Das Skotom: Ansicht des Patienten und Ansicht des Arztes
Das Phänomen der visuellen Ergänzung wird im ophthalmologischen praktischen Berufsalltag
weitgehend nicht beachtet; und dennnoch sind dessen klinische Auswirkungen wichtig.
Seinetwegen werden gewisse Skotome von den Patienten nicht bemerkt, und die damit
verbundenen Sehstörungen machen Ärzte und Patienten oft ratlos. Ebenfalls aufgrund
dieser Ergänzung können die Bilder dem Patienten entstellt erscheinen. Dieses Phänomen
macht schlußendlich die Interpretation von gewissen, in der Augenheilkunde angewandten
funktionellen Tests vom Zufall abhängig. Neue Entwicklungen unserer Erkenntnisse auf
dem Gebiet der Neurophysiologie erlauben es uns, diesen wesentlichen Prozeß des Sehvorganges
besser zu verstehen.
Summary
Contrary to long-held beliefs, plasticity occurs in the adult cerebral cortex, and
allows the brain to adapt to background modifications or to damage of the nervous
system. Cortical changes occurring following focal visual deafferentation modify visual
perception, by filling in visual field defects with information from the area surrounding
the scotoma. This causes affected subjects to ignore or underestimate their defects.
With visual field defects, cortical plasticity also causes distortion in spatial perception.
In ophthalmological daily practice, the effects of cortical plasticity are prominent,
but are usually unrecognized. They result in unawareness of field defects following
retinal photocoagulation, and cause delay in recognizing visual field defects, they
e.g., in early stages of simple chronic glaucoma. In addition affect the results of
some procedures for testing the visual field, and increase patients' difficulty in
coping with activities in everyday life. It is important to introduce into clinical
practice the concept of dissociation between actual and perceived defects in the visual
field, resulting from the filling-in process. It can be demonstrated using a “double
Amsler grid test”.