Klin Monbl Augenheilkd 2010; 227(4): 280-284
DOI: 10.1055/s-0029-1245201
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effect of Brimonidine/Timolol Fixed Combination on Preventing the Short-Term Intraocular Pressure Increase after Intravitreal Injection of Ranibizumab

Wirksamkeit einer festen Brimonidin/Timolol-Kombination zur Vorbeugung einer kurzfristigen Intraokulardrucksteigerung nach intravitrealer Injektion von RanibizumabP. E. Theoulakis1 , J. Lepidas2 , I. K. Petropoulos3 , A. Livieratou2 , C. K. Brinkmann4 , J. M. Katsimpris2
  • 1Department of Ophthalmology, Royal Free Hospital NHS Trust, London, U. K. (Chairman: Mr. Hugo Henderson)
  • 2Department of Ophthalmology, General Hospital of Patras ”Agios Andreas”, Patras, Greece (Chairman: Dr. med. D. Feretis)
  • 3Ophthalmological Center of Terrassière, Geneva, Switzerland (Chairmen: Dr. med. P. M. Desmangles, Dr. med. M. A. Matter)
  • 4University Eye Clinic, Inselspital Bern, Bern, Switzerland (Chairman: Prof. S. Wolf)
Further Information

Publication History

received: 18.9.2009

accepted: 30.11.2009

Publication Date:
20 April 2010 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Studie dient der Beurteilung der Sicherheit und Wirksamkeit der Applikation von 0,2 % Brimonidin und 0,5 % Timolol in vorgefertigter Kombination (Combigan®, Allergan Inc.) zur Vorbeugung einer akuten Intraokulardrucksteigerung nach intravitrealer Injektion von Ranibizumab (Lucentis®, Novartis Pharma). Patienten und Methoden: Prospektive placebokontrollierte Doppelblindstudie. 88 normotensive AMD-Patienten wurden an einem Auge am Vortag und Tag der intravitrealen Injektion von Lucentis® entweder mit Placebotropfen (künstliche Tränentropfen, 44 Augen) oder Combigan® Tropfen (44 Augen) 2-mal tgl. behandelt. Der Intraokulardruck wurde 5, 10, 15 Minuten und eine Stunde nach der Injektion gemessen. Ergebnisse: Die Placebogruppe zeigte höhere Intraokulardruckwerte an allen Messzeitpunkten. Der höchste Intraokulardruckwert wurde fünf Minuten nach der Injektion gemessen. Der mittlere Druck war bei der Placebogruppe 34,1 ± 2,7 mmHg nach fünf Minuten gegenüber 28,4 ± 1,1 mmHg bei der Combigan®-Gruppe (p < 0,001). Nach zehn Minuten sank der Druck bei der Placebogruppe auf 24,9 ± 1,8 mmHg, bei der Combigan®-Gruppe auf 19,9 ± 1,1 mmHg. Nach 15 Minuten sank der Druck bei 100 % der Combigan®-Gruppe auf unter 20 mmHg. Dies war bei lediglich 34 % der Placebogruppe der Fall (15 Augen). Alle Studienaugen hatten normotensive Intraokulardruckwerte nach einer Stunde. Systemische oder okuläre Nebenwirkungen wurden nicht nachgewiesen. Schlussfolgerungen: Die Anwendung von Combigan®-Augentropfen 2-mal tgl. am Vortag und Tag der Lucentisinjektion ist eine sichere und wirksame Maßnahme um akute Drucksteigerungen nach der Injektion zu kupieren.

Abstract

Background: The aim of this study was to evaluate the safety and efficacy of brimonidine 0.2 % and timolol 0.5 % instillation as a fixed combination (CombiganTM, Allergan Inc.) to prevent acute intraocular pressure (IOP) increase occurring after intravitreal injection of ranibizumab (LucentisTM, Novartis Pharma AG). Patients and Methods: A prospective double-blind placebo-controlled study was carried out. One eye of 88 consecutive normotensive age-related macular degeneration patients receiving LucentisTM was randomized into placebo drops (artificial tears, 44 patients) or CombiganTM drops (44 patients) given twice a day the day before and the day of injection. IOP was measured before and 5, 10, 15 minutes and 1 hour after the intravitreal injection. Results: The placebo group had the higher mean IOP at all time points after injection. Maximum IOP increase for both groups occurred at the 5-minutes time point. Mean post-injection IOP in the placebo group was 34.1 ± 2.7 mmHg at 5 minutes post-injection versus 28.4 ± 1.1 mmHg in the CombiganTM group (P < 0.001). IOP decreased to 24.9 ± 1.8 mmHg (placebo group) and 19.9 ± 1.1 mmHg (CombiganTM group) at 10 minutes post-injection. At 15 minutes post-injection, IOP was below 20 mmHg in all eyes of the CombiganTM group (100 %), whereas at the same time point these IOP levels were reached only by 34 % of the eyes of the placebo group (15 eyes). All eyes of both groups had a normal IOP 1 hour post-injection. No systemic or ocular side effect was recorded in either group. Conclusions: The use of CombiganTM drops twice a day the day before and the day of injection in eyes scheduled for intravitreal injection of LucentisTM is a safe and effective prophylaxis to reduce the acute IOP spikes of the post-injection period.

References

  • 1 Bakri S J, McCannel C A, Edwards A O. et al . Persistent ocular hypertension following intravitreal ranibizumab.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2008;  246 955-958
  • 2 Bakri S J, Pulido J S, McCannel C A. et al . Immediate intraocular pressure changes following intravitreal injections of triamcinolone, pegaptanib, and bevacizumab.  Eye. 2009;  23 181-185
  • 3 Benz M S, Albini T A, Holz E R. et al . Short-term course of intraocular pressure after intravitreal injection of triamcinolone acetonide.  Ophthalmology. 2006;  113 1174-1178
  • 4 Brown D M, Kaiser P K, Michels M. et al . Ranibizumab versus verteporfin for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2006;  355 1432-1444
  • 5 Coden D J, Freeman W R, Weinreb R N. Intraocular pressure response after pneumatic retinopexy.  Ophthalmic Surg. 1988;  19 667-669
  • 6 Dwinger M C, Pieper-Bodeewes I, Eter N. et al . Augeninnendruck und Notwendigkeit einer Parazentese unmittelbar nach intravitrealer Triamcinolon-Injektion.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 638-642
  • 7 Falkenstein I A, Cheng L, Freeman W R. Changes of intraocular pressure after intravitreal injection of bevacizumab (avastin).  Retina. 2007;  27 1044-1047
  • 8 Gragoudas E S, Adamis A P, Cunningham E T. et al . Pegaptanib for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2004;  351 2805-2816
  • 9 Hariprasad S M, Shah G K, Blinder K J. Short-term intraocular pressure trends following intravitreal pegaptanib (Macugen) injection.  Am J Ophthalmol. 2006;  141 200-201
  • 10 Heinemann M H. Long-term intravitreal ganciclovir therapy for cytomegalovirus retinopathy.  Arch Ophthalmol. 1989;  107 1767-1772
  • 11 Hollands Jr H, Wong J, Bruen R. et al . Short-term intraocular pressure changes after intravitreal injection of bevacizumab.  Can J Ophthalmol. 2007;  42 807-811
  • 12 Jager R D, Aiello L P, Patel S C. et al . Risks of intravitreous injection: a comprehensive review.  Retina. 2004;  24 676-698
  • 13 Jonas J B, Degenring R F, Kreissig I. et al . Intraocular pressure elevation after intravitreal triamcinolone acetonide injection.  Ophthalmology. 2005;  112 593-598
  • 14 Kim J E, Mantravadi A V, Hur E Y. et al . Short-term intraocular pressure changes immediately after intravitreal injections of anti-vascular endothelial growth factor agents.  Am J Ophthalmol. 2008;  146 930-934 e1
  • 15 Konstas A G, Katsimpris I E, Kaltsos K. et al . Twenty-four-hour efficacy of the brimonidine/timolol fixed combination versus therapy with the unfixed components.  Eye. 2008;  22 1391-1397
  • 16 Michelson G, Groh M J, Langhans M. Perfusion of the juxtapapillary retina and optic nerve head in acute ocular hypertension.  Ger J Ophthalmol. 1996;  5 315-321
  • 17 Morlet N, Young S H. Prevention of intraocular pressure rise following intravitreal injection.  Br J Ophthalmol. 1993;  77 572-573
  • 18 Quigley H A, Anderson D R. Distribution of axonal transport blockade by acute intraocular pressure elevation in the primate optic nerve head.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1977;  16 640-644
  • 19 Rosenfeld P J, Brown D M, Heier J S. et al . Ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2006;  355 1419-1431
  • 20 Spaide R F, Laud K, Fine H F. et al . Intraviteal bevacizumab treatment of choroidal neovascularization secondary to age-related macular degeneration.  Retina. 2006;  26 383-390
  • 21 Thompson J T. Cataract formation and other complications of intravitreal triamcinolone for macular edema.  Am J Ophthalmol. 2006;  141 629-637
  • 22 Tsui Y P, Chiang C C, Tsai Y Y. Paracentesis before intravitreal injection of bevacizumab.  Can J Ophthalmol. 2008;  43 239
  • 23 Zamvar U, Dhillon B. Postoperative IOP prophylaxis practice following uncomplicated cataract surgery: a UK-wide consultant survey.  BMC Ophthalmol. 2005;  5 24

John M. Katsimpris, MD, PhD

Department of Ophthalmology, General Hospital of Patras ”Agios Andreas”

Ritsou & Empeirikou Street 73

GR-26335 Patras, Greece

Phone: ++ 30/26 10/6 43 49 7 ++ 30/6 93/6 95 09 50

Fax: ++ 30/26 10/64 34 97

Email: jkatsimpris@yahoo.com

    >