Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(21): 1537-1542
DOI: 10.1055/s-0042-109227
Dossier
Elektrolytstörungen
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Magnesiumstoffwechsel

Eine kardio-nephrologische PerspektiveMagnesium: a kardio-renal viewpoint
Vincent Matthias Brandenburg
1   Department of Cardiology, University Hospital of the RWTH Aachen, Germany
,
Nadine Kaesler
2   Department of Nephrology, University Hospital of the RWTH Aachen, Germany
,
Rafael Kramann
2   Department of Nephrology, University Hospital of the RWTH Aachen, Germany
,
Jürgen Floege
2   Department of Nephrology, University Hospital of the RWTH Aachen, Germany
,
Nikolaus Marx
1   Department of Cardiology, University Hospital of the RWTH Aachen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 October 2016 (online)

Zusammenfassung

Störungen des Magnesiumstoffwechsels, insbesondere eine Hypomagnesiämie, sind häufig. Unklar ist aktuell noch, welche laborchemische Messmethode die beste ist, um den Magnesiumhaushalt zu bewerten. Am häufigsten wird das Gesamt-Mg im Serum gemessen. Multiple Assoziationsdaten deuten an, dass ein Mangel an Magnesium mit einem erhöhten kardiovaskulären Risiko und vermindertem Überleben assoziiert ist. Umgekehrt scheint eine leichte Hypermagnesiämie auch bei Patienten mit schwerer Niereninsuffizienz mit einem verbesserten Ergebnis assoziiert zu sein. Die vorliegende Übersicht fasst die aktuelle Datenlage über protektive Effekte des Magnesiums zusammen und nimmt Stellung zu der noch sehr begrenzten Datenlage bei Magnesiuminterventionsstudien.

Abstract

Disturbances in magnesium homeostasis are frequent clinical conditions, particularly the prevalence of hypomagnesaemia is high. However, it remains an open question which laboratory method is optimal to assess the magnesium level in the body. Most frequently physicians measure total magnesium in serum. Many associative data from observational studies point towards an association between low magnesium levels and increased cardiovascular risk as well as increased mortality. Vice versa, normal-to-high magnesium levels in patients with advanced renal failure translate to a better outcome. The present review summarizes our knowledge on protective effects of magnesium. Additionally, we address the limited evidence supporting targeted magnesium supplementation

 
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