Abstract
Thirty-two long-term survivors after treatment with surgery, radiotherapy and chemotherapy
for neuroblastoma (NRB) and Wilms' tumour (WT) were re-evaluated after a period of
more than 10 years (mean 16 yr 1 mo, range 27 yr 2 mo/10 yr 5 mo). In addition to
routine clinical and laboratory studies, all patients underwent auxometry, echocardiography,
spinal X-ray, abdominal US and kidney radionuclide scans. Neither obvious physical
signs nor cutaneous toxicity were noted at inspection. No dysmenorrhoea or sexual
disorders were mentioned. Haematological data turned out to be all in the normal range,
except for TIBC/UIBC ratio (out of range in 70 % of cases); γGt (62.5 %); A/G ratio
(12.5 %); ALT (37.5 %). Auxometrical data were all in the normal range; in particular,
results of mean weight and height were just slightly over the 50° centile. Spinal
X-rays revealed mild kyphotic deformities (68.9 %), pelvic obliquity and tilting (62.5
%), rotation of the vertebral bodies (34.3 %) and compensatory curves of the spine
(21.8 %). No impairment of cardiac functions was noted at echocardiography. No alteration
of the hepatic structure was detectable at US scans. Marked impairment of the renal
function (20 % and 1.5 % residual function) was detected at radionuclide imaging in
2 NRB patients who had not undergone nephrectomy, with the kidney having almost disappeared
in one. In conclusion, the study emphasises the need for careful and prolonged follow-up
for the detection of sequelae than can appear even many years after the initial treatment,
and the wisdom and the need for a continued search for less aggressive protocols;
as long as the cure rate is not compromised, less aggressive protocols should aim
for a satisfactory overall survival with a reduced incidence of sequelae and hence
a better quality of life.
Résumé
Nous avons ré-évalué 32 patients (â);ge moyen 16 ans 1 mois, extrêmes 27 ans 2 mois
- 10 ans 5 mois) survivants plus de 10 ans après un traitement pour neuroblastome
(NRB) ou tumeur de Wilms (WT) associant la chirurgie, la radiothérapie et la chimiothérapie.
Outre les données cliniques et paracliniques, nous avons étudié l'auxométrie, l'échocardiographie,
la radiographie du rachis, l'ultrasonographie abdominale et l'imagerie rénale par
injection de radionucléides. Aucun cas de dysménorrhée ou de trouble sexuel n'était
constaté. Les résultats hématologiques étaient dans les limites de la normale à l'exception
du rapport TIBC/UIBC (anormal chez 70 %), des gamma-GT (62,5 %), du rapport A/G (12,5
%) et des ALT (37,5 %). Les données auxométriques étaient normales, les moyennes du
poids et de la taille étant légèrement au-dessus du 50ème centile. Une légère cyphose était révélée par les radiographies du rachis (68,9 %),
ainsi qu'une obliquité et une inclinaison du bassin (62,5 %) avec rotation des corps
vertébraux (34,3 %) et des courbures de compensation (21,8 %). Aucun trouble cardiaque
n'était constaté à l'échocardiographie; aucune altération de la structure hépatique
à l'ultrasonographie. Chez 2 patients traités pour NRB sans néphrectomie, l'imagerie
rénale par injection de radionucléides montrait une diminution de la fonction rénale
(20 % et 1,5 % de fonction résiduelle avec presque aucune activité d'un des reins).
Cette analyse montre la nécessité d'un suivi à long terme pour détecter des séquelles
qui peuvent se manifester plusieurs années après le traitement initial ainsi que l'importance
de protocoles moins agressifs sans compromettre l'efficacité en terme de guérison
afin de permettre une survie avec un faible taux de séquelles et une meilleure qualité
de vie.
Resumen
Se reevaluaron 32 supervivientes a largo plazo al tratamiento de neuroblastoma (NRB)
y tumor de Wilms (WT) con cirugía, radioterapia y quimioterapia tras un periodo de
más de 10 años (mediana 16 años y 1 mes, rango 27 años 2 meses/10 años 5 meses). Además
de los estudios clínicos y de laboratorio los pacientes fueron medidos, tallados y
estudiados con ecocardiografía, radiografía vertebral, sonografía abdominal y escintigrafía
renal. No hubo signos físicos anormales ni toxicidad cutánea en el examen. No se encontraron
ni dismenorrea ni otros trastornos sexuales. Todos los datos hematológicos estuvieron
en rangos normales excepto la relación TIBC/UIBC (anormal en el 70 % de los casos)
la γ-GT (62,5 %), la relación A/G (12,5 %) y la ALT (37,5 %). Los datos auxiométricos
estuvieron todos en el rango normal con pesos y tallas medias algo por encima del
percentil 50. Las radiografías de la columna revelaron deformidades cifóticas leves
en el 68,9 %, inclinación u oblicuidad pélvica en el 62,5 %, rotación de los cuerpos
vertebrales en el 34,3 % y curvas compensadoras en el 21,8 %. No hubo alteraciones
de la función cardiaca en la ecocardiografía. Tampoco se encontraron alteraciones
de la estructura hepática en la ultrasonografía. Hubo una alteración significativa
de la función renal (20 % y 1,5 % de función residual) en la escintigrafía en 2 pacientes
con NRB que no sufrieron nefrectomía habiendo casi desaparecido el riñón en uno de
ellos. En conclusión, este estudio resalta la necesidad de un seguimiento cuidadoso
y prolongado para la detección de secuelas que pueden revelarse incluso muchos años
después del tratamiento inicial. También se resalta la necesidad de buscar protocolos
cada vez menos agresivos que no disminuyan la tasa de curación con el fin de permitir
una sobrevivencia satisfactoria con una incidencia reducida de secuelas y por lo tanto
una mejor calidad de vida.
Zusammenfassung
32 Langzeitüberlebende nach chirurgischer, strahlentherapeutischer und Chemotherapie
eines Neuroblastoms und Wilmstumors wurden nach einem Zeitraum von 10 Jahren (durchschnittlich
16 Jahre, 1 Monat, Schwankungsbereich 27,2 bis 10,5 Jahre) nachuntersucht. Neben der
Katamnese wurden alle Patienten klinisch, laboranalytisch und auxometrisch untersucht.
Darüber hinaus wurden ein EKG, eine Röntgenaufnahme der Wirbelsäule, ein Ultraschall
des Abdomens, eine Nierenszintigraphie vorgenommen.
Ergebnisse
Bei der Nachuntersuchung wurden keine klinischen Besonderheiten, insbesondere keine
toxischen Hautveränderungen, beobachtet. Ebenso fand sich keine Dysmenorrhoe bei den
Mädchen oder andere sexuelle Veränderungen. Die hämatologischen Werte waren bis auf
das Verhältnis von TIBC/UIBC bei 70 % der Fälle außerhalb des Normalbereichs. Die
γ Gt war bei 62,5 % der Patienten, das A/G-Verhältnis bei 12,5 % und die ALT bei 37,5
% der Kinder pathologisch. Hingegen lagen die auxometrischen Parameter alle im Normbereich.
Insbesondere befanden sich das Gewicht und die Größe immer oberhalb der 50er Perzentile.
Die Röntgenaufnahmen des Rückenmarks ergaben bei 68,9 % der Kinder eine leichte Kyphose,
bei 62,5 % einen Beckenschiefstand, bei 34,3 % eine Drehung der Wirbelkörper und bei
21,8 % der Kinder kompensatorische Ausgleichsbiegungen der Wirbelsäule. EKG und Echokardiographie
waren normal. Es fanden sich keine Veränderungen der Leberstruktur beim Ultraschall.
Die Funktionsszintigraphie bei 2 Neuroblastompatienten, bei denen keine Nephrektomie
durchgeführt worden war, ergab eine Einschränkung der Nierenfunktion um 20 und 1,5
%, wobei die Niere im letzteren Fall fast vollständig funktionslos erschien.
Schlussfolgerung
Die Studie zeigt, dass eine sorgfältige Langzeitkontrolle der Kinder mit Wilmstumor
und Nephroblastom auch über den Zeitraum von 10 Jahren hinaus unbedingt notwendig
ist, um Spätschäden insbesondere von Seiten der Wirbelsäule und der Nierenfunktion
rechtzeitig zu erkennen und sie einer entsprechenden Behandlung zuführen zu können.
Ein Langzeitprotokoll is daher ebenso notwendig wie die weitere Suche nach weniger
aggressiven Behandlungsmaßnahmen.
Key words
Late effects - radiotherapy - chemotherapy - neuroblastoma - Wilms' tumour
Mots-clés
Effects tardifs - radiothérapie - chimiothérapie - neuroblastome - tumeur de Wilms
Palabras clave
Efectos tardíos - radioterapia - quimioterapia - neuroblastoma - tumor de Wilms
Schlüsselwörter
Neuroblastom - Wilmstumor - Langzeitergebnisse - Spätfolgen der Therapie