Handchir Mikrochir Plast Chir 2017; 49(04): 273-277
DOI: 10.1055/s-0043-117737
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Karriere in der Plastischen und Ästhetischen Chirurgie – Untersuchung zur Habilitation und Professur der Mitglieder der DGPRÄC

Careers in plastic and aesthetic surgery: a review of habilitation and professorship of members of the DGPRAEC
Seyed Arash Alawi
,
Lukas Fabian Busch
,
Anne Limbourg
,
Maria Boyce
,
Andreas Jokuszies
,
Peter M. Vogt
Further Information

Publication History

05/31/2017

07/24/2017

Publication Date:
28 September 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Die klinische Karriere in der Plastischen und Ästhetischen Chirurgie schien noch vor einigen Jahrzenten geprägt von einer akademischen Laufbahn, die vorrangig in einer Professur oder einem Lehrstuhl an einer Universitätsklinik mündete. Eine steigende Zahl von Fachabteilungen weisen Leitungspersönlichkeiten mit einer Habilitation oder einer Professur auf. Die wissenschaftliche Laufbahn an Universitätskliniken mit Erlangung der Promotion und im Verlauf der Venia Legendi scheint oftmals einen Endpunkt der akademischen Karriere darzustellen. In der Regel kommt es zu einem „Brain-drain“ mit Verlust von Expertise und wissenschaftlichem Output durch Abwanderung in nicht universitäre Einrichtungen.

Methoden Zur Analyse der Dimensionen dieses „Brain-drain“ wurden die öffentlich zugänglichen, wissenschaftlichen und klinischen Werdegänge der Habilitanden, APL-Professorinnen/en sowie Universitätsdirektorinnen/en, die in unserer Fachgesellschaft DGPRÄC gelistet sind, analysiert. Untersucht wurden die Dauer der Assistenzarztzeit, der Zeitraum vom Facharzt bis zur Habilitation sowie die Übernahme einer Leitungsposition nach der Habilitation. Abschließend erfolgte die Analyse der aktuellen Tätigkeit der Mitglieder an universitären und nicht-universitären Einrichtungen.

Ergebnisse Es wurden die Lebensläufe von insgesamt 1238 Mitgliedern analysiert. Hiervon hatten 177 (14,3 %) Mitglieder die Habilitation abgeschlossen. Insgesamt wurden 114 (9,21 %) vollständige Lebensläufe eingeschlossen. Von den gelisteten Mitgliedern hatten zum April 2017 80 Personen (6,5 %) eine APL-Professur oder Universitätsprofessur inne. Der Zeitraum vom Facharzt bis zur Habilitation betrug bei 88 Lebensläufen durchschnittlich 4,2 Jahre. Bei 80 Lebensläufen wurden vom Zeitpunkt der Habilitation bis zur APL-Professur oder Universitätsprofessur 5 Jahre benötigt. Nach durchschnittlich 4,2 Jahren wurden Leitungspositionen eingenommen. Von den analysierten Habilitanden waren 60 % zum Zeitpunkt April 2017 in peripheren Häusern tätig.

Diskussion Ein Großteil der akademisch ausgebildeten plastischen und ästhetischen Chirurgen verlässt die Hochschulmedizin und damit den Bereich der wissenschaftlichen Forschung des Fachgebiets. Der Abstrom wissenschaftlicher und klinischer Expertise sollte auf Basis der Schaffung attraktiverer Arbeitsbedingungen verhindert werden, um unser Fachgebiet auch weiterhin auf akademischer Ebene in Krankenversorgung, Lehre und Forschung zu repräsentieren und zu stärken.

Abstract

Background Over the last few decades plastic and aesthetic surgery careers aimed at holding a chair as head of the department or clinical director. The current career trend shows a drain of academic teaching staff to peripheral hospitals with sole clinical focus. The achievement of a doctorate in German university medicine or obtaining the venia legendi appears to be the termination of academic careers. This brain drain with loss of expertise and scientific output imposes a problem to future progress in clinical and scientific plastic and reconstructive surgery. The causative role of our present work profile, workload and financial compensation will be discussed in this paper.

Methods In order to understand this brain drain, the scientific and clinical developments of all habilitands, Assistant Professors and University Directors enlisted in our specialist society (DGPRAEC) were analyzed. The evaluation included the duration of the residency, the time span from being a specialist physician to habilitation, as well as gaining a leadership position after habilitation. Finally, the current activity of the members at university and non-university institutions was evaluated.

Results A total of 1238 members were analyzed. Among these, 177 (14.3 %) members had completed the habilitation. In total, 114 (9.21 %) were included based on full available CVs. Of the listed members, 80 members (6,5 %) had an APL professorship/university professorship in April 2017. 88 CVs showed an average time span of 4.2 years from specialization to habilitation. 80 CVs revealed a 5 year time span to achieve an APL professorship/university professorship. After an average of 4.2 years, leadership positions were held. Of the analyzed habilitations, 60 % were active in peripheral hospitals at the time April 2017.

Discussion The loss of scientific and clinical expertise should be prevented in order to preserve academic plastic surgery with focus on patient care, academic education and research. This could be achieved by creating more attractive working conditions.

 
  • Literatur

  • 1 Richter-Kuhlmann E. Medizinischer Fakultätentag: Forschung, Lehre, Versorgung. Dtsch Arztebl International 2015; 112 (25) 1116-7
  • 2 Knobloch K, Sorg H, Vogt PM. Career steps in german academic plastic surgery. Plast Reconstr Surg 2011; 128: 44e-5e
  • 3 Alawi SA. et al. [Research Assessment in Plastic and Reconstructive Surgery on a National Level: A 5-Years Systematic Review of Research Activity in German University Hospitals]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2016; 48: 73-7
  • 4 Schubert CD. et al. [Independence in Plastic Surgery – Benefit or Barrier? Analysis of the Publication Performance in Academic Plastic Surgery Depending on Varying Organisational Structures]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2015; 47: 213-21
  • 5 Harenberg PS, Erdmann D. [Academic plastic surgery: a comparison of residency models in Germany and the USA]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2009; 41 (06) 364
  • 6 Dragu A, Kneser U, Horch RE. [Commentary on the article of P. S. Harenberg and D. Erdmann: academic plastic surgery: a comparison of residency models in Germany and the USA]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2009; 41: 371-3
  • 7 Chaput B. et al. Professional Burnout Among Plastic Surgery Residents: Can it be Prevented? Outcomes of a National Survey. Ann Plast Surg 2015; 75: 2-8
  • 8 Giunta RE, Machens HG. [Science and research in academic plastic surgery in Germany]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2009; 41: 359-63
  • 9 Kolbenschlag J. et al. [Quo vadis DGPRAC: associated membersʼ goals for the future]. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2017
  • 10 Hutter MM. et al. The impact of the 80-hour resident workweek on surgical residents and attending surgeons. Ann Surg 2006; 243: 864-71 discussion 871–5
  • 11 Liu P, Singh M, Eriksson E. Academic Status of Plastic Surgery in the United States and the Relevance of Independence. Handchir Mikrochir Plast Chir 2016; 48: 65-8