Endoskopie heute 2008; 21(3): 145-155
DOI: 10.1055/s-2008-1076935
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Ultraschalldiagnostik des Dünndarms

Intestinal UltrasonographyK. Möller1
  • 1Sana-Klinik Berlin-Lichtenberg, Klinik für Innere Medizin I / Gastroenterologie
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 October 2008 (online)

Zusamenfassung

Die Dünndarmsonografie nimmt einen festen Platz in der gastroenterologischen Diagnostik ein. Sie findet ihren Einsatz in der Akut- oder Primärdiagnostik und der Verlaufsbeobachtung intestinaler Krankheitsbilder. Die intestinale Sonografie ermöglicht die Darstellung der Darmwand, des Lumens, der Einbeziehung der Umgebung in den Krankheitsprozess sowie der Vaskularisation der Darmwand und großen mesenterialen Gefäße. Peristaltik und funktionelle Abläufe können ebenfalls abgebildet werden. Damit ist eine komplexe Darstellung intestinaler Erkrankungen möglich. Die folgende Arbeit beschreibt den Untersuchungsablauf, die sonografische Anatomie und Topografie des Jejunum und Ileum. Besprochen werden die Veränderungen der Schichtung und des Lumens. Es werden die sonografischen Erscheinungsbilder der verschiedenen Dünndarmerkrankungen charakterisiert. Die Einschränkungen dieser Untersuchungsmethode werden ebenfalls dargestellt. Der Dünndarm kann nicht kontinuierlich abgebildet werden und fokale mukosale Prozesse oder Gefäßmissbildungen entziehen sich der Beurteilbarkeit. Die Ergebnisse der Sonografie sind in hohem Maße abhängig von den Untersuchungsbedingungen, der Gerätequalität und vor allem von der Erfahrung und dem Einsatz des Untersuchers.

Abstract

The intestinal ultrasonography has its own place in the diagnostical setting of gastroenterological diseases. It is used in the primary diagnostic and in the diagnostic course of intestinal diseases. The ultrasonography visualizes the wall including its vascularisation and the intraluminal structures of the small bowel, the surrounding areas and the main mesenteric vessels. The peristalsis and the functionality can also be described. Therefore a complex characterization of disease related changes is possible. The following paper describes the procedure of investigation, the ultrasound-based anatomy and topography of the small bowel. It specifies different diseases of the intestine using characteristic sonographic changes. The limitations of the method are mentioned as the intestine cannot be imaged continuously and tiny mucosal lesions or angiodysplasias are not apparent. The results of the ultrasonographic studies depend in high degree on the technical equipment, anatomical conditions of the patient and the investigators experience and knowledge.

Literatur

  • 1 Araoz P A, Batts K P, MacCarty R L. Amyloidosis of the alimentary canal: Radiologic-pathologic correlation of CT findings.  Abdom Imaging. 2000;  25 38-44
  • 2 Bland K I. Abdominal sonography for the diagnosis of bowel obstruction.  Ann Surg. 1996;  223 235-236
  • 3 Bozkurt T, Butsch B, Schmiegelow P et al. Sonographische Darstellung mesenchymaler Dünndarmtumore in der Diagnostik von unklaren gastrointestinalen Blutungen.  Ultraschall in Med. 1993;  14 264-268
  • 4 Byrne M F, Farrell M A, Abas S et al. Assessment of Crohn's disease activity by Doppler sonography of the superior mesenteric artery, clinical evaluation and the Crohn's disease activity index: a prospective study.  Clin Radiol. 2001;  56 973-978
  • 5 Calabrese E, La Seta F, Buccellato A et al. Crohn's disease: a comperative prospective Study of transabdominal ultrasonography, small intestine contrast ultrasonography, and small bowel enema.  Inflamm Bowel Dis. 2005;  11 139-145
  • 6 Chao H C, Kong M S. Sonographic diagnosis of mesenteric hematoma.  J Clin Ultrasound. 1999;  27 284-286
  • 7 Czechowski J. Conventional radiography and ultrasonography in the diagnosis of small bowel obstruction and strangulation.  Acta Radiol. 1996;  37 186-189
  • 8 Dell Áquila P, Pietrini L, Barone M et al. Small intestinal contrast ultrasonography-based scoring system: a promising approach for the diagnosis and follow-up of celiac disease.  J Clin Gastroenterol. 2005;  39 591-595
  • 9 De Pascale A, Garofalo G, Perna M et al. Contrast-enhanced ultrasonography in Crohn's disease.  Radiol Med. 2006;  111 539-550
  • 10 Dietrich C F, Brunner V, Lembcke B. Intestinale Sonographie bei seltenen Dünn- und Dickdarmerkrankungen.  Z Gastroenterol. 1998;  36 955-970
  • 11 Dietrich C FD, Brunner V, Seifert H et al. Intestinale B-Bild Sonographie bei Patienten mit einheimischer Sprue.  Ultraschall in Med. 1999;  20 242-247
  • 12 Dietrich C F, Hermann S, Klein S et al. Sonographic signs of neutropenic enterocolitis.  World J Gastroenterol. 2006;  12 1397-1402
  • 13 Dietrich C F, Jedrzejczyk M, Ignee A. Sonographic assessment of splanchnic arteries and the bowel wall.  Eur J Radiol. 2007;  64 202-212
  • 14 Di Mizio R, Maconi G, Romano S et al. Small bowel Crohn disease: sonographic features.  Abdom Imaging. 2004;  29 23-35
  • 15 Di Sabatini A, Armellini E, Corazza G R. Doppler sonography in the diagnosis of inflammatory bowel disease.  Dig Dis. 2004;  22 63-66
  • 16 Dirks K, Deuerlein J, Lutz H. Sonography in hereditary angioedema: typical findings demonstrated by the example of 3 cases.  Ultraschall in Med. 2001;  22 186-190
  • 17 Doi O, Aoyama K, Hutson J M. Twenty-one cases of small bowel intusseption: the pathophysiology of ideopathic intusseption and the concept of benign small bowel intusseption.  Pediatr Surg Int. 2004;  20 140-143
  • 18 Editorial.  Ultraschall. 1986;  7 253-254
  • 19 Esteban J M, Maldonaldo L, Sanchiz V et al. Activity of Crohn's disease assessed by colour Doppler ultrasound analysis of the affected loops.  Eur Radiol. 2001;  11 1423-1428
  • 20 Esteban J M, Aleixandre A, Hurtado M J et al. Contrast-enhanced power Doppler ultrasound in the diagnosis and follow-up of inflammatory abdominal masses in Crohn's disease.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2003;  15 253-259
  • 21 Faingold R, Dabeman A, Tomlinson G et al. Necrotising enterocolitis: assessment of bowel viability with color Doppler US.  Radiology. 2005;  235 587-594
  • 22 Fraquelli M, Colli A, Casazza G. Role of US in detection of Crohn disease: meta analysis.  Radiology. 2005;  236 95-101
  • 23 Fukumoto A. Usefulness of EUS with double-balloon enteroscopy for diagnosis of small-bowel diseases.  GIE. 2007;  3 412-420
  • 24 Gebhardt J. Sonographic diagnosis of acute intestinal ischemia.  Ultraschall Med. 1989;  10 158-163
  • 25 Guntau J, Oelkers M, Rathgeber T et al. Sonographic diagnosis of Bouveret's syndrome.  Dtsch Med Wochenschr. 2007;  132 315-318
  • 26 Haber H P, Busch A, Ziebach R et al. Ultrasonographic findings correspond to clinical, endoscopic and histologic findings in inflamatory bowel disease and other enterocolitides.  J Ultrasound Med. 2002;  21 375-382
  • 27 Hamada T, Yamauchi M, Tanaka M et al. Prospective evaluation of contrast-enhanced ultrasonography with advanced dynamic flow for the diagnostis of intestinal ischemia.  Br J Radiol. 2007;  80 603-608
  • 28 Hata J, Kamada T, Haruma K et al. Evaluation of bowel ischemia with contrast-enhanced US: initial experience.  Radiology. 2005;  236 712-715
  • 29 Heyne R, Rickes S, Bock P et al. Non-invasive evaluation of activity in inflamatory bowel disease by power Doppler sonography.  Z Gastroenterol. 2002;  40 171-175
  • 30 Hirche T O, Russler J, Dietrich C F. The value of routinely performed ultrasonography in patients with Crohn disease.  Scand J Gastroenterol. 2002;  37 1178-1183
  • 31 Hollerweger A, Dietrich C F. „White bowel – die weiße Darmwand”. Sonographischer Ausdruck einer mesenterialen Lymphstauung?.  Ultraschall in Med. 2005;  26 127-133
  • 32 Hollerweger A, Macheiner P, Dirks K et al. Zur Differentialdiagnose segmentaler echoarmer Ödeme des Dünndarms.  Ultraschall in Med. 2006;  27 234-239
  • 33 Hou S W, Chen C C, Chen K C et al. Sonographic diagnosis of spontaneus intramural small bowel hematoma in a case of warfarin overdose.  J Clin Ultrasound. 2008;  ,  in print
  • 34 Jenssen C, Dietrich C F. Endosonographie subepithelialer Läsionen des Magen-Darmtrakts.  Ultraschall in Med. 2008;  29 236-264
  • 35 Kala Z, Valek V, Kysela P et al. A shift in the diagnosis of the small intestine tumors.  Eur J Radiol. 2007;  62 160-165
  • 36 Kala Z, Valek V, Kvsela P. Amyloidosis of the small intestine.  Eur J Radiol. 2007;  63 105-109
  • 37 Kaneto Y, Hirakata M, Suwa A et al. Systemic lupus erythematodes associated with recurrent lupus enteritis and peritonitis.  Clin Rheumatol. 2004;  23 351-354
  • 38 Khan R, Abid S, Jafri W. Diagnosic dilemma of abdominal tuberculosis in non-HIV patients: an ongoing challenge for physicians.  World J Gastroenterol. 2006;  12 6371-6375
  • 39 Kim S H, Han J K, Lee K H et al. Abdominal amyloidosis: spectrum of radiological findings.  Clin Radiol. 2003;  58 610-620
  • 40 Kratzer W, Tirpitz C von, Mason R et al. Contrast-enhanced power Doppler sonography of the intestinal wall in the differentiation of hypervascularised and hypovascularised intestinal obstructions in patients with Crohn's disease.  J Ultrasound Med. 2002;  21 149-157
  • 41 Kratzer W, Foeller T, Kaechele V et al. Intestinal wall vascularisation in Crohn's disease.  Z Gastroenterol. 2004;  42 973-978
  • 42 Kratzer W, Schmidt S A, Mittrach C et al. Contrast-enhanced wideband harmonic imaging ultrasound (SonoVue): a new technique for quantifying bowel wall vascularity in Crohn's disease.  Scand J Gastroenterol. 2005;  40 985-991
  • 43 Larsson A, Loren I, Nilsson A et al. Ultrasonography in gallstone ileus: a diagnostic challenge.  Eur J Surg. 2001;  161 259-263
  • 44 Limberg B. Sonographie des Gastrointestinaltrakts. Springer; 1998
  • 45 Limberg B. Diagnostik von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen durch Sonographie.  Z Gastroenreol. 1999;  37 495-508
  • 46 Liu C H, Huang K W, Mo Y H et al. Enterolith ileus in a patient with jejunal diverticulosis.  J Clin Ultrasound. 2007;  35 169-173
  • 47 Ludwig D. Doppler songraphy in inflammatory bowel disease.  Z Gastroenterol. 2004;  42 1059-1065
  • 48 Maconi G, Parente F, Bollani S et al. Abdominal ultrasound in the assessment of extent and activity of Crohn disease: Clinical significance and implication of bowel wall thickening.  Am J Gastroenterol. 1996;  91 1604-1609
  • 49 Maconi G, Sampietro G M, Parente F et al. Contrast radiology, computed tomography and ultrasonography in detecting internal fistulas and intra-abdominal abscesses in Crohn's disease: a prospective comparative study.  Am J Gastroenterol. 2003;  98 1545-1555
  • 50 Malik A, Saxena N C. Ultrasound in abdominal tuberculosis.  Abdom Imaging. 2003;  28 574-579
  • 51 Mathis G, Metzler J. Sonographie bei Salmonellen – Enterokolitis.  Ultraschall in Med. 1992;  13 106-109
  • 52 Mayer D, Reinshagen M, Mason R A et al. Sonographic measurement of thickened bowel wall segments as a quantitative parameter for activity in inflammatory bowel disease.  Z Gastroenterol. 2000;  38 295-300
  • 53 Meckler U, Herzog P. Sonographischer Darmwandaufbau – Bedeutung für die Diagnose entzündlicher Darmerkrankungen.  Ultraschall. 1989;  10 152-157
  • 54 Meckler U, Hollerweger A, Dietrich C F. Sonographische Differentialdiagnose. Krankheiten des Gastrointestinaltraktes. Systematischer Atlas. Köln: Deutscher Ärzte-Verlag; 2004
  • 55 Meiser G, Meissner K. Sonographische Differentialdiagnose des Darmverschlusses – Ergebnisse einer prospektiven Untersuchung an 48 Patienten.  Ultraschall. 1985;  6 39-45
  • 56 Mirk P, Palazzoni G, Gimondo P. Doppler sonography of hemodynamic changes of the inferior mesenteric artery in inflammatory bowel disease: preliminary data.  Am J Roentgenol. 1999;  173 381-387
  • 57 Möller K, Drossel R, Schulz H J et al. Sonographische Diagnostik bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen: Ausbreitungsdiagnostik, Power-Color-Doppler und farbkodierte Duplexsonographie von Stenosen als Aktivitätsmarker.  Endoskopie heute. 1999;  3 6-14
  • 58 Muneef M A, Memish Z, Mahmoud S A et al. Tuberculosis in the belly: a review of forty-six cases involving the gastrointestinal tract and peritoneum.  Scand J Gastroenterol. 2001;  36 528-532
  • 59 Nagi B, Rana S S, Kochhar R et al. Sonoenteroclysis: a new technique for the diagnosis of small bowel disease.  Abdom Imaging. 2006;  31 417-424
  • 60 Neye H, Voderholzer W, Rickes S et al. Evaluation of criteria for the activity of Crohn's disease by power Doppler sonography.  Dig Dis. 2004;  22 67-72
  • 61 Nürnberg D, Ignee A, Dietrich C F. Aktueller Stand der Sonographie in der Gastroenterologie – Darm und oberer Gastrointestinaltrakt – Teil 1.  Z Gastroenterol. 2007;  45 629-640
  • 62 Nürnberg D, Ignee A, Dietrich C F. Aktueller Stand der Sonographie in der Gastroenterologie – Darm und oberer Gastrointestinaltrakt Teil 2.  Z Gastroenterol. 2008;  46 355-366
  • 63 Oktar S O, Erbas G, Yücel C et al. Closed perforation of the small bowel secondary to a phytobezoar: imaging findings.  Diagn Interv Radiol. 2007;  13 19-22
  • 64 Pallotta N, Tomei E, Viscido A et al. Small intestine contrast ultrasonography: an alternative to radiology in assessment of small bowel disease.  Inflamm Bowel Dis. 2005;  11 146-153
  • 65 Parente F, Maconi G, Bollani S. Bowel ultrasound in assessment of Crohn's disease and detection of related small bowel strictures: a prospective comparative study versus x ray and intraoperative findings.  Gut. 2002;  50 490-495
  • 66 Parente F, Greco S, Molteni M. Modern imaging of Crohn's disease using bowel ultrasound.  Inflamm Bowel Dis. 2004;  10 452-461
  • 67 Parente F, Greco S, Molteni M et al. Oral contrast enhanced bowel ultrasonography in the assessment of small intestine Crohn's disease. A prospective comparison with conventional ultrasound, x ray studies, and ileocolonoscopy.  Gut. 2004;  53 1652-1657
  • 68 Parente F, Greco S, Molteni M. Imaging inflamatory bowel disease using bowel ultrasound.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2005;  17 283-291
  • 69 Pascu M, Roznowski A B, Müller H P et al. Clinical relevance of transabdominal ultrasonography and magnetic resonance imaging in patients with inflammatory bowel disease of terminal ileum and large bowel.  Inflamm Bowel Dis. 2004;  10 373-382
  • 70 Pauls S, Gabelmann A, Schmidt S A et al. Evaluating bowel wall vascularity in Crohn's disease: a comparison of dynamic MRI and wideband harmonic imaging contrast-enhanced low MI ultrasound.  Eur Radiol. 2006;  16 2410-2417
  • 71 Pereira J M, Madureira A J, Vieira A. Abdominal tuberculosis: imaging features.  Eur J Radiol. 2005;  55 173-180
  • 72 Pyalert J B. Mesenteric adenitis and acute terminal ileitis: US evaluation using graved compression.  Radiology. 1986;  161 691-695
  • 73 Puylaert J B. Ultrasound of acute GI tract conditions.  Eur Radiol. 2001;  11 1867-1877
  • 74 Riccabona M, Rossipol E. Bedeutung der Sonographie in der Diagnostik der Zöliakie.  Ultraschall in Med. 1996;  17 31-33
  • 75 Rösch M, Möller K, Martin H et al. Gastrointestinaler Stromatumor (GIST) mit intestinaler Blutung. Diagnostik und Therapieoptionen.  Endoskopie heute. 2004;  17 178-182
  • 76 Sallomi D F. The use of contrast-enhanced power Doppler ultrasound in the diagnosis and follow-up of inflammatory abdominal masses associated with Crohns disease.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2003;  15 249-251
  • 77 Schmidt T, Reinshagen M, Kratzer W et al. Vergleich von Darmwandsonographie, Enteroclasma und Magnetresonanztomographie in der Erkennung von Darmwandveränderungen und Komplikationen im Dünndarm bei Patienten mit M. Crohn.  Z Gastroenterol. 2003;  41 641-648
  • 78 Scholbach T, Herrero I, Scholbach J. Dynamic color Doppler sonography of intestinal wall in patients with Crohn disease compared with healthy subjects.  J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2004;  39 524-528
  • 79 Schwerck W B, Beckh K, Raith M et al. A prospective evaluation of high resolution sonography in the diagnosis of inflammatory bowel disease.  Eur J Gastroenteol Hepatol. 1992;  4 60-62
  • 80 Seelen J L, Puylaert J B. Bakterielle Ileocaecitis: eine „neue” Krankheit.  Ultraschall in Med. 1991;  12 269-271
  • 81 Seitz K, Reuß J. Sonographische Fisteldarstellung bei Morbus Crohn.  Ultraschall. 1986;  7 281-283
  • 82 Seitz K, Merz M. Sonographische Ileusdiagnostik.  Ultraschall in Med. 1998;  19 242-249
  • 83 Spalinger J, Patriquin H, Miron M C. Doppler US in patients with Crohn disease: vessel density in the diseased bowel reflects disease activity.  Radiology. 2000;  21 787-791
  • 84 Teefey S A, Roarke M C, Brink J A. Bowel wall thickening: differentiation of inflammation from ischemia with color Doppler and duplex US.  Radiology. 1996;  198 547-551
  • 85 Uygur-Bayramicli O, Dabak G, Dabak R. A clinical dilemma: abdominal tuberculosis.  World J Gastroenterol. 2003;  9 1098-1101
  • 86 Uzunkoy A, Harma M, Harma M. Diagnosis of abdominal tuberculosis: experience from 11 cases and review of the literature.  World J Gastroenterol. 2004;  10 3647-3649
  • 87 Vanhoenacker F M, De Backer A I, de Op B B et al. Imaging of gastrointestinal and abdominal tuberculosis.  Eur Radiol. 2004;  14 Suppl 3 E 103-E 115
  • 88 Van Oostaven J A, Wasser M N, Griffioen G et al. Diagnosis of Crohn's ileitis and monitoring of disease activity: value of Doppler ultrasound of superior mesenteric artery flow.  Am J Gastroenterol. 1998;  93 88-91
  • 89 Wojnar J, Kalina Z, Holowiecka S et al. Sonography in the diagnosis and therapy monitoring of lymphomas.  Neoplasma. 1992;  39 261-266
  • 90 Worlicek H, Lutz H, Thoma B. Sonographie chronisch entzündlicher Darmerkrankungen – eine prospektive Studie.  Ultraschall. 1986;  7 275-280
  • 91 Yekeler E, Danalioglu A, Movasseghi B et al. Crohn disease activity evaluated by Doppler ultrasonography of the superior mesenteric artery and the affected small-bowel segments.  J Ultrasound Med. 2005;  24 59-65
  • 92 Zollinger R M, Sternfeld W C, Schreiber H. Primary neoplasms of the small intestine.  Amer J Surg. 1986;  151 654-658

Dr. med. K. Möller

Sana-Klinik Berlin-Lichtenberg · Klinik für Innere Medizin I / Gastroenterologie

Fanningerstr. 32

10365 Berlin

Email: k.moeller@sana-kl.de

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