Aktuelle Neurologie 2015; 42(09): 542-543
DOI: 10.1055/s-0035-1552710
Debatte: Pro & Kontra
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fampridin ist ein therapeutischer Fortschritt – Pro

Fampridine for the Treatment of Gait Disturbances in Patients with Multiple Sclerosis – Pro
R. Selter
1   Klinikum rechts der Isar, Klinik für Neurologie, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675 München
,
B. Hemmer
1   Klinikum rechts der Isar, Klinik für Neurologie, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675 München
2   Munich Cluster for Systems Neurology (SyNergy), München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 November 2015 (online)

Hintergrund

Dem Einsatz von 4-Aminopyridin (Fampridin) in der symptomatischen Therapie der Multiplen Sklerose liegen pathophysiologische Überlegungen zugrunde. Es handelt sich bei 4-Aminopyridin um einen selektiven Kaliumkanalblocker, der in vitro – vermutlich durch Verzögerung des Kaliumausstroms in der Repolarisationsphase des Aktionspotenzials – die Erregungsleitung in demyelinisierten Axonen verbessert [1] [2]. Der klinische Einsatz der Substanz bei demyelinisierenden Erkrankungen liegt daher nahe und wurde bereits vor Jahrzehnten erstmals erprobt [3] [4].

 
  • Literatur

  • 1 Sherratt RM, Bostock H, Sears TA. Effects of 4-aminopyridine on normal and demyelinated mammalian nerve fibres. Nature 1980; 283: 570-572
  • 2 Blight AR. Effect of 4-aminopyridine on axonal conduction-block in chronic spinal cord injury. Brain Res Bull 1989; 22: 47-52
  • 3 Stefoski D, Davis FA, Faut M et al. 4-Aminopyridine improves clinical signs in multiple sclerosis. Ann Neurol 1987; 21: 71-77
  • 4 van Diemen HA, Polman CH, van Dongen TM et al. The effect of 4-aminopyridine on clinical signs in multiple sclerosis: a randomized, placebo-controlled, double-blind, cross-over study. Ann Neurol 1992; 32: 123-130
  • 5 Goodman AD, Cohen JA, Cross A et al. Fampridine-SR in multiple sclerosis: a randomized, double-blind, placebo-controlled, dose-ranging study. Mult Scler 2007; 13: 357-368
  • 6 Goodman AD, Brown TR, Cohen JA et al. Dose comparison trial of sustained-release fampridine in multiple sclerosis. Neurology 2008; 71: 1134-1141
  • 7 Goodman AD, Brown TR, Krupp LB et al. Sustained-release oral fampridine in multiple sclerosis: a randomised, double-blind, controlled trial. Lancet 2009; 373: 732-738
  • 8 Goodman AD, Brown TR, Edwards KR et al. A phase 3 trial of extended release oral dalfampridine in multiple sclerosis. Ann Neurol 2010; 68: 494-502
  • 9 Hupperts R, Lycke J, Short C et al. Prolonged-release fampridine and walking and balance in MS: randomised controlled MOBILE trial. Mult Scler 2015; Apr 28; Doi: DOI: 10.1177/1352458515581436. [Epub ahead of print]
  • 10 Pike J, Jones E, Rajagopalan K et al. Social and economic burden of walking and mobility problems in multiple sclerosis. BMC Neurol 2012; 12: 94
  • 11 Macdonnell R, Nagels G, Sölberg Sørensen P et al. Change in Quality of Life Outcomes with Prolonged-Release Fampridine Treatment: Interim Analysis of the ENABLE Study [P03.218]. San Diego: The American Academy of Neurology's 65th AAN Annual Meeting. Tuesday, March 19, 2013