Zusammenfassung
Die Osteoporose stellt ein weltweites Gesundheitsproblem dar. Im Kindesalter tritt
sie sehr viel seltener als im Erwachsenenalter auf, die Ursachen sind mannigfaltig.
Bisher wurden zahlreiche Kandidatengene für die Knochendichte gefunden, die mit der
individuellen Knochendichte assoziiert zu sein scheinen. Neben der primären Osteoporose
gibt es eine Vielzahl von Erkrankungen, die von einer sekundären Osteoporose begleitet
werden. Die zugrundeliegenden Pathomechanismen sind vielseitig. Unter anderem greifen
Zytokine in das Gleichgewicht zwischen Osteoblasten und Osteoklasten ein. Neben krankheitsbedingtem
Knochenmasseverlust beeinflussen Lebensstil und Ernährungsverhalten die Knochenentwicklung.
Bei mehr als 60 Prozent der Kinder und Jugendlichen in Deutschland liegt eine ungenügende
Versorgung mit Vitamin D vor. In schwereren Fällen kann es zu einer Rachitis, bei
verschlossenen Wachstumsfugen zu einer Osteomalazie kommen. Neben einer frühen Diagnose
einer Störung der Knochenentwicklung sind präventive und therapeutische Strategien
notwendig, um die Knochen gesundheit im Kindesalter zu erhalten.
Summary
Osteoporosis is a well-known worldwide health problem. Usually adults, especially
the elderly, are affected. However, children could also develop osteoporosis or less
severe forms of reduced bone mass. The underlying pathomechanism is multifactorial.
Several candidate genes have been found being associated with lower bone mineral density.
Besides primary osteoporosis forms a large number of chronic diseases are accompanied
by bone loss. The child may not reach his or her genetically-determined peak bone
mass or develop fractures. The mechanism involved in the pathogenesis of secondary
bone loss includes among others elevated cytokines influencing the balance between
modelling and remodelling. Glucocorticoid induced osteoporosis is the most common
form of secondary osteoporosis. Glucocorticoids have direct and indirect effects on
the skeleton. They impair the replication, differentiation and function of osteoblasts
and induce apoptosis of mature osteoblasts and osteocytes, leading to suppression
of bone formation. Glucocorticoids promote osteoclastogenesis and therefore increase
bone resorption. Besides disease related bone loss, lifestyle changes including food
and amount of weight bearing activity have an influence on bone health. Due to a survey
in Germany about 60 % of children and adolescents have insufficient vitamin D levels
leading possibly to rickets or osteomalacia, especially those with a migration background.
Early recognition as well as preventive and therapeutic strategies are warranted to
provide bone health in children.
Schlüsselwörter
Osteoporose - Rachitis - Osteomalazie - Glukokortikoide - Zytokine
Keywords
Osteoporosis - rickets - osteomalacia - glucocorticoids - cytokines