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DOI: 10.1055/s-2000-8315
Ergebnisse der Intensiv-Hypertonieschulung des Instituts für präventive Medizin[¹]
Publication History
Publication Date:
31 December 2000 (online)

Fragestellung: Die Folgen einer unzureichend behandelten arteriellen Hypertonie werden noch immer unterschätzt. Um Patienten über ihre Erkrankung aufzuklären und sie zur aktiven Mitwirkung bei der Therapie zu motivieren, wurde 1998/99 die »Intensiv-Hypertonieschulung des Instituts für Präventive Medizin« in Kooperation mit niedergelassenen Ärzten durchgeführt. Die Effektivität dieser Schulung sollte evaluiert werden.
Patienten und Methodik: Insgesamt 146 Personen (57 Männer, 89 Frauen; mittleres Alter 62 Jahre) mit arterieller Hypertonie nahmen an der Schulung teil, die acht Unterrichtseinheiten zu jeweils eineinhalb Stunden Dauer umfasste. Mittels standardisierter Fragebögen wurden zu zwei Untersuchungszeitpunkten (vor und 6 Monate nach der Schulung) Daten zum Gesundheitszustand und zu den Lebensgewohnheiten der Teilnehmer ermittelt und statistisch ausgewertet.
Ergebnisse: Bei der Selbstmessung konnte eine deutliche Blutdrucksenkung erzielt werden (152/89 mmHg vs 145/85 mmHg; p < 0,001). Das durchschnittliche Gewicht war nach 6 Monaten um 0,9 kg reduziert (p = 0,001). Die sportlichen Aktivitäten stiegen im Untersuchungszeitraum von durchschnittlich 2,0 auf 2,8 Stunden pro Woche an (p = 0,01). Darüber hinaus konnten bei den Teilnehmern der Wissensstand über ihre Erkrankung (p < 0,001) und die selbst beurteilte Vitalität (p < 0,05) verbessert werden.
Folgerung: Das Hauptanliegen dieser Studie, eine Aktivierung der Teilnehmer zu einem gesundheitsbewussteren Verhalten und einer damit verbundenen Blutdrucksenkung, wurde erreicht. Da eine umfassende Aufklärung und Motivierung im Praxisalltag selten geleistet werden kann, müssen Schulungsprogramme weitreichend etabliert werden.
Results of an intensive training program for hypertension
Background and objective: The burden of insufficiently treated arterial hypertension is still underestimated. During 1998 to 1999 we conducted an intensive training program in cooperation with regional practitioners. The aim of this program was to educate the patients about their disease and motivate them to comply with therapy. The effectivity of this program yet needs to be evaluated.
Patients and Methods: 146 patients (mean age 62 years; 57 male, 89 female) with arterial hypertension were trained. They received 8 training units of 90 min each. Before training and 6 months after training data concerning health status and life style risk factors were assessed with questionnaires.
Results: There was a marked reduction in blood pressure after 6 months (152/89 mmHg vs 145/85 mmHg, p < 0.001). The mean body weight also declined on the average by 0.9 kg (p < 0.001). Physical exercise spent per week increased from mean 2.0 to 2.8 hours ( p < 0.01). Moreover, knowledge about hypertension increased (p < 0.001). The established questionnaire SF-36 revealed a better score for vitality (p < 0.05) six months after therapy than before.
Conclusion: Our intensive training program of patients with arterial hypertension has profound effects on their systolic and diastolic blood pressure. It also motivates patients to change life style. Our data suggest that intensive training programs should be developed on a widespread basis.
1 Diese Studie wurde unterstützt von der Universität Erlangen-Nürnberg, dem Klinikum Nürnberg, dem Kuratorium für Dialyse und Nierentransplantation e. V. und der Firma Merck KgaA.
Literatur
- 1
1999 World Health
Organization-International Society of Hypertension Guidelines for
the Management of Hypertension .
Guidelines Subcommittee.
J
Hypertens.
1999;
17
151-183
MissingFormLabel
- 2
Danzer E, Gallert K, Henke J, Gustmann H, Walter H, Schmieder R E.
Die
Nürnberger Präventionsbefragung.
MMW - Fortschr
Med.
2000;
142
46
(33 - 34)
MissingFormLabel
- 3
Fuchs Z, Viskoper J R, Drexler I. et al .
Comprehensive
individualised nonpharmacological treatment programme for hypertension
in physician-nurse clinics: Two year follow-up.
J Hum
Hypertens.
1993;
7
585-591
MissingFormLabel
- 4
Gallert K, Danzer E, Gustmann H, Walter H, Schmieder R E.
Results
of the »Nuremberg Prevention Inquiry« in Hypertensive
Subjects.
Kidney & Blood Pressure Research.
1998;
21
347
MissingFormLabel
- 5
Garratt A M, Ruta D A, Abdalla M I, Russell I T.
SF 36 health
survey questionnaire: II. Responsiveness to changes in health status
in four common clinical conditions.
Qual Health Care.
1994;
3
186-192
MissingFormLabel
- 6
Gruesser M, Hartmann P, Schlottmann N, Lohmann F W, Sawicki P T, Joergens V.
Structured patient
education for outpatients with hypertension in general practise:
A model project in Germany.
J Hum Hypertens.
1997;
11
501-506
MissingFormLabel
- 7
Grüßer M, Lohmann F W, Jörgens V.
Hypertonie-Behandlungs-
und Schulungsprogramm für die Arztpraxis.
Allgemeinarzt.
1995;
17
2040-2048
MissingFormLabel
- 8
Kolloch R E, Rahn K H.
Die »Hypertension
Optimal Treatment« (HOT)-Studie.
Dtsch med Wschr.
1998;
123
1-5
MissingFormLabel
- 9
Hense H W, Stieber J, Filipiak B, Keil U.
Five-year changes in population
blood pressure and hypertension prevalence: Results from the MONICA
Augsburg surveys 1984/85 and 1989/90.
Ann
Epidemiol.
1993;
3
410-416
MissingFormLabel
- 10
Jackson R.
Which
elderly patients should be considered for antihypertensive treatment?
An evidence-based approach.
J Hum Hypertens.
1998;
12
607-613
MissingFormLabel
- 11
Luft F C.
Cum
grano salis.
Dtsch med Wschr.
1999;
124
1351-1355
MissingFormLabel
- 12
McHorney C A, Ware J EJr.
Lu JF, Sherbourne
CD. The MOS 36-item Short-Form Health Survey (SF-36): III. Tests
of data quality, scaling assumptions, and reliability across diverse
patient groups.
Med Care.
1994;
32
40-66
MissingFormLabel
- 13
Mengden T, Kraft K, Vetter H.
Verbesserung
der Langzeitkontrolle der arteriellen Hypertonie mit Blutdruckselbstmessung.
Dtsch Ärztebl.
1998;
95
B-2202-2208
MissingFormLabel
- 14
Muhlhauser I, Sawicki P T, Didjurgeit U. et al .
Evaluation of a structured treatment and
teaching programme on hypertension in general practice.
Clin
Exp Hypertens.
1993;
15
125-142
MissingFormLabel
- 15
National High Blood Pressure
Education Program .
The Sixth Report of the Joint National
Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of
High Blood Pressure.
Arch Intern Med.
1997;
157
2413-2446
MissingFormLabel
- 16
Ornish D, Brown S E, Scherwitz L W. et al .
Can lifestyle changes reverse coronary
heart disease? The Lifestyle Heart Trial.
Lancet.
1990;
336
129-133
MissingFormLabel
- 17
Sawicki P T, Muhlhauser I, Didjurgeit U, Berger M.
Improvement of hypertension
care by a structured treatment and teaching programme.
J
Hum Hypertens.
1993;
7
571-573
MissingFormLabel
- 18
Sharma A M, Moeller T, Engeli S.
Hypertonie
bei Adipositas: Epidemiologie, Pathophysiologie und Behandlungsansätze.
Dtsch
med Wschr.
1999;
124
1337-1341
MissingFormLabel
- 19
Skrabal F.
Einschränkung
der Kochsalzzufuhr zur Prävention und Behandlung der Hochdruckkrankheit.
Dtsch
med Wschr.
1999;
124
1342-1350
MissingFormLabel
- 20
Stamler R, Stamler J, Gosch F C. et al .
Primary prevention of hypertension by nutritional-hygienic
means. Final report of a randomized, controlled trial.
JAMA.
1989;
262
1801-1807
MissingFormLabel
- 21
Stampfer M J, Hu F B, Manson J E, Rimm E B, Willet W C.
Primary
prevention of coronary heart disease in women through diet and lifestyle.
N
Engl J Med.
2000;
343
16-22
MissingFormLabel
- 22
Stokes I II
J, Kannel W B, Wolf P A, D`Agostino R B, Cupples L A.
Blood Pressure
as a Risk Factor for Cardiovascular Disease. The Framingham Study - 30
Years of Follow-up.
Hypertension.
1997;
13
13-18
(Suppl I))
MissingFormLabel
- 23
TOHP Collaborative Research
Group .
The Effects of Nonpharmacologic Interventions
on Blood Pressure of Persons With High Normal Levels. Results of
the Trials of Hypertension Prevention, Phase I.
JAMA.
1992;
267
1213-1220
MissingFormLabel
- 24
Walter H.
Das »Nürnberger
Betreuungsmodell« an der Schnittstelle Klinik/Praxis.
Med
Klin.
1997;
92
51-52
(Suppl I)
MissingFormLabel
- 25
WHO Consultation on Obesity .
Obesity
prevention and managing the global epidemia.
WHO.
1997;
1-276
MissingFormLabel
Fußnote
1 Diese Studie wurde unterstützt von der Universität Erlangen-Nürnberg, dem Klinikum Nürnberg, dem Kuratorium für Dialyse und Nierentransplantation e. V. und der Firma Merck KgaA.
Korrespondenz
Prof. Dr. med. Roland E. Schmieder
Institut für Präventive Medizin der
Nieren-, Hochdruck- und Herzerkrankungen, an der Universität
Erlangen-Nürnberg
Breslauer Straße 201
90471 Nürnberg
Phone: 0911/398 2702
Fax: 0911/398 3183
Email: roland.schmieder@rzmail.uni-erlangen.de