Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233(03): 257-265
DOI: 10.1055/s-0042-101554
Übersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Drusenpapille – ein Überblick über medizinhistorische und aktuelle Aspekte

Optic Disk Drusen: Historical and Up-To-Date Aspects
M. M. Nentwich
1   Augenklinik und Poliklinik, Augenklinik der Julius-Maximilians Universität Würzburg
,
J. Maertz
2   Universitäts-Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
G. Rudolph
2   Universitäts-Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 23 November 2015

akzeptiert 20 January 2016

Publication Date:
24 March 2016 (online)

Zusammenfassung

Die Drusenpapille ist eine wichtige Differenzialdiagnose bei der Abklärung eines prominenten Sehnervenkopfs. Drusen der Papille kommen Studien zufolge bei 0,34–2,4 % der Menschen vor und sind in 3 von 4 Fällen bilateral. In histologischen Untersuchungen werden Drusen der Papille im Vergleich zu einer rein auf der Ophthalmoskopie beruhenden Diagnosestellung etwa 6-mal häufiger gefunden. Ein familiär gehäuftes Auftreten bei ansonsten unauffälligen Patienten sowie Assoziationen mit Retinitis pigmentosa, Joubert-, oder Alagille-Syndrom sind beschrieben. In der klinischen Praxis stehen mit der Fundusautofluoreszenz, der optischen Kohärenztomografie (OCT) und vor allem dem Ultraschall nicht invasive diagnostische Verfahren zur Verfügung. Drusen der Papille sind zumeist asymptomatisch. Durch vorübergehende Durchblutungsstörungen kann es zu einer transienten Visusverschlechterung kommen. Insbesondere oberflächliche Drusen der Papille können jedoch im Erwachsenenalter zu teils ausgedehnten Gesichtsfelddefekten führen. Um mögliche Gesichtsfelddefekte infolge von Drusen der Papille frühzeitig entdecken zu können, werden regelmäßige klinische Untersuchungen mit Tonometrie und Gesichtsfelduntersuchung empfohlen. Die radiäre Optikusneurotomie (RON) scheint bei jenen Patienten eine therapeutische Option darzustellen, bei denen es kürzlich zu einem raschen Gesichtsfeldverfall gekommen ist.

Abstract

Optic disc drusen are an important differential diagnosis in the diagnostic evaluation of a prominent optic nerve head. Drusen of the optic disc occur in 0.34 to 2.4 % of human individuals and manifest themselves bilaterally in three of four cases. Drusen are found six times more often within histological sections than on funduscopic examination. It is known that optic disc drusen can occur in familial clusters without any other pathological ophthalmic findings. They can also be associated with retinitis pigmentosa, or with the Joubert or Alagille syndromes. Non-invasive diagnostic tools include fundus-autofluorescence (AF), optical coherence tomography (OCT) and ultrasound. Drusen of the optic nerve head are asymptomatic in most cases, though transient ischemia can lead to transient visual impairment. In particular, superficial drusen can lead to profound visual field defects in adulthood. Regular ophthalmological follow-up examinations with tonometry and perimetry are recommended for the early detection of visual field defects. Radial optic neurotomy (RON) seems to be a therapeutic option in patients with acute deterioration of the visual field.

 
  • Literatur

  • 1 Auw-Haedrich C, Staubach F, Witschel H. Optic disk drusen. Surv Ophthalmol 2002; 47: 515-532
  • 2 Friedman AH, Beckerman B, Gold DH et al. Drusen of the optic disc. Surv Ophthalmol 1977; 21: 373-390
  • 3 Davis PL, Jay WM. Optic nerve head drusen. Semin Ophthalmol 2003; 18: 222
  • 4 Müller H. Anatomische Beiträge zur Ophthalmologie. Archiv für Ophthalmologie 1858; 4: 1-54
  • 5 Liebrich R. Contribution to discussion on Iwanoff A. Ueber Neuritis optica. Klin Monatsbl Augenheilkd 1868; 6: 426-427
  • 6 Nieden A. Über Massenentwicklung von Drusen der Lamina vitrea choroideae nur im Umfange des intraocularen Sehnervendes. Cbl Prakt Augenheilkd 1878; 2: 6-10
  • 7 Lauber H. Klinische und anatomische Untersuchungen über Drusen im Sehnervenkopf. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1921; 105: 567-589
  • 8 Paun CC, Pijl BJ, Siemiatkowska AM et al. A novel crumbs homolog 1 mutation in a family with retinitis pigmentosa, nanophthalmos, and optic disc drusen. Mol Vis 2012; 18: 2447-2453
  • 9 Shiono T, Noro M, Tamai M. Presumed drusen of optic nerve head in siblings with Usher syndrome. Jpn J Ophthalmol 1991; 35: 300-305
  • 10 Sturm V, Leiba H, Menke MN et al. Ophthalmological findings in Joubert syndrome. Eye (Lond) 2010; 24: 222-225
  • 11 Kim BJ, Fulton AB. The genetics and ocular findings of Alagille syndrome. Semin Ophthalmol 2007; 22: 205-210
  • 12 Petrushkin H, Ali N, Restori M et al. Development of optic disc drusen in familial pseudopapilloedema: a paediatric case series. Eye (Lond) 2011; 25: 1101-1102
  • 13 Lorentzen SE. Drusen of the optic disk, an irregularly dominant hereditary affection. Acta Ophthalmol (Copenh) 1961; 39: 626-643
  • 14 Antcliff RJ, Spalton DJ. Are optic disc drusen inherited?. Ophthalmology 1999; 106: 1278-1281
  • 15 Thurtell MJ, Biousse V, Bruce BB et al. Optic nerve head drusen in black patients. J Neuroophthalmol 2012; 32: 13-16
  • 16 Sacks JG, OʼGrady RB, Choromokos E et al. The pathogenesis of optic nerve drusen. A hypothesis. Arch Ophthalmol 1977; 95: 425-428
  • 17 Curcio CA, Millican CL, Bailey T et al. Accumulation of cholesterol with age in human Bruchʼs membrane. Invest Ophthalmol Vis Sci 2001; 42: 265-274
  • 18 Merchant KY, Su D, Park SC et al. Enhanced depth imaging optical coherence tomography of optic nerve head drusen. Ophthalmology 2013; 120: 1409-1414
  • 19 Mullie MA, Sanders MD. Scleral canal size and optic nerve head drusen. Am J Ophthalmol 1985; 99: 356-359
  • 20 Seitz R, Kersting G. Drusen der Papille und des Pigmentepithels. Klin Monatsbl Augenheilkd Augenarztl Fortbild 1962; 140: 75-88
  • 21 Tso MO. Pathology and pathogenesis of drusen of the optic nervehead. Ophthalmology 1981; 88: 1066-1080
  • 22 Erkkilä H. Optic disc drusen in children. Acta Ophthalmol Suppl 1977; 129: 3-44
  • 23 Kurz-Levin MM, Landau K. A comparison of imaging techniques for diagnosing drusen of the optic nerve head. Arch Ophthalmol 1999; 117: 1045-1049
  • 24 Zaouali S, Abroug N, Khochtali S et al. Optic nerve head drusen: a comparative study of 10 MHz and 20 MHz ultrasound probes. Int Ophthalmol 2015; 35: 229-232
  • 25 Almog Y, Nemet A, Nemet AY. Optic disc drusen demonstrate a hyperechogenic artifact in B mode ultrasound. J Clin Neurosci 2016; 23: 111-119
  • 26 Rossiter JD, Lockwood AJ, Evans AR. Coexistence of optic disc drusen and idiopathic intracranial hypertension in a child. Eye (Lond) 2005; 19: 234-235
  • 27 Carter SB, Pistilli M, Livingston KG et al. The role of orbital ultrasonography in distinguishing papilledema from pseudopapilledema. Eye (Lond) 2014; 28: 1425-1430
  • 28 Moosajee M, Restori M, Acheson J et al. The cost-effectiveness of different strategies to evaluate optic disk drusen in children. J AAPOS 2015; 19: 392-393
  • 29 Bassi ST, Mohana KP. Optical coherence tomography in papilledema and pseudopapilledema with and without optic nerve head drusen. Indian J Ophthalmol 2014; 62: 1146-1151
  • 30 Noval S, Visa J, Contreras I. Visual field defects due to optic disk drusen in children. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2013; 251: 2445-2450
  • 31 Rebolleda G, Diez-Alvarez L, Casado A et al. OCT: New perspectives in neuro-ophthalmology. Saudi J Ophthalmol 2015; 29: 9-25
  • 32 Silverman AL, Tatham AJ, Medeiros FA et al. Assessment of optic nerve head drusen using enhanced depth imaging and swept source optical coherence tomography. J Neuroophthalmol 2014; 34: 198-205
  • 33 Leon M, Hutchinson AK, Lenhart PD et al. The cost-effectiveness of different strategies to evaluate optic disk drusen in children. J AAPOS 2014; 18: 449-452
  • 34 Sarkies NJ, Sanders MD. Optic disc drusen and episodic visual loss. Br J Ophthalmol 1987; 71: 537-539
  • 35 Nentwich MM, Remy M, Haritoglou C et al. Radial optic neurotomy to treat patients with visual field defects associated with optic nerve drusen. Retina 2011; 31: 612-615
  • 36 Wilkins JM, Pomeranz HD. Visual manifestations of visible and buried optic disc drusen. J Neuroophthalmol 2004; 24: 125-129
  • 37 Mustonen E. Pseudopapilloedema with and without verified optic disc drusen. A clinical analysis II: visual fields. Acta Ophthalmol (Copenh) 1983; 61: 1057-1066
  • 38 Gittinger jr. JW, Lessell S, Bondar RL. Ischemic optic neuropathy associated with optic disc drusen. J Clin Neuroophthalmol 1984; 4: 79-84
  • 39 Vicary DL, Swann PG. Relative afferent pupil defect associated with optic disc drusen. Aust N Z J Ophthalmol 1991; 19: 245-248
  • 40 Erkkilä H. Clinical appearance of optic disc drusen in childhood. Albrecht Von Graefes Arch Klin Exp Ophthalmol 1975; 193: 1-18
  • 41 Hoover DL, Robb RM, Petersen RA. Optic disc drusen in children. J Pediatr Ophthalmol Strabismus 1988; 25: 191-195
  • 42 Mustonen E. Pseudopapilloedema with and without verified optic disc drusen. A clinical analysis I. Acta Ophthalmol (Copenh) 1983; 61: 1037-1056
  • 43 Jiraskova N, Rozsival P. Results of 62 optic nerve sheath decompressions. Cesk Slov Oftalmol 1999; 55: 136-144