Nervenheilkunde 2021; 40(07): 527-532
DOI: 10.1055/a-1476-8721
Schwerpunkt

Differenzialdiagnostik und Therapie von Hypersomnolenz-Erkrankungen

Differential diagnostic and therapy of hypersomnolence
Claudia Mevers
1   Zentrum für Narkolepsie/Hypersomnien; Klinische Schlaf- und Neuroimmunologie, Institut für Immunologie, Universität Witten/Herdecke
,
Ulf Kallweit
1   Zentrum für Narkolepsie/Hypersomnien; Klinische Schlaf- und Neuroimmunologie, Institut für Immunologie, Universität Witten/Herdecke
› Author Affiliations

ZUSAMMENFASSUNG

Tagesschläfrigkeit stellt ein häufiges und die Leistungsfähigkeit und Lebensqualität einschränkendes Symptom dar. Die Ursachen für Tagesschläfrigkeit (EDS) sind vielfältig und beinhalten zentralnervöse Erkrankungen mit Hypersomnolenz wie die Narkolepsie oder idiopathische Hypersomnie. Eine Differenzierung von Tagesmüdigkeit, EDS und Hypersomnie stellt eine wichtige Grundlage für eine erfolgreiche Diagnosestellung und somit der weiteren Behandlung dar. Die Diagnostik erfolgt im Wesentlichen klinisch-anamnestisch sowie durch schlafmedizinische Untersuchungen. Narkolepsie ist eine seltene (auto-)immunvermittelte neurologische Erkrankung und geht u. a. mit einer schweren Störung von Wachheit und Schlaf einher. Die Behandlung beinhaltet verhaltenstherapeutische Maßnahmen und eine symptomatische medikamentöse Behandlung.

ABSTRACT

Excessive daytime sleepiness (EDS) is a frequent symptom that restricts performance and quality of life. Causes of daytime sleepiness are diverse and include central nervous system disorders with hypersomnolence as leading symptom such as narcolepsy or idiopathic hypersomnia. A differentiation between tiredness, EDS and hypersomnia is an important basis for a successful diagnosis and thus for further treatment. Diagnosis is essentially based on clinical anamnestic and apparated sleep medicine examinations. Narcolepsy is a rare immune-mediated neurological disease and associated with a severe disturbance of wakefulness and sleep. Treatment includes self-care, behavioral therapy and symptomatic pharmacological treatment.



Publication History

Article published online:
09 July 2021

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  • Literatur

  • 1 Ohayon MM, Dauvilliers Y, Reynolds CF. Operational Definitions and Algorithms for Excessive Sleepiness in the General Population. Arch Gen Psychiatry 2012; 69: 71-79
  • 2 Lammers GJ, Bassetti CLA, Dolenc-Groselj L. et al Diagnosis of central disorders of hypersomnolence: A reappraisal. Sleep Med Rev 2020; 52: 101306
  • 3 American Academy of Sleep Medicine (AASM). International Classification of Sleep Disorders. 3rd Edition. Illinois: Darien; 2014
  • 4 Triller A, Kallweit U. Tagesschläfrigkeit und Müdigkeit – Unterschiede und Konsequenzen. Doctors today 2021; 1: 34-39
  • 5 Hermann DM, Bassetti CL. Role of sleep-disordered breathing and sleep-wake disturbances for stroke and stroke recovery. Neurology 2016; 87: 1407-16
  • 6 Bargiotas P, Dietmann A, Haynes AG. et al The Swiss Narcolepsy Scale (SNS) and its short form (sSNS) for the discrimination of narcolepsy in patients with hypersomnolence: a cohort study based on the Bern Sleep-Wake Database. J Neurol 2019; 266: 2137-2143
  • 7 Burghaus L, Kallweit U. Narkolepsie. DGNeurologie 2020; 3: 321-324
  • 8 Bassetti CLA, Adamantidis A, Burdakov D. et al Narcolepsy – clinical spectrum, aetiopathophysiology, diagnosis and treatment. Nat Rev Neurol 2019; 15: 519-539
  • 9 Ohayon MM, Priest RG, Zulley J. et al Prevalence of narcolepsy symptomatology and diagnosis in the European general population. Neurology 2002; 58: 1826-1833
  • 10 Latorre D, Kallweit U, Armentani E. et al T cells in patients with narcolepsy target self-antigens of hypocretin neurons. Nature 2018; 562: 63-68
  • 11 Valko PO, Gavrilov YV, Yamamoto M. et al Increase of histaminergic tuberomammillary neurons in narcolepsy. Ann Neurol 2013; 74: 794-804
  • 12 Franco P, Dauvilliers Y, Inocente CO. et al Impaired histaminergic neurotransmission in children with narcolepsy type 1. CNS Neurosci Ther 2019; 25: 386-395
  • 13 Kallweit U, Bassetti CLA, Oberholzer M. et al Coexisting narcolepsy (with and without cataplexy) and multiple sclerosis: Six new cases and a literature review. J Neurol 2018; 265: 2071-2078
  • 14 Khatami R, Kallweit U. Narkolepsie – mit Beachtung der Kataplexie als Differenzial-diagnose epileptischer Anfälle. Zeitschrift für Epileptologie 2019; 32: 12-20
  • 15 Kallweit U, Bassetti CL. Pharmacological management of narcolepsy with and without cataplexy. Expert Opin Pharmacother 2017; 18: 809-817
  • 16 Malter M, Neuneier J, Triller A. et al Narkolepsie im Erwachsenenalter: Definition, Ätiologie und Behandlung. Fortschr Neurol Psychiatr 2021; 89: 103-113
  • 17 Thorpy MJ, Shapiro C, Mayer G. et al A randomized study of solriamfetol for excessive sleepiness in narcolepsy. Ann Neurol 2019; 85: 359-370
  • 18 Davis CW, Kallweit U, Schwartz JC. et al Efficacy of pitolisant in patients with high burden of narcolepsy symptoms: pooled analysis of short-term, placebo-controlled studies. Sleep Med 2021; 81: 210-217
  • 19 Szakacs Z, Dauvilliers Y, Mikhaylov V. et al Safety and efficacy of pitolisant on cataplexy in patients with narcolepsy: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet Neurol 2017; 16: 200-207
  • 20 Mamelak M, Black J, Montplaisir J. et al A pilot study on the effects of sodium oxybate on sleep architecture and daytime alertness in narcolepsy. Sleep 2004; 27: 1327-1334
  • 21 Bassetti CL, Aldrich MS. Idiopathic hypersomnia. A series of 42 patients. Brain 1997; 120: 1423-1435
  • 22 Roehrs T, Zorick F, Sicklesteel J. et al Excessive daytime sleepiness associated with insufficient sleep. Sleep 1983; 6: 319-325