Dtsch Med Wochenschr 2005; 130(19): 1189-1194
DOI: 10.1055/s-2005-868699
Originalien
Pädiatrie / Sozialmedizin / Toxikologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Tabakrauchexposition in der Wohnung und stationäre Behandlungen von Kindern unter 5 Jahren in Deutschland

Exposure to tobacco smoke (passive smoking) in the home in relation to hospitalization of children under the age of 5 years in GermanyJ. R. Thyrian1 , M. Hanke1 , W. Hannöver2 , J. Grempler3 , K. Röske1 , C. Fusch4 , U. John1
  • 1Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Universität Greifswald
  • 2Institut für Medizinische Psychologie, Universität Greifswald
  • 3Institut für Community Medicine, Universität Greifswald
  • 4Abteilung für Neonatologie und Intensivmedizin, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universität Greifswald
Further Information

Publication History

eingereicht: 1.6.2004

akzeptiert: 17.3.2005

Publication Date:
04 May 2005 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Das Einatmen von Tabakrauch stellt einen Risikofaktor für eine Vielzahl von Krankheiten im Kindesalter dar. Bis jetzt wurde der Einfluss des Passivrauchens auf die Morbidität und Mortalität von Kleinkindern in Deutschland jedoch nur unzureichend untersucht. Ziel dieser Arbeit war die Schätzung der stationären Krankenhausbehandlungen sowie der Verweildauern bei Kindern im Alter unter 5 Jahren, die in Haushalten mit Rauchern lebten.

Patienten und Methodik: Untersucht wurden mittels zweier getrennter Datenkörper Diagnosen bei Krankenhausaufenthalten von Kindern unter 5 Jahren sowie die Zahl der Haushalte in Deutschland, in denen Kinder unter 5 Jahren und Raucher zusammenleben. Relative Risiken für tabakrauch-attributable Erkrankungen wurden der Literatur entnommen.

Ergebnisse: In Deutschland sind bei Kindern im Alter unter 5 Jahren je nach Bundesland 1,6-3,8 % aller Krankenhausaufenthalte und 22,0-27,1 % aller Aufenthalte wegen Atemwegserkrankungen, Otitis media oder Asthma auf Passivrauchen zurückführbar.

Folgerung: Tabakrauch-attributable Krankenhausbehandlungen stellen eine erhebliche, vermeidbare Belastung dar.

Summary

Background and objective: Exposure to environmental tobacco smoke (ETS) poses an impact on the health of the newborns and infants. In Germany research about the tobacco-attributable morbidity and mortality has been conducted to a very small extent. This analysis examines all data from 16 federal states in regard to number and duration of hospitalization of children exposed to ETS up to 5 years of age.

Material and methods: Integration of two different data sets: (a) national data (number of households with children younger than 5 years exposed to a current smoker) with (b) hospital statistics (number and duration of hospitalisations by diagnoses) for all 16 federal states. Relative risks for tobacco-attributable diseases were taken from current research.

Results: In Germany the rate for tobacco-attributable hospitalisations of children between 0 and < 5 years range from 1.6 % to 3.8 % between states. Between 22.0 % and 27.1 % of all hospitalisations with the diagnosis of otitis media or respiratory diseases are attributable to passive smoking.

Conclusion: Tobacco-attributable hospitalisations pose a serious but preventable problem for the health care system.

Literatur

  • 1 Benichou J. Attributable fraction in exposed. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd In: Gail MH, Benichou J, eds. Encyclopedia of epidemiologic methods 2000
  • 2 Bornhäuser A. Gesundheit fördern - Tabakkonsum verringern: Handlungsempfehlungen für eine wirksame Tabakkontrolle in Deutschland. Heidelberg: Deutsches Krebsforschungszentrum 2002
  • 3 Castles A, Adams E K, Melvin C L, Kelsch C, Boulton M L. Effects of smoking during pregnancy. Five meta-analyses.  Am J Prev Med. 1999;  16 208-215
  • 4 Center for Disease Control (CDC) .Smoking Attributable Mortality, Morbidity, and Economic Costs (SAMMEC): Maternal and Child Health (MCH). SAMMEC software 2002
  • 5 Cook D G, Strachan D P. Health effects of passive smoking. 3. Parental smoking and prevalence of respiratory symptoms and asthma in school age children.  Thorax. 1997;  52 1081-1094
  • 6 Cook D G, Strachan D P. Health effects of passive smoking-10: Summary of effects of parental smoking on the respiratory health of children and implications for research.  Thorax. 1999;  54 357-366
  • 7 Deutsches Krebsforschungszentrum .Rauchen und soziale Ungleichheit - Konsequenzen für die Tabakkontrollpolitik. Heidelberg 2004
  • 8 Environmental Protection Agency (EPA) .Respiratory Health Effects of Passive Smoking: Lung Cancer and Other Disorders. Washington D.C.: US Environmental Protection Agency, Office of Research and Development, Office of Air Radiation 1993
  • 9 Etzel R A. Active and passive smoking: hazards for children.  Cent Eur J Public Health. 1997;  5 54-56
  • 10 Hanke M, John U. Tabak- oder alkohol-attributable stationäre Behandlungen.  Dtsch Med Wochenschr. 2003;  128 1387
  • 11 Helmert U, Lang P. Passivrauchen bei Kindern im Alter bis zu 5 Jahren.  Gesundheitswesen. 1997;  59 461-466
  • 12 Hovell M F, Zakarian J M, Wahlgren D R, Matt G E, Emmons K M. Reported measures of environmental tobacco smoke exposure: trials and tribulations.  Tob Control. 2000;  9 III22-28 (Suppl 3)
  • 13 John U, Hanke M. Tabakrauch-attributable Mortalität in den deutschen Bundesländern.  Gesundheitswesen. 2001;  63 363-369
  • 14 John U, Hanke M. Tobacco smoking- and alcohol drinking-attributable cancer mortality in Germany.  European Journal of Cancer Prevention. 2002;  11 11-17
  • 15 John U, Hanke U, Rumpf H J. et al . Prävention von Gesundheitsstörungen aufgrund von Tabakrauchen und Alkoholkonsum - der Beitrag zur Gesundheitsversorgung mit besonderer Berücksichtigung des Transtheoretischen Modells der Verhaltensänderung.  Sucht. 2002;  48 284-295
  • 16 Lang P. Förderung des Nikotinverzichts bei Schwangeren und Eltern von Säuglingen.  Sucht. 1998;  44 57-58
  • 17 Leung G M, Ho L M, Lam T H. The economic burden of environmental tobacco smoke in the first year of life.  Archives of disease in childhood. 2003;  88 767-771
  • 18 Matt G E, Quintana P J, Hovell M F. et al . Households contaminated by environmental tobacco smoke: sources of infant exposures.  Tob Control. 2004;  13 29-37
  • 19 Schimpl-Neimanns B. Analysemöglichkeiten des Mikrozensus.  ZUMA Nachrichten. 1998;  42 91-122
  • 20 Shultz J M, Novotny T E, Rice D P. Quantifying the disease impact of cigarette smoking with SAMMEC II Software.  Public Health Reports. 1991;  106 326-333
  • 21 Statistisches Bundesamt .Fachserie 12, Reihe 6.2 Diagnosedaten der Krankenhauspatienten 1997. Stuttgart: Metzler-Poeschel 1999
  • 22 Strachan D P, Cook D G. Health effects of passive smoking. 1. Parental smoking and lower respiratory illness in infancy and early childhood.  Thorax. 1997;  52 905-914
  • 23 Strachan D P, Cook D G. Health effects of passive smoking. 4. Parental smoking, middle ear disease and adenotonsillectomy in children.  Thorax. 1998;  53 50-56
  • 24 Strachan D P, Cook D G. Health effects of passive smoking. 6. Parental smoking and childhood asthma: longitudinal and case-control studies.  Thorax. 1998;  53 204-212

Dr. rer. med. J. R. Thyrian, Dipl.-Psych 

Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Ernst-Moritz-Arndt Universität Greifswald

Walther-Rathenau-Straße 48

17487 Greifswald

Phone: 03834/867715

Fax: 03834/867701

Email: thyrian@uni-greifswald.de

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