Klin Monbl Augenheilkd 2000; 216(5(216)): 311-312
DOI: 10.1055/s-2000-10991
EXPERIMENTELLE STUDIE

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Effet de la lumière sur le flux sanguin de la choroïde dans la région de la fovea centralis[1]

Effect of light on choroidal blood flow in the fovea centralisAntonio Longo3 , Martial Geiser1 , Charles  E. Riva1,2
  • 1 Institut de Recherche en Ophtalmologie, Avenue Grand Champsec 64, Case Postale 4168, 1950 Sion, Suisse
  • 2 Faculté de Médecine, Université de Lausanne, Suisse
  • 3 Istituto di Oftalmologia, Università di Catania, Italie
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Effekt des Lichtes auf den Blutfluss der Aderhaut in der Umgebung der Fovea centralis

Ziel Messen des Effektes von Licht auf den Aderhautblutfluss in der Umgebung der Fovea.

Methoden Bei gesunden Probanden (Alter 25 - 60 Jahre) wurde der Blutfluss in der Aderhaut (ChBF) mit einem konfokalen Laser-Doppler-Flussmeter gemessen. Der Laserstrahl (785 nm) hatte eine Intensität von 80 μW auf der Hornhaut. ChBF wurde unter verschiedenen Beleuchtungbedingungen gemessen.

Ergebnisse Es wurde eine erhebliche, reversible Verminderung des ChBF (p < 0,01) um 15 % während Dunkeladaptation festgestellt. Intensive, diffuse Beleuchtung des Auges mit grünem Licht nach Dunkeladaptation hatte keinen Effect auf ChBF.

Schlussfolgerungen Der Übergang vom Licht zur Dunkelheit vermindert den Blutfluss der Aderhaut in der Region der Fovea des menschlichen Auges. Der Effekt war reversibel. Unsere Daten konnten die Präsenz eines aktiven Prozesses, der die Temperatur der Netzhaut durch Modulation des Aderhautblutflusses reguliert, nicht bestätigen.

Purpose To investigate whether light and dark exposures induce a response of choroidal blood flow (ChBF) in the foveal region in humans.

Methods In a group of healthy volunteers (age 25 - 60 years) ChBF was measured using a new confocal laser Doppler flowmeter (probing laser at 785 nm, power at the cornea=90 μW). ChBF was recorded at room light, in darkness, at room light following dark adaptation, and during strong light exposure following room light.

Results While ChBF was stable during room light condition, it decreased significantly by 15 % (p < 0.01) during darkness. After 6 min of room light following darkness, ChBF was back to baseline. Strong diffuse, green light exposure over a field of 45° had no detectable effect on ChBF. In all the experiments, no significant change of blood pressure was detected.

Conclusions Our findings did not confirm the presence of an active process of ChBF regulation in response to strong light exposure in humans. They demonstrate, however, a reversible decrease in ChBF occurring after a transition from room light to darkness.

1 Support: Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique #3200-043157.

RÅfÅrences

1 Support: Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique #3200-043157.

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