Thorac Cardiovasc Surg 2005; 53(5): 261-266
DOI: 10.1055/s-2005-865677
Editorial

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Cost Unit Accounting Based on a Clinical Pathway: A Practical Tool for DRG Implementation

R. Feyrer1 , J. Rösch1 , M. Weyand1 , U. Kunzmann1
  • 1Center of Cardiac Surgery, University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
Further Information

Publication History

Received February 14, 2005

Publication Date:
06 October 2005 (online)

Abstract

Setting up a reliable cost unit accounting system in a hospital is a fundamental necessity for economic survival, given the current general conditions in the healthcare system. Definition of a suitable cost unit is a crucial factor for success. We present here the development and use of a clinical pathway as a cost unit as an alternative to the DRG. Elective coronary artery bypass grafting was selected as an example. Development of the clinical pathway was conducted according to a modular concept that mirrored all the treatment processes across various levels and modules. Using service records and analyses the process algorithms of the clinical pathway were developed and visualized with CorelTM iGrafix® Process 2003. A detailed process cost record constituted the basis of the pathway costing, in which financial evaluation of the treatment processes was performed. The result of this study was a structured clinical pathway for coronary artery bypass grafting together with a cost calculation in the form of cost unit accounting. The use of a clinical pathway as a cost unit offers considerable advantages compared to the DRG or clinical case. The variance in the diagnoses and procedures within a pathway is minimal, so the consumption of resources is homogeneous. This leads to a considerable improvement in the value of cost unit accounting as a strategic control instrument in hospitals.

References

  • 1 Baukmann D. Die Kosten- und Erlösrechnung im Krankenhaus und ihre Prüfung III 32.23. Düsseldorf; IDW-Verlag 2001
  • 2 Glatzer U. Der Patient im Mittelpunkt?.  Klinik Management Aktuell. 2003;  84 64-68
  • 3 Gorschlüter P. Das Krankenhaus der Zukunft: integriertes Qualitätsmanagement zur Verbesserung von Effektivität und Effizienz. Stuttgart, Berlin; inter alia 1999
  • 4 Hawner A. Kostenrechnung. Burk R, Hellmann W Krankenhausmanagement für Ärztinnen und Ärzte. Landsberg/Lech; Ecomed 2001
  • 5 Hellmann (ed) Wolfgang. Klinische Pfade: Konzepte, Umsetzungen, Erfahrungen. Landsberg/Lech; Ecomed 2002
  • 6 Hellmann (ed) W. Pfadkostenrechnung als Kostenträgerrechnung. Landsberg/Lech; Ecomed 2003
  • 7 Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus gGmbH (InEK) .Diagnosis related groups. Definitionshandbuch. Vol. 1. Siegburg; InEK 2003
  • 8 Neumann-Thunhorst S, Schulte-Buskase M. Patientenbezogene Kostenträgerrechnung.  Ku-Special Controlling. 2003;  19 40-42
  • 9 Paeger A. Veränderungen des deutschen Gesundheitwesens durch DRGs, Pauschalentgelte und Integration der Versorgung (Chapter 1). Henke K-D et al. Innovatives Gesundheitsmanagement im Zeichen Europas. München; Prokon Verlag 2000: 107-137
  • 10 Roeder N, Jeibmann M, Knecht P, Otto M, Schiller W, Hetzer R, Krian A, Leitz K, Polonius M J, Reichart B, Scheld H H. Kalkulation herzchirurgischer Fallkosten - Methodik und praktische Umsetzung. http://www.ejk.de/bt3/tkc/87_94.pdf February.6.2002
  • 11 Wandschneider W, Preiss P. Standardpfade und Prozesskostenrechnung zur Kostendämpfung in der Herzchirurgie. http://www.cardiothoracic.at/STOPall.htm June.18.2003
  • 12 Zerbe P, Heisterkamp U. Pflege-Personalregelung: Ein Leitfaden zur praktischen Anwendung der Stellenberechnung im Pflegedienst. Hannover; Schlütersche Verlagsanstalt und Druckerei 1995

Dr. med. (MBA) Richard Feyrer

Center of Cardiac Surgery
University of Erlangen-Nuremberg

Krankenhausstraße 12

91054 Erlangen

Germany

Phone: + 4991318533217

Fax: + 49 9 13 18 53 60 88

Email: richard.feyrer@herz.imed.uni-erlangen.de

    >