Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(20): 1432-1435
DOI: 10.1055/s-0042-114094
Klinischer Fortschritt
Angiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Thrombophilie-Diagnostik bei venöser Thromboembolie – wann ist sie sinnvoll?

Testing for thrombophilia in patients with venous thromboembolism – why and whom to test?
Birgit Linnemann
1   Praxis am Grüneburgweg, Facharztpraxis für Angiologie und Hämostaseologie, Frankfurt am Main
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
04. Oktober 2016 (online)

Zusammenfassung

Angeborene und erworbene Thrombophilien sind Risikofaktoren für eine erste venöse Thromboembolie (VTE). Hingegen ist das relative Risiko für ein VTE-Rezidiv bei hereditärer Thrombophilie allenfalls moderat erhöht. Die klinische Relevanz wird aber deutlich, wenn man das absolute Risiko betrachtet. Bei Patienten nach VTE ist das Risiko für ein Rezidiv 20-50-fach höher als das Risiko für eine VTE bei Personen ohne vorausgegangenes Ereignis. Ein Thrombophilie-Screening kann daher insbesondere sinnvoll sein bei Patienten mit „intermediärem“ Rezidivrisiko, da hier die Detektion einer sog. „starken“ Thrombophilie die Entscheidung für eine prolongierte Antikoagulation herbeiführen kann.

Abstract

Hereditary and acquired thrombophilias are known risk factors for a first venous thromboembolism (VTE). In contrast, the relative risk of VTE recurrence in presence of hereditary thrombophilia seems to be at most moderately elevated. However, thrombophilia still contributes to a greater extent to the absolute risk of VTE recurrence. This is explained by the 20–50-fold increased risk of VTE in a subject after a first VTE when compared to the state without previous VTE. Testing for thrombophilia may therefore be helpful in patients at intermediate risk of recurrence in whom the finding of a “strong” thrombophilia can bring about a decision for long-term anticoagulation.

 
  • Literatur

  • 1 Prandoni P, Lensing AW, Cogo A et al. The long-term clinical course of acute venous thrombosis. Ann Intern Med 1996; 125: 1-7
  • 2 Hach-Wunderle V, Gerlach H, Konstantinides S et al. Interdisziplinäre S2k-Leitlinie: Diagnostik und Therapie der tiefen Venenthrombose und der Lungenembolie. VASA 2016; 45 (Suppl 90) 6-48
  • 3 Fahrni J, Husmann M, Gretener SB et al. Assessing the risk of recurrent venous thromboembolism – a practical approach. Vasc Health Risk Manag 2015; 11: 451-459
  • 4 Caspers M, Pavlova A, Driesen J et al. Deficiencies of antithrombin, protein C and protein S – Practical experience in genetic analysis of a large patient cohort. Thromb Haemost 2012; 108: 247-257
  • 5 Bucchiarelli P, Passamonti SM, Biguzzi E et al. Low borderline plasma levels of antithrombin, protein C and protein S are risk factors for venous thromboembolism. J Thromb Haemost 2012; 10: 1783-1791
  • 6 Pengo V, Banzato A, Denas G et al. Correct laboratory approach to APS diagnosis and monitoring. Autoimm Rev 2013; 12: 832-834
  • 7 Manucci PM, Franchini M. Classic thrombophilic genetic variants. Thromb Haemost 2015; 114: 885-889
  • 8 Moll S. Thrombophilia: clinical-practical aspects. J Thromb Thrombolysis 2015; 39: 367-378
  • 9 Franchini M, Martinelli I, Manucci PM et al. Uncertain thrombophilia markers. Thromb Haemost 2015; 115: 25-30
  • 10 Weingarz L, Schindewolf M, Schwonberg J et al. Thrombophilia and risk of VTE recurrence according to the age at the time of first VTE manifestation. VASA 2015; 44: 313-323
  • 11 National Institute for Health and Care Excellence. Venous thromboembolic diseases: the management of venous thromboembolic diseases and the role of thrombophilia testing. https://www.nice.org.uk/guidance/cg144?unlid=7152856202016212151119 (letzter Zugriff: 3.8.2016)
  • 12 Pernod G, Biron-Andreani C, Morange PE et al. French group on haemostasis and thrombosis. Recommendations on testing for thrombophilia in venous thromboembolic disease: a French consensus guideline. J Mal Vasc 2009; 34: 156-203
  • 13 Weingarz L, Schwonberg J, Schindewolf M et al. Prevalence of thrombophilia according to age at the first manifestation of venous thromboembolism: results from the MAISTRO registry. Br J Haematol 2013; 163: 655-665
  • 14 Baglin T. The role of the laboratory in treatment with new oral anticoagulants. J Thromb Haemost 2013; 11 (Suppl. 1) 122-128
  • 15 Simeon L, Nagler M, Wuillemin WA. Neue orale Antikoagulanzien – Einfluss auf Gerinnungstests. Dtsch Med Wochenschr 2014; 139: 94-98