Nervenheilkunde 2006; 25(12): 1035-1038
DOI: 10.1055/s-0038-1626816
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Schattauer GmbH

Chancen und Grenzen der Heimbeatmung

Potential and limitations of long term ventilation
A. G. Bockelbrink
1   Rehabilitationszentrum Stiftung Pfennigparade, München
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Publication History

Publication Date:
19 January 2018 (online)

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Zusammenfassung

Die respiratorische Insuffizienz bei neuromuskulären und progredienten neurologischen Erkrankungen wird anhand der typischen Symptomatik und der Messung von Lungenfunktion und Blutgasanalysen diagnostiziert. Bei manifester Ateminsuffizienz wird die Überdruckbeatmung über individuelle Atemmasken oder Tracheostoma eingeleitet, seltener über Negativdruckbeatmung oder Zwerchfellschrittmacher. Regelmäßige Kontrollen und Adaption von Beatmungsdauer und -modus sind insbesondere bei progredienten Erkrankungen und bei Beatmung über Nasenmasken erforderlich.

Die Frühbeatmung im stabilen Stadium verhindert Folgeschäden der chronischen respiratorischen Insuffizienz und wirkt lebensverlängernd (zum Teil um Jahrzehnte). Sie ermöglicht den meisten Patienten ein autonomes, aktives und mobiles Leben von hoher Qualität.

Summary

The diagnosis of respiratory insufficiency occurring with neuromuscular and progredient neurological diseases is based on the typical symptoms and the results of lung function measurings and blood gas analysis. If respiratory insufficiency is manifest, ventilatory support is introduced by masks or via tracheostomy, less frequently by negative pressure ventilation or diaphragm pacing. Regular controls as well as adaptation and adjustment of duration and mode of long-term ventilation are necessary, especially with progredient diseases and respiration via nose masks. If ventilatory support is introduced during the phase of stability, the typical damages of chronical respiratory insufficiency are prevented and life can be prolonged (possibly by decades). Mechanical ventilation allows most patients to lead an independent, active and mobile life of high quality.