Klin Monbl Augenheilkd 1983; 182(5): 387-390
DOI: 10.1055/s-2008-1054797
© 1983 F. Enke Verlag Stuttgart

Der Einfluß verschiedener Lokalisationen der Trabekulektomie auf die intraokulare Druckregulation beim primären Glaukom

Influence of Different Topographical Locations of Trabeculectomy Specimens on Regulation of Intraocular Pressure and the Quality of the Filtering BlebS. Lalive d'Epinay, C. Remé, R. Witmer
  • Univ.-Augenklinik Zürich (Direktor: Prof. Dr. R. Witmer)
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Publication History

Publication Date:
29 April 2008 (online)

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Zusammenfassung

Biopsiematerial von 71 Trabekulektomien wurde lichtmikroskopisch und teilweise elektronenmikroskopisch untersucht. Verschiedene Lokalisationen der Exzidate aus dem inneren Limbusbereich wurden in folgende Gruppen eingeteilt: korneal, korneo-skleral, korneo-sklero-ziliar, sklero-ziliar, skierai. Es wurde in einer retrospektiven Studie analysiert, ob die Qualität der Druckregulation und die Ausbildung eines Sickerkissens von der Lokalisation des Exzidats beeinflußt würden. Der Zeitraum des postoperativen Verlaufs erstreckte sich über 2-7 Jahre. Unsere Analyse ergab, dass die Lokalisation des Exzidats nicht von Bedeutung war für die Druckregulation und die Ausbildung eines Sickerkissens. Nach 1-2 Jahren war jedoch in allen Gruppen eine Tendenz zum Druckanstieg zu beobachten. Die Weite des Kammerwinkels stand in keinem Zusammenhang mit der Lokalisation der Exzidate.

Summary

Trabeculectomy specimens from 71 eyes were analyzed by light microscopy, some by electron microscopy. Different topographical localizations were evaluated and classified as follows: corneal excision, corneoscleral excision, corneoscleral-ciliary excision, sclerociliary excision, scleral excision. The aim of the analysis was to determine whether the topographical location was correlated to postoperative regulation of intraocular pressure and/or to the size and quality of the filtering bleb. The time elapsed since the operation ranged from 2 to 7 years. No differences were observed between any of the above groups with respect to regulation of intraocular pressure and the quality of the filtering bleb. However, in all the groups investigated there was a tendency for intraocular pressure to increase 2 years postoperatively. The width of the chamber angle was unrelated to the location of the specimens.