Abstract
Heterotopic pancreas (HP) in the stomach is a relatively well-known entity, but there
are not many symptomatic cases reported in children. We report on a 9-year-old boy
presenting with nausea and vomiting. The first gastroscopic examination showed a crater-like
lesion in the antrum, but at follow-up gastroscopy a few weeks later the lesion was
polypoid, obstructing the pylorus. Endoscopic biopsy was not diagnostic, but histological
examination after open excision showed HP. It is unclear why the lesion changed so
markedly in appearance in just a few weeks. HP is a rare cause of gastric outlet obstruction
in children.
Résumé
La présence d'un pancréas hétérotopique au niveau de l'estomac est une anomalie relativement
bien connue mais il y peu de rapports concernant la symptomatologie. Nous présentons
le cas d'un garçon de 9 ans admis pour nausée et vomissements. La gastroscopie initiale
montrait une lésion en forme d'excavation au niveau de l'autre, mais une nouvelle
gastroscopie quelques semaines plus tard montraient une lésion polypoïde avec obstruction
du pylore. Une biopsie endoscopique n'a pas permis le diagnostic mais l'examen histologique
de la pièce opératoire après résection révélait un pancréas hétérotopique. La raison
du changement rapide de l'aspect endoscopique reste obscure. Le pancréas hétérotopique
est une cause rare d'obstruction à la vidange gastrique chez l'enfant.
Resumen
La heterotopia del páncreas (HP) en el estómago es una entidad relativamente bien
conocida pero no hay muchos casos sintomáticos publicados en niños. Presentamos el
caso de un niño de 9 años que se presentó con nauseas y vómitos. El primer examen
gastroscópico mostró una lesión con un cráter en el antro pero la gastroscopia de
seguimiento pocas semanas más tarde mostró una lesión polipoide que obstruía el piloro.
La biopsia endoscópica no fue diagnóstica pero el examen histológico tras extirpación
abierta demostró HP. No está claro por qué la lesión cambió tan marcadamente de apariencia
en unas pocas semanas. La HP es una rara causa de obstrucción de salida gástrica en
niños.
Zusammenfassung
Heterotopes Pankreasgewebe im Magen ist eine durchaus bekannte Fehlbildung, aber es
wurden nur wenige Kinder in der Literatur erwähnt. In der vorliegenden Arbeit wird
ein 9-jähriger Knabe vorgestellt, der mit Übelkeit und Erbrechen zur Aufnahme kam.
Die Gastroskopie zeigte eine kraterähnliche Läsion im Antrum, die sich jedoch bei
einer zweiten Gastroskopie einige Wochen später in eine polypoide Struktur verwandelt
hatte, die den Pylorus verschloss. Die endoskopische Biopsie kam zu keinem Ergebnis.
Bei der offenen Exstirpation der Geschwulst zeigte sich jedoch ektopes Pankreasgewebe.
Warum die Läsion sich innerhalb einiger Wochen von einem kraterförmigen Ausziehen
in eine polypoide Struktur verändert hatte, konnte nicht geklärt werden. Ektopes Pankreasgewebe
ist jedoch eine sehr seltene Ursache für eine Magenausgangsobstruktion im Kindesalter.
Key words
Heterotopic pancreas - stomach - children - gastric outlet obstruction
Mots-clés
Pancréas hétérotopique - estomac - enfant - obstruction à la vidange gastrique
Palabras clave
Páncreas heterotópico - estómago - niños - obstrucción de salida gástrica
Schlüsselwörter
Heterotopes Pankreasgewebe - Magenausgangsobstruktionen
References
- 1
Abel R, Keen C E, Bingham J B, Maynard J, Agrawal M R, Ramachandra S.
Heterotopic pancreas as lead point in intussusception: New variant of vitellointestinal
tract malformation.
Pediatr Dev Pathol.
1999;
2(4)
367-370
- 2
Barbosa J, Dockerty M B, Waugh J M.
Pancreatic heterotopia: Review of the literature and report of 41 authenticated surgical
cases of which 25 were clinically significant.
Surg Gynecol Obstet.
1946;
82
527-542
- 3
Cho J S, Shin K S, Kwon S T, Kim J W, Song C J, Noh S M, Kang D Y, Kim H Y, Kang H K.
Heterotopic pancreas in the stomach: CT findings.
Radiology.
2000;
217
139-144
- 4 Cruickshank A H, Benbow E W. Pathology of the Pancreas. Berlin, London; Springer
Verlag 1995
- 5
Gilmore P R, Agarwal V P.
Endoscopic evaluation of heterotopic pancreas.
Gastrointestinal Endoscopy.
1989;
35
563-565
- 6
Hamada Y, Yonekura Y, Tanano A, Takada K, Kato Y, Sato M, Sakaida N, Okamura A, Hioki K.
Isolated heterotopic pancreas causing intussusception.
Eur J Pediatr Surg.
2000;
10
197-200
- 7
Hsia C Y, Wu C W, Lui W Y.
Heterotopic pancreas: A difficult diagnosis.
J Clin Gastroenterol.
1999;
28
144-147
- 8 Kopelman H R.
The pancreas: Congenital anomalies. Walker WA, Durie PR, Hamilton RJ, Walker-Smith JW, Watkins JB Pediatric Gastrointestinal
Disease. St. Louis; Mosby 1996: 1427-1436
- 9
Lai E CS, Tompkins R K.
Heterotopic pancreas: Review of a 26-year experience.
Am J Surg.
1986;
151
697-700
- 10
Pang L C.
Pancreatic heterotopia: A reappraisal and clinicopathologic analysis of 32 cases.
South Med J.
1988;
81
1264-1275
- 11
Pouessel G, Michaud L, Pierre M H, Guimber D, Sfeir R, Robert Y, Gottrand F, Turck D.
Endoscopic diagnosis of a gastric heterotopic pancreas and esophageal atresia: An
incidental association?.
Arch Pediatr.
2002;
9
218-219
- 12
Sato T, Oyamada M, Chiba H, Koide S, Yuyama Y, Watabe K, Denno R, Ueda D, Sato N,
Mori M. et al .
Ileal duplication cyst associated with heterotopic pancreas: Report of a case and
a literature review.
Acta Pathol Jpn.
1993;
43
597-602
- 13
Steyaert H, Voigt J J, Brouet P, Vaysse P.
Uncommon complication of gastric duplication in a three-year-old child.
Eur J Pediatr Surg.
1997;
7
243-244
- 14
William J, Kilman W J, Berk R N.
The spectrum of radiographic features of aberrant pancreatic rests involving the stomach.
Radiology.
1977;
123
291-296
M.D. Orri Thor Ormarsson
Department of Paediatric Surgery
St. Olav's University Hospital of Trondheim
Olav Kyrresgate 17
7006 Trondheim
Norway
Email: otormarsson@hotmail.com