Pharmacopsychiatry 1990; 23: 177-182
DOI: 10.1055/s-2007-1014561
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Phenomenal and Operationalized Classification of Psychiatric Disorders in Children and Adolescents with ICD-9 and ICD-10, on the Basis of a Field Study

Die Klassifikation Kinder- und jugendpsychiatrischer Störungen mit ICD-9 und ICD-10 Ergebnisse einer FeldstudieB.  Blanz , M. H. Schmidt , J.  Niemeyer , H.  Amorosa1
  • Department of Child Psychiatry, Central Institute for Mental Health, Mannheim, FRG
  • 1Max-Planck-Institute for Psychiatry, München, FRG
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In connection with the implementation of ICD-10, a further multicenter field study was conducted with 33 raters from 9 facilities for child and adolescent psychiatry. Each rater evaluated the same 29 case studies, resulting in a total of 957 ratings. When coding was done with 4-character ICD-10 codes interrater agreement on a given diagnosis averaged 50.3% (ICD-9: 47.3%); with 3-character ICD-10 codes the figure was 61.0% (ICD-9: 66.5%). When alternative diagnoses were also considered, agreement improved by about 7% (4-character codes) and 7.4% (3-digit codes), respectively. The highest levels of agreement were found for monosymptomatic disorders (F94, F95 and F98), the lowest for mixed disorders of conduct and emotions (F92) and depressive disorders (F31, F43). These results indicate that, on the whole, psychiatric disorders in children and adolsescents can be classified reliably with the ICD-10, even when the raters have had no experience with the scheme.

Zusammenfassung

Im Rahmen der Einführung der ICD-10 wurde eine weitere multizentrische Feldstudie mit 33 Ratern aus 9 Kliniken für Kinder- und Jugendpsychiatrie durchgeführt. Jeder Rater schätzte dieselben 29 Fallgeschichten ein, so daß sich insgesamt 957 Einschätzungen ergaben. Für die 4stelligen ICD-10-Kategorien zeigte sich eine Interraterübereinstimmung von 50,3% (ICD-9: 47,3%), für die 3stelIigen ICD-10-Kategorien eine von 61,0% (ICD-9: 66,5%). Bei Berücksichtigung der Zusatzdiagnosen erhöhte sich die Interraterübereinstimmung um etwa 7% für 4stellige bzw. 7,4 % für 3stellige Diagnosen. Die höchsten Übereinstimmungen wurden für monosymptomatische Störungen (F94, F95 und F98), die niedrigsten für gemischte Verhaltensund emotionale Störungen (F92) und depressive Störungen (F31, F43) gefunden. Diese Ergebnisse zeigen, daß sich psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter mit der ICD-10 reliabel klassifizieren lassen, auch wenn die Erfahrungen der Rater mit dem System gering sind.

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