Thorac Cardiovasc Surg 1978; 26(4): 241-244
DOI: 10.1055/s-0028-1096631
Copyright © 1978 by Georg Thieme Verlag

Chirurgische Behandlung der aktiven infektiösen Endokarditis

Surgical Treatment of Active Infective EndocarditisCh. U. Krayenbühl, M. Turina, J. Kugelmeier, M. Rothlin, Å. Senning
  • Chirurgische Klinik A, Universitätsspital Zürich
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Zwischen 1965 und 1976 wurden 40 Patienten wegen aktiver, infektiöser Endokarditis operiert. Sechs Patienten (15 %) starben in den ersten 30 Tagen nach der Operation, 7 (17,5 %) durchschnittlich 28 Monate postoperativ. Elf Patienten entwickelten eine paravalvuläre Leckage. Acht mußten operiert wer den. Trotz des erhöhten Operationsrisikos empfehlen wir die Frühoperation bei aktiver, infektiöser Endokarditis, wenn sich unter optimaler Antibiotikathera pie eine kardiale Dekompensation oder ein therapieresistenter Infekt entwickelt oder rezidivierende Embolien stattfinden.

Summary

Between 1965 and 1976 40 patients underwent valve replacement for active, infective endocarditis. The overall mortality rate was 32,5 per cent. Six patients died early (within 30 days) and 7 within the following 8 years. 11 patients developed paravalvular leckage. Eight of these 11 patients required reoperation. We suggest that all patients with active infective endocarditis who develop progressive heart failure, intractable sepsis or recurrent embolization should be subject to immediate valve replacement despite higher operative risk.