni-mainz.de