Onkologische Welt 2013; 04(01): 18-23
DOI: 10.1055/s-0038-1630909
Psychoonkologie
Schattauer GmbH

Psychoonkologische Aspekte bei Patienten mit Hirntumoren

Psychooncological aspects on patients with brain tumors
D. Wiewrodt
1   Universitätsklinikum Münster, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 February 2018 (online)

Zusammenfassung

Psychoonkologische Interventionen bei Patienten mit Hirntumoren verbessern die Lebensqualität, fördern die Compliance, stärken die Ressourcen des Betroffenen und seiner Familie und können Folgestörungen vermeiden. Trotzdem ist ein psychoonkologisches Screening bei Hirntumor-Patienten nur selten etabliert. Je nach Screening-Instrument ist in der akuten stationären Phase mit etwa 20 bis 50% und in der Nachsorge mit etwa einem Drittel überschwellig belasteter Patienten zu rechnen. Da objektive medizinische oder soziodemografische Daten wie Tumorgrad, Tumorlokalisation, Geschlecht oder Alter nicht sicher mit den psychosozialen Belastungen korrelieren und die Fremdeinschätzung belastete Patienten nur unzureichend erfasst, ist ein Screening aller Hirntumor-Patienten unerlässlich. Die von der Deutschen Krebsgesellschaft empfohlenen Screening-Instrumente sind anwendbar; für Hirntumor-Patienten gesondert validiert wurde das Distress-Thermometer. Werden bestimmte Schwellenwerte überschritten, sollte eine individuelle und bedarfsgerechte psychoonkologische Intervention erfolgen, die in Abhängigkeit der Symptomatik von der entsprechenden Berufsgruppe erbracht wird.

Summary

In patients suffering from brain tumors, psychooncological care improves quality of life, enhances patients’ adherence, strengthens personal and family members’ resources, and therefore diminishes secondary problems. However, psychooncological screening in a standardized manner is not established yet. Depending on the screening instrument, approximately 20 to 50% of the patients hospitalized due to acute disease as well as approximately one third outpatients are burdened above threshold. Since measurable medical conditions (i.e. tumor grade or tumor localisation) or sociodemographic measures (i.e. age or sex) are not necessarily correlated with psychosocial stress, and since third person appreciation is insufficient, screening of all patients is irremissible. All screening instruments recommended by the German Cancer Aid for cancer patients can be applied; however the distress thermometer is the only validated screening tool in patients with brain tumors. Patients with results above threshold should routinely be subjected to a personalized psychooncological intervention. Ideally, symptom-based care should be provided by the according specialist of the interdisciplinary team.

 
  • Literatur

  • 1 Aaronson NK, Taphoorn MJB, Heimans JJ, Postma TJ, Gundy CM, Beute GN, Slotman BJ, Klein M.. Compromised health-related quality of life in patients with low grade glioma. J Clin Oncol. 2011 ; DOI 10.1200/JCO.2011.35.5750.
  • 2 Arnold SD, Forman LM, Brigidi BD, Carter KE, Schweitzer HA, Quinn HE, Guill AB, Herndon II JE, Raynor RH.. Evaluation and characterization of generalized anxiety and depression in patients with primary brain tumors. Neuro-Oncology. 2008: 171-81.
  • 3 Braun M, Mikulincer M, Rydall A, Walsh A, Rodin G.. Hidden Morbidity in cancer: spouse caregivers. J Clin Oncol 2007; 25 (30) 4829-34.
  • 4 Fischbeck S, Kohlhof H, Wiewrodt D, Huppmann G.. Belastetheit und Betreuungsbedürftigkeit von Glioblastom-Patienten: Diskrepanz und Konvergenz von Selbsteinschätzung und Fremdeinschätzung der behandelnden Ärzte. PPmP 2011; 61 (12) 518-24.
  • 5 Gerhards F, Strittmatter G.. Psychometrische Merkmale, Dimensionalität und Auswertung des Hornheider Screening-Instrumentes (HSI) als Patientenfragebogen zur Erfassung psychoonkologischer Betreuungsbedürftigkeit. Publikation in Vorbe-6. reitung.
  • 7 Giesinger JM, Golder M, Erhrter A, Kemmler G, Schauer-Maurer G, Stockhammer G, Muigg A, Hutterer M, Rumpold G, Holzner B.. Do neurooncological patients and their significant others agree on quality of life ratings?. Health and Quality of Life Outcomes 2009; 7: 87.
  • 8 Glasdam S, Jensen AB, Madsen EL, Rose C.. Anxiety and depression in cancer patients’ spouses. Psychooncol 1996; 5 (01) 23-9.
  • 9 Goebel S, Mehdorns HM.. Measurement of psychological distress in patients with intracranial tumours: the NCCN distress thermometer. J Neurooncol 2011; 104: 357-64.
  • 10 Goebel S, Stark AM, Kaup L, von Harscher M, Mehdorn HM.. Distress in patients with newly diagnosed brain tumours. Psycho-Oncology 2011; 20: 623-30.
  • 11 Goebel S, Strenge H, Mehdorn HM.. Acute stress in patients with brain cancer during primary care. Support Care Cancer. 2011 DOI 10.1007/s0052001112256.
  • 12 Herschbach P, Book K, Brandl T, Keller M. Marten-Mittag. The basic documentation for psycho-oncology (PO-Bado) – an expert rating scale for the psychosocial experience of cancer patients. Onkologie 2008; 31: 591-6.
  • 13 Herschbach P, Brandl T, Knight L, Keller M.. Einheitliche Beschreibung des subjektiven Befindens von Krebskranken. Entwicklung einer psychoonkologischen Basisdokumentation (PO-Bado) Dtsch Arztebl 2004; 101: A799-802.
  • 14 Herschbach P, Marten-Mittag B, Henrich G.. Revision und psychometrische Prüfung des Fragebogens zur Belastung von Krebspatienten (FBK-R23). Z Med Psychol 2003; 12: 1-8.
  • 15 Herschbach P, Weis J.. Screeningverfahren in der Psychoonkologie. Testinstrumente zur Identifikation betreuungsbedürftiger Krebspatienten. Eine Empfehlung der PSO für die psychoonkologische Behandlungspraxis.; Berlin: 2008
  • 16 Janda M, Steginga S, Dunn J, Langbecker D, Walker D, Eakin E.. Unmet supportive care needs and interest in services among patients with a brain tumor and their carers. Patients Education and Counseling 2008; 71: 251-8.
  • 17 Janda M, Steginga S, Langbecker D, Dunn J, Walker D, Eakin E.. Quality of life among patients with a brain tumor and their carers. J Psychosom Research 2007; 63: 617-23.
  • 18 Keir ST, Calhoun-Eagan RD, Swartz JJ, Saleh OA, Friedman HS.. Screening for distress in patients with brain cancer using the NCCN’s rapid screening measure. Psycho-Oncology 2008; 17: 621-5.
  • 19 Keller M, Sommerfeldt S, Fischer C, Knight L, Riesbeck M, Löwe B, Herfarth C, Lehnert T.. Recognition of distress and psychiatric morbidity in cancer patients: a multi-method approach. Ann Oncol 2004; 15 (08) 1243-9.
  • 20 Kilbride L, Smith G, Grant R.. The frequency and cause of anxiety and depression amongst patients with malignant brain tumours between surgery and radiotherapy. J Neurooncol 2007; 84 (03) 297-304.
  • 21 Kuechler T, Bestmann B, Rappat S, Henne-Bruns D, Wood-Dauphinee S.. Impact of psychotherapeutic support for patients with gastrointestinal cancer undergoing surgery: 10-year survival results of a randomized trial. J Clin Oncol 2007; 25 (19) 2702-8.
  • 22 Kvale EA, Murthy R, Taylor R, Lee JY, Nabors LB.. Distress and quality of life in primary high-grade brain tumor patients. Support Cancer Care 2009; 17: 793-9.
  • 23 Litofsky NS, Farace E, Anderson F, Meyers CA, Huang W, Laws ER. Glioma Outcome Project In-vestigators. Depression in patients with high grade glioma: result of the glioma outcome project.
  • 24 Neurosurgery 2004; 54 (02) 358-67.
  • 25 Loberiza jr FR, Rizzo JD, Bredeson CN, Antin JH, Horowitz MM, Weeks JC, Lee SJ.. Association of depressive syndrome and early deaths among patients after stem-cell transplantation for malignant disease. J Clin Oncol 2002; 20 (08) 2118-26.
  • 26 Mainio A, Hakko H, Timonen M, Niemelä A, Koivukangas J, Räsänen P. Depression in relation to survival among neurosurgical patients with a primary brain tumor: a 5-year follow-up study.
  • 27 Neurosurgery 2005; 56: 1234-41.
  • 28 Mehnert A, Koch U.. Psychological comorbidity and health-related quality of life and its association with awareness, utilization, and need for psychosocial support in a cancer register-based sample of long-term breast cancer survivors. J Psychosomatic Research 2008; 64: 383-91.
  • 29 Mehnert A, Müller D, Lehmann C, Koch U.. Die Deutsche Version des NCCN Distress-Thermometers – Empirische Prüfung eines Screening-Instruments zur Erfassung psychosozialer Belastung bei Krebspatienten. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie ZPPP 2006; 54 (03) 213-23.
  • 30 Onitilo AA, Nietert PJ, Egede LE.. Effect of depression on all-cause mortality in adults with cancer and differential effects by cancer site. Gen Hosp Psychiatry 2006; 28 (05) 396-402.
  • 31 Pace A, Di Lorenzo C, Guariglia L, Jandolo B, Carapella CM, Pompili A.. End of life issues in brain tumor patients. J Neurooncol 2009; 91: 39-43.
  • 32 Pace A, Metro G, Fabi A.. Supportive care in neurooncology. Curr Opin Oncol 2010; 22: 621-6.
  • 33 Pelletier G, Verhoef MJ, Khatri N, Hagen N.. Quality of life in brain tumor patients: the relative contributions of depression, fatigue, emotional distress, and existential issues. J Neurooncol 2002; 57 (01) 41-9.
  • 34 Pringle A-M, Taylor R, Whittle IR.. Anxiety and depression in patients with an intracranialneoplasm before and after tumour surgery. British Journal of Neurosurgery 1999; 13 (01) 46-51.
  • 35 Renovanz M, Haug M, Czochra P, Nadji-Ohl M, Strittmatter G, Hopf N.. Diagnosis of a brain tumor and forthcoming surgery represent psychiological disorder of patients – an analysis with the Hornheider Screening Instrument (HSI). Abstract, Sektionstagung Neuroonkologie der DGNC 01.10.2011.
  • 36 Rooney AG, Carson A, Grant R.. Depression in cerebral glioma patients: A systematic review of observational studies. J Natl Cancer Inst 2011; 103 (01) 61-76.
  • 37 Singer S, Bringmann H, Hauss J, Kortmann RD, Koehler U, Krauß O, Schwarz R.. Häufigkeit psychischer Begleiterkrankungen und der Wunsch nach psychosozialer Unterstützung bei Tumorpatienten im Akutkrankenhaus. DMW 2007; 132: 2071-6.
  • 38 Singer S, Das-Munshi J, Brähler E.. Prevalence of mental health conditions in cancer patients in acute care – a meta-analysis. Annals of Oncology 2009; 21: 925-30.
  • 39 Strittmatter G.. Screening-Instrumente zur Ermittlung der Betreuungsbedürftigkeit von Tumorpatienten. In Herschbach P, Heußner P, Sellschopp A. (Hrsg). Psycho-Onkologie – Perspektiven heute. Lengerich: Papst Science Publishers; 2006: 122-42.
  • 40 Temel JS, Greer JA, Muzikansky A, Gallagher ER, Admane S, Jackson VA, Dahlin CM, Blinderman CD, Jacobsen J, Pirl WF, Billings JA, Lynch TJ.. Early palliative care for patients with metastatic non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 2010; 363: 733-42.
  • 41 Wellisch DK, Kaleita TA, Freeman D, Cloughesy T, Goldman J.. Predicting major depression in brain tumor patients. Psycho-Oncology 2002; 11: 230-8.
  • 42 Wiewrodt D, Fischbeck S, Stieb S.. Anxiety and depression in caregivers of patients with malignant brain tumors. 62. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgen (PNCH), Hamburg 2011 DOI 10.3205/ 11dgnc125.
  • 43 Zigmond AS, Snaith RP.. The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatr Scand 1983; 67 (06) 361-70.