Pharmacopsychiatry 1982; 15: 21-23
DOI: 10.1055/s-2007-1019544
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Computerized CFF: Reliability and Validity of Two Psychophysical Techniques

Computer-FVF: Reliabilität und Validität zweier psychophysischer TechnikenS. E. Levander
  • Department of Psychiatry, Karolinska Hospital, Stockholm
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Two computerized CFF measures have been implemented in our laboratory and used in several studies. One method is based on the traditional "method of limits" threshold determination technique (CFF-ML). Process-controlled optimization of individual stimulus parameters (starting points and center frequency of ascending and descending sweeps) were shown to give a significant increase in test-retest reliability as compared with a non-computerized version. In subsequent studies, test-retest reliabilities (> 24 h) for CFF-ML have regularly exceeded .90. Criticism against the method of limits for not separating sensory and response factors was the basis for the design of a forced choice, three-alternative, process-controlled CFF method (CFF-3). The reliability of CFF-3 appears to be high (.90-.95), there are virtually no order effects (even after 20 retest sessions of four minutes each), and the "exposure time" for a reliable threshold determination can be made short enough to study fast drug onset effects, for instance after smoking. Both CFF methods appear to have a satisfactory validity, allowing demonstration of significant effects in small samples of subjects, of e.g. variations in cerebral blood flow, effects of thyroxine substitution therapy in hypothyroid patients, and effects of sedative and CNS stimulant drugs.

Zusammenfassung

Zwei computerisierte FVF-Bestimmungsmethoden wurden in unserem Labor aufgebaut und in mehreren Untersuchungen eingesetzt. Die eine Methode beruht auf der traditionellen Grenzmethode (FVF-ML). Die prozeßkontrollierte Optimierung der individuellen Stimulusparameter (Startpunkte und zentrale Frequenz, um die herum sich die aufund absteigenden Durchgänge bewegen) steigerte die Test-Retest-Reliabilität signifikant gegenüber der nicht-computerisierten Methode. In nachfolgenden Studien lag die Test-Retest-Reliabilität (≥ 24 h) der FVF-ML ausnahmslos über .90. Kritik an der Grenzmethode wegen der Nichtunterscheidbarkeit von sensorischen und Reaktionsfaktoren war Anlaß für die Schaffung einer prozeßkontrollierten FVF-Bestimmungsmethode der erzwungenen Wahl mit drei Alternativen (FVF-3). Die Reliabilität der FVF-3 scheint hoch zu sein (.90-.95). Wiederholungseffekte kommen selbst nach 20 Testsitzungen von 4 Minuten Dauer praktisch nicht vor. Die Testdauer für eine reliable Schwellenbestimmung kann kurz genug gehalten werden, um einen schnellen Wirkungs-eintritt, z.B. nach dem Rauchen, zu untersuchen. Beide FVF-Methoden scheinen zufriedenstellend valide zu sein. Sie können signifikante Effekte in kleinen Stichproben nachweisen. Dies wird belegt durch Untersuchungen, in denen die FVF-Unterschiede in der zerebralen Durchblutung, Effekte einer Thyroxin-Substitutionstherapie bei Patienten mit Hypothyreose sowie Effekte von Sedativa und ZNS-Stimulantien wiedergibt.

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