Dtsch Med Wochenschr 2005; 130(4): 153-156
DOI: 10.1055/s-2005-837388
Kasuistiken
Gastroenterologie / Transplantationsmedizin
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ambulantes Hepatitis-B-Management vor und nach Lebertransplantation (LTX)

Prevention on an outpatient basis of hepatitis B recurrence after liver transplantationB. Küppers1 , G. Otto2 , J. Bartel3 , H. F. Otto4
  • 1Gastroenterologische Schwerpunktpraxis Drs. Küppers & Mickisch & Baniewicz, Mannheim
  • 2Abteilung für Transplantationschirurgie, Johannes-Gutenberg-Universität, Mainz
  • 3Laborpraxis Dr. Limbach & Prof. Dr. Schmidt-Gayk & Dr. Bartel & Kollegen, Heidelberg
  • 4Pathologisches Institut, Ruprecht-Karl-Universität, Heidelberg
Further Information

Publication History

eingereicht: 1.4.2004

akzeptiert: 16.12.2004

Publication Date:
20 January 2005 (online)

Zusammenfassung

Anamnese und klinischer Befund: Ein 48-jähriger Patient pakistanischer Herkunft wurde mit einem Sklerenikterus, Aszites und Beinödemen überwiesen.

Diagnose: Es handelte sich um eine posthepatitische Leberzirrhose CHILD B auf dem Boden einer einer chronischen Hepatitis B/C-Koinfektion.

Therapie und Verlauf: Es wurde ein Jahr nach Diagnosestellung eine orthotope Lebertransplantation (LTX) durchgeführt. Zur Vermeidung eines Transplantatrezidivs der Hepatitis B wurde der Patient präoperativ mit Lamivudin behandelt, peri- und postoperativ mittlerweile über 5 Jahre mit der Kombination von Lamivudin und Hyperimmunglobulin B prophylaktisch versorgt.

Folgerung: Der Einsatz von Lamivudin und Hyperimmunglobulin B verbessert das Transplantatüberleben bei Patienten, die wegen einer posthepatitischen Leberzirrhose auf dem Boden einer chronischen Hepatitis B transplantiert werden. Kostenreduzierend ist die intramuskuläre Hyperimmunglobulin B-Substitution und die LTX-Vorbereitung und -Nachsorge unter ambulanten Bedingungen.

Summary

History and clinical findings: A 48-year-old patient from Pakistan was referred with scleral icterus, ascites and lower limb edema.

Diagnosis: The patient was suffering from post-hepatitis liver cirrhosis, CHILD stage B, with underlying chronic hepatitis B and C coinfection.

Treatment and course: One year after diagnosis, orthotopic liver transplantation (OLT) was performed. To avoid recurrence of the hepatitis B in the transplant, the patient was given a treatment with lamivudine preoperatively. A prophylaxis with a combination of lamivudine and hepatitis B immunoglobulin peri- and postoperatively has been given for more than 5 years.

Conclusion: The use of lamivudine and hepatitis B immunoglobulin improves transplant survival in patients who have undergone OLT on the basis of post-hepatitis liver cirrhosis secondary to chronic hepatitis B. Costs are reduced by administering the hepatitis B immunoglobulin intramuscularly and by managing the preoperative and aftercare of the patient on an outpatient basis.

Literatur

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  • 2 Dusheiko G. Lamivudine therapy for hepatitis B infection.  Scand J Gastroenterol. 1999;  230 (Suppl) 76-81
  • 3 Faust D, Rabenau H F, Allwinn R. et al . Cost-effective and safe ambulatory long-term immunoprophylaxis with intramuscular instead of intravenous hepatitis B immunoglobulin to prevent reinfection after othotopic liver transplantation.  Clin Transplant. 2003;  17 254-258
  • 4 Küppers B. Kongreßbericht XVI. Aktuelle Wissenschaft für Klinik und Praxis International Congress of the Transplantation Society Barcelona, 25.-30. August, 1996 1996: 1-4
  • 5 Markowitz J S, Martin P, Conrad A J. et al . Prophylaxis against hepatitis B recurrence following liver transplantation using combination lamivudine and hepatitis B immune globuline.  Hepatology. 1998;  28 585-589
  • 6 Samuel D, Muller R, Alexander G. et al . Liver transplantation in european patients with the hepatitis B surface antigen.  N Engl J Med. 1993;  329 1842-1847
  • 7 Seehofer D, Rayes N, Steinmüller T. et al . Combination Prophylaxis with Hepatitis B Immunoglobulin and Lamivudine after Liver transplantation minimizes HBV Recurrence Rates unless Evolution of Pretransplant Lamivudine Resistance.  Z Gastroenterol. 2002;  40 795-799
  • 8 Shouval D, Samuel D. Hepatitis B immune globulin to prevent hepatitis B virus graft reinfection following liver transplantation: A concise review.  Hepatology. 2000;  32 1189-1195

Dr. Bruno Küppers

Gastroenterologische Schwerpunktpraxis

O 7, Nr. 14 (Am Wasserturm)

68161 Mannheim

Phone: 0621/120790

Fax: 0621/1207915

Email: info@gastroenterologie-mannheim.de

URL: http://www.gastroenterologie-mannheim.de

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