Klin Monbl Augenheilkd 2017; 234(04): 501-504
DOI: 10.1055/s-0042-122384
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intraocular Dexamethasone Implant as Adjunct to Silicone Oil Tamponade for Proliferative Vitreoretinopathy

Intraokulares Dexamethasonimplantat mit Silikonöltamponade für proliferative Vitreoretinopathie
M. Sherif
Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, Switzerland
,
T. J. Wolfensberger
Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 February 2017 (online)

Abstract

Background Proliferative vitreoretinopathy (PVR) occurs in 10 % of patients with retinal detachment and is characterized by excessive epi-, sub- or intraretinal contraction. Corticosteroids have been shown to counter this contraction.

Patients and Methods Retrospective review of 5 patients (3 females, 2 males) with recurrent retinal detachment with stage C PVR. The mean age was 61.2 ± 20.5 years and myopia > − 5.0 dioptres was present in 3 eyes. Patients were treated with 23 g vitrectomy, retinectomy and endolaser, dexamethasone (Ozurdex®) injection under perfluorocarbone and 5500 cs silicone oil tamponade.

Results After a total follow-up of 8.8 ± 6.4 months with silicone oil tamponade, the Ozurdex® implant was localised in the macula in 1 case, and in 4 cases behind the iris with a completely attached retina. Preoperative intraocular pressure was 11.0 ± 4.0 mmHg, which remained stable at 7.8 ± 3.5 mmHg at the end of the final follow-up. No localised adverse effects were observed of the implant on the retina or the iris.

Conclusions The dexamethasone implant Ozurdex® is well tolerated in conjunction with silicone oil tamponade in eyes with retinal detachment and PVR. The implant may be a potential candidate for the prevention of PVR.

Zusammenfassung

Hintergrund Proliferative Vitreoretinopathie (PVR) tritt in 10 % der Patienten mit Netzhautablösung auf und ist durch epi-, sub- und intraretinale Vernarbungen charakterisiert. Steroide können diese Kontraktion reduzieren.

Patienten und Methoden Retrospektive Übersicht von 5 Patienten (3 F, 2 M) mit Netzhautablösung mit PVR-Stadium C. Das Durchschnittsalter war 61,2 ± 20,5 Jahre mit einer Myopie von > − 5.0 Dioptrien in 3 Fällen. Patienten wurden mittels 23 g Vitrektomie, Retinektomie, Endolaser, Dexamethason-Injektion (Ozurdex®) unter Perfluorocarbon und 5500 cs Silikonöltamponade operiert.

Ergebnisse Nach einer Nachkontrolle von 8.8 ± 6.4 Monaten unter Silikonöltamponade war die Netzhaut in allen Fällen anliegend. Das Ozurdex®-Implantat war in 1 Fall in der Makula und in 4 Fällen hinter der Iris lokalisiert. Der präoperative intraokulare Druck betrug 11.0 ± 4.0 mmHg und am Ende der gesamten Nachkontrolle 7.8 ± 3.5 mmHg. An der Netzhaut und an der Iris konnten keine lokalisierten Nebeneffekte des Implantats beobachtet werden.

Schlussfolgerungen Das Dexamethasonimplantat Ozurdex® wird unter Silikonöltamponade für PVR gut toleriert. Das Implantat könnte in Zukunft ein potenzieller Kandidat für die Prävention der PVR sein.

 
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