Dtsch Med Wochenschr 2002; 127(20): 1083-1088
DOI: 10.1055/s-2002-30119
Aktuelle Diagnostik & Therapie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Chronische Herzinsuffizienz - Diagnostik

Chronic heart failure - diagnosisM. Kindermann, I. Janzen, B. Hennen, M. Böhm
  • 1Innere Medizin III (Kardiologie/Angiologie), Universitätskliniken des Saarlandes, Homburg/Saar
Further Information

Publication History

31.10.2001

9.4.2002

Publication Date:
16 May 2002 (online)

Die Herzinsuffizienz ist pathophysiologisch als das Unvermögen des Herzens, Blut und damit Sauerstoff und Substrate in ausreichender Menge und bei normalen Füllungsdrucken in die Körperperipherie zu transportieren, definiert [2]. Klinisch ergibt sich die Diagnose einer Herzinsuffizienz, wenn typische Symptome bestehen, die auf eine objektiv nachweisbare kardiale Funktionsstörung zurückgeführt werden können [10]. Im Alter von 65 bis 75 Jahren leiden 2 - 5 % der Bevölkerung unter einer Herzinsuffizienz, bei über 80-Jährigen sind es annähernd 10 % [5] . Da die verfügbaren Therapien die Lebensqualität und Prognose erheblich verbessern können, sollte die Diagnose früh gestellt werden.

Literatur

  • 1 Bounous E P, Mark D B, Pollock B G. et al . Surgical survival benefits for coronary disease patients with left ventricular dysfunction.  Circulation. 1988;  78 I151-I157
  • 2 Braunwald E. Clinical aspects of heart failure. Philadelphia: Saunders In: Braunwald E., editor. Heart disease: a textbook of cardiovascular medicine 1997: 445-470
  • 3 Gold M R, Nisam S. Primary prevention of sudden cardiac death with implantable cardioverter defibrillators: lessons learned from MADIT and MUSTT.  Pacing Clin Electrophysiol. 2000;  23 1981-1985
  • 4 Goldman L, Hashimoto B, Cook E F, Loscalzo A. Comparative reproducibility and validity of systems for assessing cardiovascular functional class: advantages of a new specific activity scale.  Circulation. 1981;  64 1227-1234
  • 5 Hoppe U, Erdmann E. für die Kommission Klinische Kardiologie der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie - Herz- und Kreislaufforschung . Leitlinien zur Therapie der chronischen Herzinsuffizienz.  Z Kardiol. 2001;  90 218-237
  • 6 Hunt H A, Baker D W, Chin M H. et al. ACC/AHA guidelines for the evaluation and management of chronic heart failure in the adult: executive summary . A report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines (committee to revise the 1995 guidelines for the evaluation and management of heart failure). Developed in collaboration with the International Society for Heart and Lung Transplantation; Endorsed by the Heart Failure Society of America.  Circulation. 2001;  104 2996-3007
  • 7 Kubo S H, Walter B A, John D H, Clark M, Cody R J. Liver function abnormalities in chronic heart failure: Influence of systemic hemodynamics.  Arch Intern Med. 1987;  147 1227-1230
  • 8 Nielsen O W, Hansen J F, Hilden J, Larsen C T, Svanegaard J. Risk assessment of left ventricular systolic dysfunction in primary care: cross sectional study evaluating a range of diagnostic tests.  BMJ. 2000;  320 220-224
  • 9 Soto J R, Beller G A. Clinical benefit of noninvasive viability studies of patients with severe ischemic left ventricular dysfunction.  Clin Cardiol. 2001;  24 428-434
  • 10 Task Force on Heart Failure of the European Society of Cardiology . Guidelines for the diagnosis and treatment of heart failure.  Eur Heart J. 2001;  22 1527-1560
  • 11 Vasan R S, Larson M G, Benjamin E J, Evans J C, Reiss C K, Levy D. Congestive heart failure in subjects with normal versus reduced left ventricular ejection fraction: prevalence and mortality in a population-based cohort.  J Am Coll Cardiol. 1999;  33 1948-1955

Dr. Michael Kindermann

Innere Medizin III (Kardiologie/Angiologie), Universitätskliniken des Saarlandes

Kirrberger Straße

66421 Homburg/Saar

Phone: 06841/1623300

Fax: 06841/1623269

Email: Michael.Kindermann@T-Online.de

    >