Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(6): 469-472
DOI: 10.1055/s-2007-963288
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Juvenile idiopathische Arthritis und Uveitis: Epidemiologie einschließlich der Daten aus der Kerndokumentation[1]

Juvenile Idiopathic Arthritis and Uveitis: Epidemiology Including Data from a National DatabaseK. Minden1, 2 , A. Mingels3 , M. Niewerth1 , A. Heiligenhaus3 , G. Ganser4
  • 1Deutsches Rheuma-Forschungszentrum Berlin, Charitéplatz 1, Berlin
  • 2Universitätskinderklinik Charité Berlin, SPZ
  • 3Augenabteilung am St. Franziskus Hospital, Münster
  • 4St. Josef-Stift, Sendenhorst
Further Information

Publication History

Eingegangen: 20.11.06

Angenommen: 16.5.07

Publication Date:
26 June 2007 (online)

Zusammenfassung

Die Uveitis ist eine potenziell visusbedrohende extraartikuläre Manifestation der juvenilen idiopathischen Arthritis (JIA) und wird bei ca. 13 % der Patienten beobachtet. Aktuelle Daten der ophthalmologischen und kinderrheumatologischen Kerndokumentation von Kindern mit JIA und Uveitis belegen, dass sie bei etwa jedem 4. Patienten zu okulären Komplikationen wie Synechien, Bandkeratopathien, Katarakt, Glaukom oder Makulaödem führt. Das Uveitisrisiko wird durch die JIA-Subgruppe, das Vorhandensein von antinukleären Antikörpern (ANA) und das Erkrankungsalter bestimmt. Eine späte Uveitisdiagnose scheint hingegen der relevante Risikofaktor für einen Visusverlust zu sein. Eine möglichst frühzeitige Feststellung einer Uveitis ist deshalb der wichtigste Faktor zur Senkung der Uveitismorbidität. Die Diagnose Uveitis gelingt aufgrund der meist fehlenden Symptome nur durch eine augenärztliche Untersuchung. Eine augenärztliche Mitbeurteilung sollte bei jedem Kind sofort nach Diagnose einer JIA und im weiteren Verlauf risikoadaptiert erfolgen.

Abstract

Uveitis is a potentially vision-threatening extra-articular manifestation of juvenile idiopathic arthritis (JIA) that manifests in approximately 13 % of all patients. According to the national ophthalmological and paediatric rheumatological database, one out of four children with JIA and uveitis develops ocular complications such as synechiae, band keratopathy, cataract, glaucoma and macula oedema. Independent risk factors of uveitis include the presence of a certain JIA subgroup, of antinuclear antibodies and age at onset. A late diagnosis, however, seems to be the relevant risk factor for uveitis complications in the course of the disease. The diagnosis of uveitis as early as possible is therefore the most important factor for a reduction of the morbidity of uveitis. Due to the usual lack of symptoms the diagnosis of uveitis requires, however, an examination by an ophthalmologist. This should be done immediately after the diagnosis of JIA and repeated in a risk-adapted manner during the follow-up.

1 Gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung im Rahmen des Kompetenznetzes Rheuma.

Literatur

  • 1 Arguedas O, Fasth A, Andersson-Gäre B. A prospective population based study on outcome of juvenile chronic arthritis in Costa Rica.  J Rheumatol. 2002;  29 174-183
  • 2 Berntson L, Andersson G are B, Fasth A. Nordic Study Group . Incidence of juvenile idiopathic arthritis in the Nordic countries. A population based study with special reference to the validity of the ILAR and EULAR criteria.  J Rheumatol. 2003;  30 2275-2282
  • 3 Blegvad O. Iridozyklitis and disease of the joints in children.  Acta Ophthalmol Scand. 1941;  19 219-236
  • 4 Candell Chalom E, Goldsmith D P, Koehler M A. Prevalence and outcome of uveitis in a regional cohort of patients with juvenile rheumatoid arthritis.  J Rheumatol. 1997;  24 2031-2034
  • 5 Carvounis P E, Herman D C, Cha S. et al . Incidence and outcomes of uveitis in juvenile rheumatoid arthritis, a synthesis of the literature.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2006;  244 281-290
  • 6 Cassidy J, Kivlin J, Lindsley C. et al . Ophthalmologic examinations in children with juvenile rheumatoid arthritis.  Pediatrics. 2006;  117 1843-1845
  • 7 Chia A, Lee V, Graham E M. et al . Factors related to severe uveitis at diagnosis in children with juvenile idiopathic arthritis in a screening program.  Am J Ophthalmol. 2003;  135 757-762
  • 8 Edelsten C, Lee V, Bentley C R. et al . An evaluation of baseline risk factors predicting severity in juvenile idiopathic arthritis associated chronic uveitis and other chronic anterior uveitis in early childhood.  Br J Ophthalmol. 2002;  86 51-56
  • 9 Heiligenhaus A, Niewerth M, Mingels A. et al . Epidemiologische Daten zur Uveitis bei juveniler idiopathischer Arthritis aus einer bundesweiten pädiatrischen und ophthalmologischen Datenerhebung (Uveitis-Modul der Kerndokumentation).  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 993-1001
  • 10 Kodsi S R, Rubin S E, Milojevic D. et al . Time of onset of uveitis in children with juvenile rheumatoid arthritis.  J AAPOS. 2002;  6 373-376
  • 11 Kotaniemi K, Arkela-Kautiainen M, Haapasaari J. et al . Uveitis in young adults with juvenile idiopathic arthritis: a clinical evaluation of 123 patients.  Ann Rheum Dis. 2005;  64 871-874
  • 12 Kotaniemi K, Kautiainen H, Karma A. et al . Occurrence of uveitis in recently diagnosed juvenile chronic arthritis: a prospective study.  Ophthalmology. 2001;  108 2071-2075
  • 13 Kotaniemi K, Savolainen A, Karma A. et al . Recent advances in uveitis of juvenile idiopathic arthritis.  Surv Ophthalmol. 2003;  48 489-502
  • 14 Manners P J, Bower C. Worldwide prevalence of juvenile arthritis why does it vary so much?.  J Rheumatol. 2002;  29 1520-1530
  • 15 Minden K, Niewerth M, Listing J. et al . Long-term outcome in patients with juvenile idiopathic arthritis.  Arthritis Rheum. 2002;  46 2392-2401
  • 16 Paroli M P, Speranza S, Marino M. et al . Prognosis of juvenile rheumatoid arthritis-associated uveitis.  Eur J Ophthalmol. 2003;  13 616-621
  • 17 Petty R E, Southwood T R, Manners P. International League of Associations for Rheumatology . International League of Associations for Rheumatology classification of juvenile idiopathic arthritis: second revision, Edmonton, 2001.  J Rheumatol. 2004;  31 390-392
  • 18 Rauz S, Murray P I, Southwood T R. Juvenile idiopathic arthritis and uveitis: the classification conundrum.  Eye. 2000;  14 (Pt 6) 817-820
  • 19 The Standardization of Uveitis Nomenclature (SUN) working group . Standardization of uveitis nomenclature for reporting clinical data. Results of the first international workshop.  J Ophthalmol. 2005;  140 509-516
  • 20 Vela J I, Galan A, Fernandez E. et al . Anterior uveitis and juvenile idiopathic arthritis.  Arch Soc Esp Oftalmol. 2003;  78 561-565
  • 21 Zeggini E, Packham J, Donn R. et al . Association of HLA-DRB1*13 with susceptibility to uveitis in juvenile idiopathic arthritis in two independent data sets.  Rheumatology. 2006;  45 972-974
  • 22 Neudorf U, Heiligenhaus A. Konsensus-Statement für die Behandlung der Uveitis bei juveniler idiopathischer Arthritis.  Monatsschrift Kinderheilkunde. 2004;  152 1240-1248
  • 23 Zulian F, Martini G, Falcini F. et al . Early predictors of severe course of uveitis in oligoarticular juvenile idiopathic arthritis.  J Rheumatol. 2002;  29 2446-2453

1 Gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung im Rahmen des Kompetenznetzes Rheuma.

Dr. Kirsten Minden

Deutsches Rheumaforschungszentrum Berlin

Charitéplatz 1

10117 Berlin

Email: Minden@drfz.de

    >