Dtsch Med Wochenschr 2004; 129(42): 2236-2238
DOI: 10.1055/s-2004-831869
Kasuistiken
Toxikologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Strychninvergiftung

Strychnine poisoningN. Scheffold1 , B. Heinz1 , H. Albrecht2 , A. Pickert2 , J. Cyran1
  • 1Medizinische Klinik I , Schwerpunkt Kardiologie
  • 2Institut für Laboratoriumsmedizin, Klinikum am Gesundbrunnen, SLK Kliniken Heilbronn GmbH
Further Information

Publication History

eingereicht: 4.3.2004

akzeptiert: 24.8.2004

Publication Date:
14 October 2004 (online)

Anamnese und klinischer Befund: Ein 46-jähriger Patient wurde 2 Stunden nach Einnahme von 250 mg Strychnin mit schmerzhaften, generalisierten Krämpfen, die durch äußere Stimuli triggerbar waren, stationär aufgenommen. Während der anfallsfreien Intervalle fanden sich keine Auffälligkeiten.

Untersuchungen: Die Analyse mit der Gaschromatographie-Massenspektrometrie ergab den Nachweis von Strychnin im Urin des Patienten.

Therapie und Verlauf: Nachdem die Krämpfe durch Diazepam nicht zu durchbrechen waren, wurde der Patient intubiert. Unter Midazolam, Fentanyl und Pancuronium konnte rasch eine Krampffreiheit erzielt werden. Der Patient wurde am 3. Tag von der Intensivstation verlegt.

Folgerung: Eine Vergiftung mit Strychnin erfordert ein aggressives Vorgehen mit frühzeitiger Intubation, maximaler antikonvulsiver Therpie und Verhinderung einer Rhabdomyolyse mit akutem Nierenversagen.

History and admission findings: A 46-year-old man presented two hours after ingestion of about 250 mg strychnine with severe violent, generalized convulsions, triggered by external stimuli. During the convulsion-free periods there were no abnormal signs in the physical examination.

Investigation: The presence of strychnine was confirmed by urine analysis with gas chromatography-mass spectrometry.

Treatment and course: Because diazepam as anticonvulsant of choice was not effective in abating the convulsions the patient was intubated. A combination with midazolam, fentanil and pancuronium was effective in controlling the convulsions. The patient was discharged from ICU on day three.

Conclusion: Fatal outcome of strychnine poisoning demands an aggressive management with early intubation, control of muscle tremors and prevention of rhabdomyolisis and renal failure.

Literatur

  • 1 Aikman J. Strychnine poisoning in children.  JAMA. 1930;  30 1661-1665
  • 2 Boyd R E, Spyker D A. Strychnine poisoning: Recovery from profound lactat acidosis, hyperthermia and rhabdomyolysis.  Am J Med. 1983;  74 507-512
  • 3 Callaghan W G, Joyce N, Counihan H E. Unusual strychnine poisoning and its treatment: Report of eight cases.  Clin Res Ed. 1982;  285 478
  • 4 Campbell C H. Dr. MuellerŽs strychnine cure of snake bite.  Med J Aust. 1968;  2 1-8
  • 5 Cotton M S, Lane D H. Massive Strychnine poisoning: a successful treatment.  J Mississippi Med Assoc. 1966;  7 466-468
  • 6 Decker W J, Baker H E, Tamulinas S E. Two deaths resulting from apparent parenteral injection of strychnine.  Vet Human Tox. 1982;  24 161-162
  • 7 Fink J L, Simonsmeir L M. Laws Governing Pharmacy. Mack Publishing Company RemingtonŽs Pharmaceútical Sciences AR Gennaro, ed., Easton, PA 1985: 1890-1916
  • 8 Heiser J M, Daya M R, Magnussen A R, Norton R L, Spyker D A, Allen D W, Krasselt W. Massive Strychnine intoxication: serial blood levels in a fatal case.  Clin Toxicol. 1992;  30 269-283
  • 9 Lambert J R, Byrick R J, Hammeke M D. Management of acute Strychnine poisoning.  Can Med Assoc J. 1981;  1 1268-1270
  • 10 Lappenberger-Pelzer M. Qualitativer Nachweis von Giften. Weinheim: VCH Verlagsgesellschaft In: Gibitz, H.J. und Schütz,H. (Hrsg.): Einfache toxikologische Laboratoriumsuntersuchungen bei akuten Vergiftungen, Mitteilung XXIII der Senatskommission für Klinisch-toxikologische Analytik. Deutsche Forschungsgemeinschaft 1995: 155-167
  • 11 Maron B J, Krupp J R, Tune B. Strychnine poisoning successfully treated with diazepam.  J Pediatrics. 1971;  78 697-699
  • 12 Norris J C. Corn whiskey and strychnine poisoning.  Am J Clin Pathol. 1937;  7 531-535
  • 13 Oberpaur B, Donoso A, Claveria C, Valverde C, Azocar M. Strychnine poisoning: an uncommon intoxication in children.  Ped Emerg Care. 1999;  15 264-265
  • 14 Perper J A. Fatal strychnine poisoning: A case report and review of the literature.  J Forensic Sci. 1985;  30 1248-1255
  • 15 Pfleger K, Maurer H H, Weber A. Mass spectral and GC data of drugs, poisons, pesticides, pollutants and their metabolites,. 2. Auflage VCH Verlagsgesellschaft, Weinheim 1992
  • 16 Sgaralgi G P, Mannainoni P F. Pharmacokinetic observations on a case of massive strychnine poisoning.  Clin Toxicol. 1973;  6 533-540
  • 17 Smith B A. Strychnine poisoning.  J Emerg Med. 1990;  8 321-325
  • 18 Teitelbaum D T, Ott J E. Acute strychnine intoxication.  Clin Toxicol. 1970;  3 267-273
  • 19 Weiss S, Hatcher R A. Studies on Strychnine.  J Pharmacol Exp Ther. 1922;  19 419-482
  • 20 Winek C L, Wahba W W, Esposito F M, Collom W D. Fatal strychnine ingestion.  J Anal Toxicol. 1986;  10 120-121
  • 21 Wood D M, Webster E, Martinez D, Dargan P I, Jones A L. Case report: Survival after deliberate strychnine self-poisoning , with toxicokinetic data.  Critical Care. 2002;  6 456-459

Dr. med. Norbert Scheffold

Medizinische Klinik I, Klinikum am Gesundbrunnen, SLK Kliniken Heilbronn GmbH, Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Heidelberg

Am Gesundbrunnen 20-24

74078 Heilbronn

Email: Norbert.Scheffold@Klinikum-Heilbronn.de

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