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DOI: 10.1055/s-2007-982052
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Hyperparathyreoidismus-Kiefertumor-Syndrom
Eine hereditäre Form des primären Hyperparathyreoidismus mit NebenschilddrüsenkarzinomHyperparathyroidism-jaw tumor syndromA hereditary form of hyperparathyroidism with parathyroid carcinomaPublication History
eingereicht: 26.2.2007
akzeptiert: 16.5.2007
Publication Date:
22 June 2007 (online)

Zusammenfassung
Anamnese: Ein 29-jähriger Patient stellte sich mit einem Fibrom im Oberkiefer vor, das primär als brauner Tumor klassifiziert worden war. Bei erhöhtem Serumkalzium und Parathormon war ein primärer Hyperparathyreoidismus diagnostiziert worden. 3 Monate später wurden ein Nebenschilddrüsenkarzinom und ein weiterer brauner Tumor im linken Femur entfernt. Es wurde der Verdacht auf ein hereditäres Hyperparathyreoidismus-Kiefertumor-Syndrom (HPT-JT) geäußert.
Untersuchungen und Diagnose: Die Mutationsanalyse der DNA zeigte eine heterozygote „nonsense”-Mutation R234X im Exon 7 des HRPT2-Gens, ein Tumorsuppressorgen, das für das HRT-JT-Syndrom verantwortlich ist. Weitere Untersuchungen ergaben, dass der Patient die Mutation vom Vater geerbt hatte. Der 68-jährige Vater hatte keine Symptome, seine Serumkalzium und PTH-Spiegel lagen im Normbereich. Bei der Schwester war im Alter von 32 Jahren ein primärer Hyperparathyreoidsmus diagnostiziert und operiert worden. Bei ihr fand sich ebenfalls eine R234X-Mutation.
Verlauf: Der weitere klinische und laborchemische Verlauf in den nächsten 3 Jahren war unauffällig, klinisch, morphologisch und biochemisch fand sich kein Hinweis auf Rezidiv des primären Hyperparathyreoidismus.
Folgerung: Der Nachweis einer HRPT2-Mutation ist nicht nur für den Patienten wichtig, sondern erlaubt auch eine Familienuntersuchung mit früher Diagnose und kurativer Entfernung eines malignen Tumors.
Summary
History: A 29-year-old man presented with a giant cell granuloma of the maxilla that had initially been diagnosed as a "brown tumor" (a bone replacing mass of fibrous tissue containing hemosiderin-pigmented macrophages and multinucleated giant cells). Because serum calcium and PTH were elevated, primary hyperparathyroidism was diagnosed. Three months later a parathyroid carcinoma and a brown tumour in the left femur were identified and removed surgically. Hyperparathyroidism-jaw tumor syndrome was suspected.
Investigations and diagnosis: Mutation analysis of the DNA revealed heterozygous nonsense mutation R234X in exon 7 of the HRPT2 gene, a tumor suppressor gene responsible for the HPT-JT syndrome. Subsequent studies indicated that the patient had inherited the HRPT2 mutation from his father who was now 68 years old. He showed no symptoms of the hyperparathyroidism-jaw tumor syndrome; serum calcium and PTH were normal. The R234X mutation was also found in the patientŽs sister. She had been diagnosed for primary hyperparathyroidism at the age of 32 years. Serum calcium and PTH levels were within the normal range after subtotal parathyroidectomy.
Further course: Follow up over 3 years showed no clinical, morphological or biochemical relapse of primary hyperparathyroidism.
Conclusion: The identification of the R234X mutation is not only important for the patient himself, but also for other family members who could benefit from being identified as mutation carriers. This information can be used for the early detection and removal of malignant parathyroid tumours.
Schlüsselwörter
Nebenschilddrüsen-
Karzinom - HRPT2-Gen-Mutation - Hyperparathyreoidismus-Kiefertumor-Syndrom
Key words
parathyroid carcinoma - HRPT2 gene mutation - hyperparathyroidism jaw
tumour syndrome
Literatur
- 1
Adami S, Marocci C, Gatti D.
Epidemiology of primary hyperparathyroidism in Europe.
J Bone Miner Res.
2002;
17
N18-N23
MissingFormLabel
- 2
Carpten J D, Robbins C M, Villablanca A. et al .
HRPT2, encoding parafibromin, is mutated in hyperparathyroidism-jaw tumor syndrome.
Nat Genet.
2002;
32
676-680
MissingFormLabel
- 3
Cavaco B M, Guerra L, Bradley K J. et al .
Hyperparathyreoidism-jaw tumor syndrome in Roma families from Portugal is due to a
founder mutation of the HRPT2 gene.
J Clin Endocrinol Metab.
2004;
89
1747-1759
MissingFormLabel
- 4
Cetani F, Pardi E, Borsari S. et al .
Genetic analysis of the HRPT2 gene in primary hyperparathyroidism: germline and somatic
mutations in familial and sporadic parathyroid tumors.
J Clin Endocrinol Metab.
2004;
89
5583-5591
MissingFormLabel
- 5
Guarnieri V, Scillitani A, Muscarella L A. et al .
Diagnosis of parthyroid tumors in familial isolated hyperparathyroidism with HRPT2
mutation: implications for cancer surveillance.
J Clin Endocrinol Metab.
2006;
91
2827-2832
MissingFormLabel
- 6
Haven C J, Wong F K, van Dam E. et al .
A genotypic and histopathological study of a large dutch kindred with hyperparathyroidism-jaw
tumor syndrome.
J Clin Endocrinol Metab.
2000;
85
1449-1454
MissingFormLabel
- 7
Howell V M, Haven C J, Kahnoski K. et al .
HRPT2 mutations are associated with malignancy in sporadic parathyroid tumours.
J Med Genet.
2003;
40
657-663
MissingFormLabel
- 8
Jackson C E, Norum R A, Boyd S B. et al .
Hereditary hyperparathyroidism and multiple ossifying jaw fibromas: a clinically and
genetically distinct syndrome.
Surgery.
1990;
108
1006-1012
MissingFormLabel
- 9
Kelly T, Shattuck T M, Reyes-Mugica M. et al .
Surveillance for early detection of aggressive parathyroid disease: carcinoma and
atypical adenoma in familial isolated hyperparathyroidism associated with a germline
HRPT2 mutation.
J Bone Miner Res.
2006;
21
1666-1671
MissingFormLabel
- 10
Marx S, Simonds W F, Agarwal S K. et al .
Hyperparathyroidism in hereditary syndromes : special expressions and special management.
J Bone Mineral Res.
2002;
17
N37-N43
MissingFormLabel
- 11
Raue F, Haag C, Rondot S, Clausmeyer S, Schulze E, Frank-Raue K.
Hereditäre Formen des primären Hyperparathyreoidismus.
Osteologie.
2006;
15
25-32
MissingFormLabel
- 12
Shattuck T M, Valimaki S, Obara T. et al .
Somatic and germ-line mutations of the HRPT2 gene in sporadic parathyroid carcinoma.
N Engl J Med.
2003;
349
1722-1729
MissingFormLabel
- 13
Simonds W F, James-Newton L A, Agarwal S. et al .
Familial isolated hyperparathyroidism. Clinical and genetic characteristics of 36
kindreds.
Medicine.
2002;
81
1-26
MissingFormLabel
- 14
Szabo J, Heath B, Hill V M. et al .
Hereditary hyperparathyroidism-jaw tumor syndrome: the endocrine tumor gene HRPT2
maps to chromosome 1q21-q31.
Am J Hum Genet.
1995;
56
944-950
MissingFormLabel
- 15
Teh B T, Farnebo F, Kristoffersson U. et al .
Autosomal dominant primary hyperparathyroidism and jaw tumor syndrome associated with
renal hamartomas and cystic kidney disease: linkage to 1q21-q32 and loss of the wild
type allele in renal hamartomas.
J Clin Endocrinol Metab.
1996;
81
4204-4211
MissingFormLabel
- 16
Zhao J, Yart A, Frigerio S. et al .
Sporadic human renal tumors display frequent allelic imbalances and novel mutations
of the HRPT2 gene.
Oncogene.
2006;
26
3378-3386
MissingFormLabel
Prof. Dr. med. Friedhelm Raue
Endokrinologisch, humangenetische Gemeinschaftspraxis
Brückenstraße 21
69120 Heidelberg
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Email: friedhelm.raue@raue-endokrinologie.de